BEOGRAD, Mala i srednja preduzeća u Srbiji su daleko manje razvijena u odnosu na ona u zemljama EU i potrebna je potpuno nova strategija razvoja malih i srednjih preduzeća, pokazala je analiza Mreže za poslovnu podršku.
Ta organizacija načinila je uporedne analize sektora malih i srednjih preduzeća u Srbiji sa osnovnim kretanjima u sektoru malih i srednjih preduzeća u 14 zemalja Evropske unije.
Pokazatelji iz ovog istraživanja govore da su mala i srednja preduzeća u Srbiji daleko manje razvijena u odnosu na zemlje EU i da je potrebna potpuno nova strategija razvoja malih i srednjih preduzeća u Srbiji “koja za razliku od prethodne ne smije biti kabinetski pisana“.
Analiza stručnog tima Mreže za poslovnu podršku “pošla” je od zvanicnih podataka EUROSTAT-a, Evropskog ekonometrijskog instituta (EERI) i Evropske komisije, a za Srbiju su ukrštani podaci Republickog zavoda za statistiku, Agencije za privredne registre, Republicke agencije za razvoj MSP i više prethodnih istraživanja različitih poslovnih asocijacija i organizacija koje prate određena kretanja u privredi.
Podaci ukazuju da je potrebna nova politika razvoja malih i srednjih preduzeća i da u prethodnih 13 godina tranzicije Srbija nije uspjela da se značajnije približi nivou razvijenosti sektora malih i srednjih preduzeća koji imaju razvijene evropske zemlje.
Od razvijenosti sektora malih i srednjih preduzeća direktno zavisi i životni standard stanovništva tih zemalja, tako da se države sa najviše izvozno orijentisanih MSP smatraju i najboljima za život u Evropi, navodi se u saopštenju.
Nova strategija razvoja malih i srednjih preduzeća mora da bude oslonjena na direktne preporuke menadžera i vlasnika malih i srednjih preduzeća zasnovane na praktičnom iskustvu, mora biti detaljno segmentirana po privrednim granama i djelatnostima, kao i uspostavljena na tradicionalnim resursima kojima Srbija raspolaže i podršku sistema preduzećima iz tih djelatnosti.
Takođe treba da daje sistemsku podršku “joint venture” projektima domacih malih i srednjih preduzeća sa partnerskim preduzećima iz EU i drugih zemalja svijeta, zatim da podstiče uvodenje višeg nivoa pravne sigurnosti i predvidljivosti troškova poslovanja za domaće i strane investitore.
Rezultat te strategije mora da bude najmanje 60.000 novih malih i srednjih preduzeća do 2020. godine koja rentabilno posluju i povećanje prihoda od izvoza malih i srednjih preduzeća sa sadašnjih 8,8 na najmanje 15 odsto, saopštio je Tim Mreže za poslovnu podršku. Tanjug