BANJALUKA, Direktor Javnog preduzeća “Autoputevi Republike Srpske” Dušan Topić ističe da su pripreme za početak gradnje druge dionice auto-puta Banjaluka – Doboj, za dionicu od Prnjavora do Banjaluke, već počele i da mašine na teren izlaze početkom građevinske sezone, te da je ugovoren kredit sa Evropskom investicionom bankom od 160 miliona evra.
“Od izvođača radova zavisi sa koje strane trase će da počnu radovi, ali prema dosadašnjem iskustvu, očekujemo da će krenuti iz najmanje dva smjera”, napominje Topić.
Prema Topićevim riječima, prošlu godinu obilježio je početak izgradnje dionice auto-puta od Prnjavora prema Doboju – građevinska sezona maksimalno je iskorištena i urađen je prvi sloj trase na svih 36 kilometara dionice. Osim toga, počela je izgradnja mosta preko rijeke Bosne, kao najvećeg objekta na toj dionici auto-puta.
U gradnji prve dionice auto-puta maksimalno su angažovane lokalne firme iz Doboja i Prnjavora, ne samo iz građevinskog sektora, nego iz svih vrsta usluga potrebnih za jedan tako veliki projekat.
“Kada krenemo sa gradnjom druge dionice auto-puta potrebe će biti duplo veće i ko god se do sada nije uključio ima priliku da to uradi, jer će posla biti najmanje naredne tri godine. Od tih preduzeća očekuje se samo da ispune minimum uslova po pitanju kvaliteta usluga, rokova i ozbiljnosti koju zahtijevaju projekti vrijedni stotinama miliona KM”, poručuje Topić.
Godinu iza nas, ocjenjuje on, obilježili su i intenzivni pregovori o izboru privatnog partnera za dionicu Koridora “Pet ce”, od Doboja do Vukosavlja, a rok za dostavljanje finansijske ponude je 14. mart.
Pregovori traju dugo, jer je riječ o specifičnom ugovoru koji podrazumijeva finansiranje, građenje i održavanje dionice auto-puta u narednih 25 do 30 godina.
Kada je riječ o pripremama za uvođenje naplate na auto-putu Banjaluka – Gradiška, Topić najavljuje da će ovih dana početi izgradnja naplatnih kućica, te da je u toku tender za izbor dobavljača opreme za naplatu.
“Izgradnja kućica i montaža opreme trebalo bi da traje tri mjeseca, tako da će na proljeće biti obezbijeđeni uslovi za početak naplate. Naplata putarine višestruko je osjetljiva oblast, pogotovo kad se prvi put počinje s tim poslom”, napominje Topić.
Hrvatska odlugovlači kada je riječ o izgradnji mosta preko Save kod Gradiške – napominje direktor “Autoputeva Republike Srpske” i objašnjava da Zagreb odugovlači s tim projektom, jer kao član EU očekuje bespovratna sredstva za taj posao.
“Osim gradnje mosta, koju Hrvatska finansira sa 50 odsto, u njenoj je obavezi i izgradnja desetak kilometara nove saobraćajnice od novog mosta do čvora u Okučanima, što nije malo novca”, objašnjava Topić.
On najavljuje da će “Autoputevi Srpske” intenzivirati pregovore sa Hrvatskom, koja od početka ove godine ima mogućnost da konkuriše za bespovratna sredstva za taj projekat, te da će ovo preduzeće u narednom periodu uraditi studijsku i plansku dokumentaciju za izgradnju auto-puteva i brzih puteva drugog prioriteta, koji će biti građeni nakon završetka započetih projekata.
To je pravac od Banjaluke prema jugu, tačnije prema Splitu, preko Glamoča i Kupresa, zatim pravac od Banjaluke prema zapadu, odnosno prema Prijedoru, Novom Gradu, te pravac prema istoku, odnosno prema Srbiji, preko Brčkog i Bijeljine. Ti pravci bi, činili mrežu auto-puteva u Republici Srpskoj, a kvalitetna studijska i planska dokumentacija pokazaće prvo izbor trase, a kasnije i opravdanost i realnu dinamiku izgradnje tih putnih pravaca.
“Za auto-put prema Splitu zainteresovani su i strani partneri, od kojih smo već imali razgovore sa njemačkim, hrvatskim i kineskim stranama. Za taj projekat potrebna je puna saradnja sa Federacijom BiH i Hrvatskom, jer će taj put biti u punoj funkciji tek kad se spoji sa Splitom”, napominje Topić.
On ukazuje da je od brzih puteva u planu izrada studijske i planske dokumentacije za dionicu od Sarajeva prema Višegradu, odnosno Vardištu i dalje prema Srbiji. Srna