BEOGRAD, Prodaja novih automobila u Srbiji je u prvih sedam mjeseci ove godine povećana dva do tri odsto u odnosu na isti prošlogodišnji period – izjavio je predsjednik Srpske asocijacije uvoznika vozila i djelova Milan Vukasović, ističući da je to ohrabrujuće i da bi se u 2015. konačno mogao prekinuti dugododišnji trend pada prodaje automobila.
U periodu januar–jul prodato je 12.560 novih automobila, a Vukasović je rekao da je do rasta došlo zato što cijeli region, uključujući i Srbiju, kao i globalno tržište automobila, polako izlazi iz krize.
– U blagom porastu je potrošnja stanovništva i firmi, što je u vezi i s nekim makroekonomskim kretanjima. Očekujemo da bi kroz neke mehanizme na koje država može da utiče, kroz svoju kreditnu i fiskalnu politiku, građani i firme ponovo mogli doći u priliku da više kupuju automobile – naveo je Vukasović.
On je kazao da se mjesečno u Srbiji proda u prosjeku između 1.800 i 2.000 novih automobila, ali da je u julu, kada je prodato oko 1.700 automobila, bilo očekivano slabija prodaja zbog sezone godišnjih odmora.
– Ostaje nam druga polovina godine, ipak, blagi smo optimisti da će do kraja 2015. ukupna prodaja automobila biti nešto veća nego 2014, što je konačno dobar trend koji može prekinuti konstantan pad prodaje od 2008. godine – kaže Vukasović.
On smatra da bi trebalo oživjeti kupovinu novih automobila na lizing i putem kredita, koja je u prethodnom periodu bila smanjena zbog pada životnog standarda, nesigurnosti i restriktivne politike banaka.
– Sada se novi automobili prodaju 50 odsto za keš, a 50 odsto na lizing i kredite, s tim što je lizing dosta opao i smatramo da tu ima dosta prostora da se pokrene takva vrsta prodaje, kao i svuda na Zapadu. Kreditni aranžmani su već povoljniji jer pružaju kupcu veći osećaj sigurnosti, pošto auto prelazi u njegovo vlasništvo – naveo je Vukasović.
On je dodao da su ti uslovi u Srbiji nešto povoljniji nego ranije, ali i da su i dalje daleko nepovoljniji nego u zapadnim zemljama, gdje se nova vozila pretežno kupuju na taj način..
Najtraženiji manji automobili
Po podacima Srpske asocijacije uvoznika vozila, u Srbiji se najviše prodaju automobili iz B i C segmenta, odnosno manji i jeftiniji, koji koštaju između 10.000 i 12.000 evra, zbog slabe kupovne moći stanovništva.
– Ako se reklasira kreditna politika, mislim da će naši građani i u ovako teškim uslovima moći da kupuju i automobile u srednjem i premijum segmentu – rekao je Vukasović.
Najviše se u Srbiji prodaju automobili sa povoljnijim uslovima kreditiranja i tradicionalno su na prvom mjestu „škoda” i ostali modeli iz „Folksvagen grupe”, „fijat”, „ford”, „reno”, „dačija” i drugi. Dnevnik