BEOGRAD, Svako poskupljenje benzina i dizela u Srbiji najviše pogodi vozače koji toče gorivo na auto-putu.
Jer, kao po pravilu, na ovim saobraćajnicama cjenovnici su najveći. Pumpadžije uz auto-put nemaju veliku konkurenciju kao u gradovima, pa naplaćuju i do 152 dinara za litar evrodizela.
Među pet najvećih naftnih kompanija u Srbiji, koje imaju oko 1.400 benzinskih stanica, gotovo je nemoguće pronaći iste cjenovnike na pumpama. Kada je 2011. godine tržište liberalizovano, država je trgovcima prepustila da sami određuju cjenovnike u odnosu na tržište. Tako su cijene benzina i dizela drugačije čak i kada se porede pumpe iste kompanije, a primjetno je da je gorivo skuplje uz auto-put, nego unutar gradova.
– Različite cijene na pumpama, i kod istih naftaša, nije naša specijalnost, jer skoro sva evropska tržišta tako funkcionišu – tvrdi generalni sekretar Udruženja naftnih kompanija Srbije Tomislav Mićović. – Svako određuje cijenu u odnosu na prometnost pumpe, blizinu konkurencije, granice.
Patrola „Novosti“ se uvjerila da su cijene zaista šarene, i da su razlike često i veće od nekoliko dinara. Cijene duž auto-puta prema Preševu su nešto više nego u mjestima udaljenim tek par kilometara od „Koridora 10“. Ali, ni cjenovnici na pumpama duž ove važne saobraćajnice nisu isti. Odmah nakon izlaska iz Beograda, na pumpi „Mali Požarevac“, evrodizel košta 150,4 dinara za litar, evropremijum BMB 95 150,2 dinara. Ali za litar evrodizela na benzinskoj pumpi „Vranje autoput 2“ staje skoro dva dinara manje po litru (148,6 dinara).
Kako za „Novosti“ objašnjava Bora Tatić, potpredsjednik Udruženja privatnih benzinskih stanica Srbije, više cijene goriva na pumpama uz auto-put praksa su i u zemljama zapadne Evrope.
– Kupci na auto-putu su u tranzitu, većina se nikada više ne vrati da tu ponovo pazari gorivo, pa samim tim pumpadžijama je cilj da zarade što više – kaže Tatić. – Tu je i manja prodaja goriva, pa većom cijenom trgovci to nadomješćuju. Situacija je potpuno drugačija u gradskim sredinama, gdje gorivo toče stalni kupci, vozači iz komšiluka i lokalne firme. A baš oni su klijentela za koju se vodi tržišna utakmica između kompanija.
Ako „okrenete“ i na auto-put za Zagreb iz pravca Beograda na „Zmaju 1“ evrodizel ćete platiti 148,60 dinara, a evropremijum 149 dinara. To je, za razliku od južnog putnog pravca prema Preševu, jeftinije nego u okolnim mjestima, jer na primjer u Starim Banovcima na pumpi NIS cijena litra evrodizela je 150,9 a evropremijuma 150 dinara. Poređenja radi, na benzinskoj stanici „Avalski put Bulevar JA“ evrodizel je 148,6 a evropremijum 149 dinara. U Dobanovcima je evrodizel 150,9 dinara za litar.
I na pumpama „Lukoila“ nije ništa neobično da se cijene derivata razlikuju. Tako je litar evrodizela u srijedu prodavan za 150,90 dinara, osim na benzinskim stanicama Kragujevac i Smederevo gdje je koštao 151,90 dinara.
Autogas
Cijena plina može biti veća i za 15 odsto, u zavisnosti od lokacije pumpe. Ako se dvije punionice nalaze blizu, cijena je skoro ista i kreće se oko 79,90 dinara za litar. Ali, ukoliko je mjesto ekskluzivnije, bilo zbog atraktivne lokacije ili odsustva konkurencije, kao na Zlatiboru, litar autogasa košta 90 dinara.
Evrodizel pojeftinio
Naftna industrija Srbije je snizila velikoprodajne cijene nekih derivata. Najviše je pojeftinio evrodizel koji se prije sedam dana prodavao po 144,50 a od srijede 142 dinara za litar.
Bezolovni benzin BMB 95 je pojeftinio za 50 para pa umjesto 139,62 litar košta 139,12 dinara. Iste cijene su zadržali evropremijum BMB 95 (142,49) i TNG 112,10 dinara za kilogram. Novosti