BEOGRAD, Turističkom sezonom u Srbiji zadovoljni su zasad samo oni koji su uveli novine u ovogodišnjoj ponudi, odnosno uložili novac u razne objekte.
Statističari u Srbiji sporo rade, a trenutno postoje podaci za jun, koji ukazuju da će ove sezone broj turista biti na prošlogodišnjem nivou. Zasad je u padu broj domaćih turista, koji su line činili 66 odsto ukupnih gostiju. Turistički radnici vjeruju da će ova sezona po broju noćenja biti slična kao lani, ali po zaradi – daleko lošija, a u nekim mjestima i katastrofalna.
– Kreveti su „topli“ i vjerujem da će posjeta biti kao i lani, ali ne i zarada – kaže Goran Karavesović, iz Turističke organizacije Vrnjačka Banja. – Ključevi apartmana kruže među rođacima, prijateljima i kumovima. Kupuju hranu u supermarketima i sami kuvaju. Svi šetaju po Promenadi i rijetko ko sjeda u kafić ili restoran. Malo se troši, pa je čak i prodaja kokica manja nego lani.
Svi su uočili pad vanpansionske potrošnje, od koje turizam živi. Siguran put da neki turistički centar propadne su gosti koji na klupama piju kafu iz termosa.
U Prolom banji su uložili 600.000 evra u otvorene bazene.
– Sezona je bar 20 odsto bolja nego lani i potpuno smo promijenili klijentelu – kaže Zlatko Veljović, iz hotela „Radan“. – Broj mladih, komercijalnih gostiju je skočio za 50 odsto. A od ukupnog broja dolazaka više od trećine su iz inostranstva. Mlađi gosti više troše – djeca kupuju sladoled, piju sokove, troše na razne aktivnosti, idu na izlete. Prolom banja je porodicama postala alternativa za more, jer se voda na otvorenim bazenima dogrijeva i produžili smo sezonu.
Da je voda recept za uspjeh shvatili su i u Sokobanji. Od otvaranja akva-parka ovo liječilište se preporodilo. Turistički radnici zadovoljno trljaju ruke ne samo u Sokobanji već i u Aranđelovcu, Bačkom Petrovcu, Jagodini i Petrovcu na Mlavi.
– Prošle godine smo imali i po 7.000 gostiju dnevno, a ove godine, iako je broj prepolovljen, imaćemo odličnu sezonu, jer je mnogo više sunčanih dana – kaže Zoran Gligorijević, direktor akva-parka u Jagodini.
– Otvoren je i novi hotel i sve sobe su pune. Kriza se osjeća, jer mnogi umjesto nedjelju dana ostaju samo produžen vikend, a otvoreno je i dosta novih akva-parkova po Srbiji. Međutim, mi smo presrećni što Srbija ide u ovom pravcu. Nekada su u akva-park odlazili samo dobro platežni gosti, a sada idu i oni sa plićim džepom.
Svaki drugi stranac
Na Zlatiboru je proteklih dana polovina parkiranih tablica imala strane registracije. Hoteli su izuzetno dobro popunjeni, kao i privatni smještaj, iako je primjetan osjetan pad vanpansionske potrošnje. – Manje se troši, ali očekivali smo još veći pad – kaže Darko Đurović direktor TO Zlatibor.
– Na sreću, na Zlatiboru nije bilo nikada više stranaca nego sada. Ima ih sa Novog Zelanda, iz Bugarske, Rumunije, Rusije, sa Kipra, iz Albanije, Makedonije. Zlatibor je postao nezaobilazna tačka na „multikantri turi“ po Balkanu. Novosti