BANJALUKA, U Republici Srpskoj ima više automobila nego zaposlenih radnika. Zvanično je zaposleno 257.740 radnika, a registrovano nešto više od 304.000 putničkih vozila.
Kada se malo zagrebe ispod ovih brojki, realnost je ipak sasvim drugačija. Najviše automobila su stara vozila, jer ih je pola starije od čak 15 godina.
Dakle, riječ je o, uslovno rečeno, jeftinim autima, a neka od njih koštaju i svega 2.000-3.000 maraka. Ako se ima u vidu rad na crno, odnosno radnike koji nisu zvanično zaposleni, onda je sasvim jasno odakle ovoliko auta.
Svega 1.100 automobila je staro do jedne godine, a od jedne do dvije godine ih je tek 479. Od šest do deset godina 10.719, a od 11 do 15 godina ima nešto više od 28.000 registrovanih automobila.
Ako se posmatra po glavi stanovnika, onda je u Srpskoj svaki četvrti građanin vlasnik četverotočkaša.
Stručnjaci kažu da velika starost vozila, uz loše puteve i signalizaciju, ugrožava bezbednost na drumovima i donosi povećanje broja saobraćajnih nesreća u Srpskoj. Često se od stručnjaka čuje i da smo „otpad Evrope“.
Direktor Agencije za bezbjednost saobraćaja Republike Srpske Milija Radović kaže da je prosječna starost vozila prošle godine bila 16,9, a putničkih 17,2 godina. Oko 45 odsto vozila starijih je od 16 godina.
Prema istraživanjima u svijetu, tehnička neispravnost učestvuje u saobraćajnim nesrećama sa oko 11 odsto, objasnio je Radović.
Kako kaže, nepovoljna ekonomska situacija stanovništvu Srpske otežava kupovinu novijih vozila sa boljim sistemima kočenja, kontrole, zaštite i upravljivosti. Blic