NJUJORK, Tokom prošle godine, u SAD je ostvaren najveći skok ekonomičnosti prodatih automobila u posljednje četiri decenije. Sa druge strane, najekonomičnija vozila u SAD pripadaju uvoznim markama automobila Honda, Volkswagen i Mazda.
Prema najnovnijem izvještaju američke Agencije za zaštitu životne sredine (EPA), kod novih putničkih vozila i kamiona, tokom posljednjih pet godina, ostvaren je skok u ekonomičnosti potrošnje goriva od 16 procenata. Trenutna prosječna potrošnja goriva (za putnička i teretna vozila) iznosi 9,88 litara na 100 km. Preliminarni podaci ukazuju na prosječno umanjenje potrošnje za 0,62 litara/100 km, u odnosu na prethodnu godinu. Na to je djelimično uticao i pad proizvodnje japanskih automobila, nakon katastrofalnog cunamija u martu 2011. godine, tvrde u EPA.
„Naš cilj je smanjenje izdataka stanovništva za gorivo, umanjenje emisije gasova koji utiču na stvaranje efekta staklene bašte, kao i smanjenje zagađenja vazduha koji udišemo,“ izjavila je Gina McCarthy iz EPA u već pomenutom izvještaju.
Obamina administracija je sa proizvođačima vozila ostvarila dogovor o poboljšanju ekonomičnosti vozila u narednih 12 godina. Proizvođači moraju do 2025. godine duplirati ekonomičnost vozila, uz smanjenje emisije štetnih gasova na polovinu. Ciljevi, obuhvaćeni prvom fazom ostvarivanja sporazuma treba da se sprovedu u djelo do 2016. godine.
25-procentna usklađenost
Prema izvještaju EPA, 25 procenata vozila, koja se proizvode, već ispunjavaju kriterijume predviđene za 2016. godinu. Većina tih vozila imaju benzinski pogon, iako su izvještajem obuhvaćene i druge tehnologije, poput hibridnih, električnih i dizel motora.
„Industrija ulazi u trku,“ kaže u intervjuu Alan Baum, konsultant automobilske industrije. „Iako je očigledno da sa podizanjem kriterijuma proizvođačima postaje sve teže, mogućnosti da se ostvare propisani ciljevi nisu isrpljene.“
Prema preliminarnim podacima, vozila proizvođača Honda Motor Co. Ltd. ostvaruju prosječnu potrošnjom od 8,91 l/100 km. Zatim slijede Volkswagen AG sa 8,98 l/100 km i Mazda Motor Corp. sa 9,08 l/ 100 km.
U izvještaju se navodi da vozila proizvođača Kia Motors Corp. i Hyundai Motor Co. nisu uključena u listu zbog tekućih provjera njihovih rezltata testiranja. Prema tvrdnjama iz EPA, koreanski proizvođači bi bili veoma visoko rangirani.
Nisko rangirana američka vozila, sa druge strane, predstavljaju „znak za uzbunu u Detroitu“, tvrdi Dan Becker, direktor organizacije Safe Climate Campaign, koja podržava uvođenje novih standarda ekonomičnosti vozila. “Zbog prirodne katastrofe u Japanu, koja je uticala i na pad proizvodnje vozila, a uz neaktivnost američkih proizvođača na polju ekonomičnosti, u 2011.-oj smo imali sasvim drugačiji rezultat – zastoj napredovanja u ukupnoj efikasnosti motornih vozila”. Bloomberg.com/prevod Capital.ba
1) EPA (Environmental Protection Agency), američka Agencija za zaštitu životne sredine, od 1975. godine vrši praćenje ekonomičnosti motornih vozila.