VAŠINGTON, Za aviokompanije zemalja bivše Jugoslavije – crnogorski “Montenegro erlajnz”, srpski JAT, hrvatski “Kroacija erlajnz” i slovenačku “Adriju”, koje su u velikim dugovima, jedini spas mogao bi biti integracija, ocjenjuje američki časopis “Ekonomist”.
“Istočnoevropske aviolinije su `bolesne`, gorivo je dragocjeno, tržiste malo, budžeti nedovoljni. Većina aviokompanija u istočnoj Evropi je na gubitku. `Malev`, mađarska aviokompanija, bankrotirala je u februaru. Da bi izbjegle sličnu sudbinu, četiri balkanske aviokompanije razmatraju roman strategiju – da zajedno lete”, piše list.
Ova ideja, iako nije zvanično u agendi najavljenog susreta direktora “Kroacija erlajnza”, “Montenegro erlajnza”, JAT-a i “Adrije” u Crnoj Gori, biće razmotrena iza zatvorenih vrata.
“Ekonomik” navodi da su sve ove kompanije u dugovima i gube novac, ali da međusobno imaju mnoge profitabilne linije i dodaje da bi “usluge raštrkanoj balkanskoj dijaspori mogle da budu unosne”.
Zoran Đurišić, direktor “Montenegro erlajnza”, kaže da je prije raspada Jugoslavije to bilo tržiste od 10 miliona ljudi godišnje, od čega je sedam miliona koristilo prevoz JAT-a ili “Adrije”, dok je danas to 11 miliona ljudi godišnje, ali samo četiri miliona koristi ova četiri avioprevoznika.
“BH erlajnz” ima samo jedan funkcionalan avion, Kosovo – sa ogromnom dijasporom nema domaćeg avioprevoznika, a makedonski MAT ugašen je 2010.
Đurišić tvrdi da ove četiri avikompanije što prije moraju početi da sarađuju kako bi smanjile troškove. On se nada da će u roku od pet do osam godina biti formirana jedna aviokompanija za ovo područje”, uključujući BiH, Makedoniju i Kosovo.
Direktor JAT-a Vladimir Ognjenović kaže da takva integracija nije realna “osim ako ih sve ne kupi neka strana aviokompanija.
“Ekonomist” navodi da sve četiri kompanije imaju problema. JAT-ovi problemi su u vezi sa starom flotom i potrebom skupog održavanja, dok dva nedavna pokušaja da nađe kupca nisu uspjela. “Montenegro erlajnz” i “Kroacija erlajnz” puni su za vrijeme ljetnih odmora, ali se bore da popune sjedišta ostalih mjeseci.
“Adrija” je spašena u septembru zahvaljujući 50 miliona evra koje je dobila od Vlade i sada traži kupca. “Ako to propadne, posljednja šansa jeste da udruži snage sa ostale tri kompanije”, kaže diektor ove firme Klemen Bostjančič.
Portparol “Kroacija erlajnza” navodi da ova kompanija nije zainteresovana za bilo koji vid integracije sa ostala tri avioprevoznika. Ali, hrvatski ministar saobraćaja /Siniša Hajdaš Dončić/ ističe da je integracija sa “Adrijom” moguća ukoliko kompanija ne oživi.
Analitičar Luka Popović smatra da će teret prošlosti osujetiti svaku intergaciju.
“Ali, ako se aviokompanijama učini da nemaju izlaza, moguć je presedan integracije po fazama. `Skandinavski erlajnz` počeo je kao kooperativni poduhvat aviokompanija Norveške, Danske i Švedske 1946, da bi se ujedinile 1951.To bi se moglo dogoditi i na Balkanu” – piše “Ekonomist”.