BANJALUKA, Uvođenje dodatne akcize od 0,15 feninga po litru goriva i auto-gasa najviše bi se odrazilo na prevoznike i prerađivače, a ceh bi platili potrošači koje bi dočekala poskupljenja na benzinskim pumpama i u marketima.
Savjet ministara BiH podržao je izmjene Zakona o akcizama BiH, kojima je predviđeno povećanje nameta na gorivo i auto-gas, a da bi one stupile na snagu mora im zeleno svjetlo dati i Parlament BiH. Odluka Savjeta ministara izazvala je negodovanje privrednika, jer sa višim nametima njihova proizvodnja i usluge ne mogu ostati isplativi sa sadašnjim cijenama.
Poskupljenja su, međutim, mač sa dvije oštrice, jer bi u tom slučaju zbog niske kupovne moći stanovništva došlo do pada potrošnje. Uprkos tome u slučaju povećanja akciza poskupljenja se nameću kao jedini izlaz za privrednike.
Potpredsjednik Spoljnotrgovinske komore BiH Nemanja Vasić smatra da bi rast akciza neminovno doveo do povećanja cijena proizvoda, pogotovo u sektoru saobraćaja i u prerađivačkoj industriji.
– To bi bio novi udar na proizvođače i džepove potrošača, ali mi još više strahujemo od rasta cijena nafte na svjetskom tržištu, jer bi u tom slučaju cijena goriva dodatno porasla – kaže Vidić i naglašava da nadležne institucije nisu imale sluha za apele Spoljnotrgovinske komore BiH, koja je, zastupajući interese proizvođača, više puta ukazivala na štetnost predviđenih mjera.
Direktor banjalučke fabrike obuće “Bema” Marinko Umičević kaže da je odluka ministara u Sarajevu nelogična i neprihvatljiva.
– Budžet se ne može i ne smije puniti povećanjem akciza na gorivo ili duvan. Trebalo bi uvesti akcize na luksuznu robu, a ne na gorivo od čije cijene zavise cijene gotovo svih proizvoda – kaže Umičević.
Ako dosadašnje odluke institucija potvrde i poslanici i delegati u Parlamentu BiH, kaže Umičević, to će izazvati rast troškova i smanjenje konkurentnosti domaćih proizvođača koji posluju u mnogo nepovoljnijem ambijentu od evropskog.
– Prevoznici će dići cijene pa će samim tim i naša izdvajanja za mjesečne karte radnika biti veća, troškovi ishrane zaposlenih će porasti, a da ne pričam o troškovima proizvodnje i distribucije proizvoda – kaže Umičević.
Povećanje akciza na pivo, alkoholna i bezalkoholna pića koje je takođe predložio Upravni odbor Uprave za indirektno oporezivanje BiH nije usvojeno u Savjetu ministara.
Opterećenje po litru goriva:
Dizel
0,45 KM – akciza
0,25 KM – putarina
0,70 KM – ukupno
Benzin
0,50 KM – akciza
0,25 KM – putarina
0,75 KM – ukupno
Prihodi od akciza u 2015. godini (miliona KM)
469 – nafta i naftni derivati
128,2 – naknada za izgradnju autoputeva
Glas Srpske
2 komentara
Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]
Sve cijene koje su i dan danas na snazi formirane su kad je gorivo bilo 2.5 KM po litri. Stoga, dok gorivo, eventualni, ne dostigne tu cijenu, neću da vas čujem.
A zeljeznice grcaju u dugovima, akcizu na 5 maraka podici, mi smo zemlja sa viskovima struje iskoristimo to, kao Norveska, prevoz robe kroz zeljeznicu a putnika kroz elektricne automobile!!!