VAŠINGTON/BERLIN/TOKIO, Utrkivanje svjetskih autokompanije da proizvedu što ekonomičiji automobil ušlo je “petu brzinu” kada je američki “Dženeral motors” (GM) objavio da će njegovo novo vozilo na hibridni pogon imati potrošnju manju od dva i po litra na sto kilometara, a njemačka vlada obznanila da će uložiti više stotina miliona evra u razvoj elektroautomobila.
Eksperti vjeruju da je obnovljeni interes za superekonomična vozila otvorio ogromne mogućnosti za proizvodače kola koji se nalaze u najvećoj krizi od Drugog svjetskog rata, kao što je jedna mala kompanija iz Kolorada, “Koda”, uvjerena da će moći da se uključi u tu trku sa gigantskim proizvođačima.
Razvoj električnog automobila postao je jedan od prioriteta Njemačke i vlada u Berlinu u razvoj tih projekata namjerava da uloži pola milijarde evra.
List “Vestfalen blat” piše da “elektromobili imaju budućnost, prije svega u gradskom saobraćaju” i da o tome postoji opšta saglasnost. Njemačka vlada je početkom sedmice odlučila da za podsticanje razvoja nove tehnologije izdvoji pola milijarde evra i novac će biti iskorišćen prije svega za rad na ključnom elementu elektromobila – bateriji. Cilj je da do 2020. godine na putevima bude najmanje milion električnih vozila, a kupci prvih stotinu hiljada takođe će dobiti subvencije.
U nekim gradovima u probnoj vožnji su prvi elektromobili – “Mercedesov” model “smart”, BMW-ov “mini” i “Micubišijev” auto “imiev”, kako bi se prikupila iskustva u izdržljivosti baterija, neophodnoj infrastrukturi i potrebama korisnika.
Ali, prije 2015. ne bi trebalo očekivati serijsku proizvodnju električnih automobila. Osnovni problem i dalje su baterije koje bi omogućile da vozilo pređe najmanje 120 do 140 kilometara, a nije rješeno ni pitanje mjesta na kojima bi se baterije punile.“
Američki GM je privukao ogromnu pažnju kada je ovog mjeseca objavio da će njegov hibridni model “ševi volt” trošiti oko litar benzina na sto kilometara.
Generalni direktor GM Fric Henderson vjeruje da će nova linija hibridnih automobila obnoviti profitabilnost njegove kompanije.
“Vjerujemo da će nas automobil sa tako niskom potrošnjom vratiti na pravi kolosek,” rekao je on, a prenosi “Glas Amerike.” Očekuje se da će “ševi volt” početi da se prodaje 2010. godine.
Ali, GM ima veliku konkurenciju. “Nisan” bi iduće godine trebalo da prikaže svoj potpuno elektricni auto “leaf”, a “Honda” najavljuje nov model svog hibridnog auta “insajt”.
Iako ta vozila ne mogu da se porede sa ekonomičnošću “volta”, razlika u cijeni od 10 do 15 hiljada dolara mogla bi da privuče mnoge, upozoravaju stručnjaci.
GM ima konkurenciju i kod kuće. Nova kompanija iz Kolorada, “Koda”, reklamira auto koji će moći da prede 160 kilometara, brzinom od 130 kilometara na sat, bez kapi benzina. Kompanija je od vlade dobila 45 miliona dolara da pokrene proizvodnju.
“Koda” se nada da će ove godine početi proizvodnju 20 hiljada vozila koja ce koštati 35 hiljada dolara, a čije baterije će se puniti svega šest sati.
Vlasnik tog vozila će moći da ga ubaci u garažu i priključi na mrežu kojom dolazi energija proizvedena od sunca, vjetra ili geotermalne energije, dakle sve će biti bez ikakvog zagađenja.
Mada se mnoga ekonomična vozila nadmeću u privlačenju pažnje, analitičari kažu da su ona samo dio rješenja za posustalu autoindustriju. Poslije najdublje recesije u posljednjih nekoliko decenija, GM planira da osvoji još jedan segment tržišta – male automobile sa cijenom od svega četiri hiljade dolara. Za sada se još ne zna da li bi ta vozila bila prodavana i u Americi.
Prvo masovno predstavljanje hibridnih i električnih vozila budućnosti bio je prošlogodišnji Sajam automobila u Parizu, koji se pretvorio u paradu štedljivih modela koji će za par godina postati stvarnost na drumovima.
Francuski “Reno” je na sajmu potvrdio da će na tržište izbaciti model “reno fluens” prema konceptu koji su prvi put prikazali 2004. godine. Zvaničnici kompanije su najavili da će se električna verzija pojaviti 2011. godine.
“Pežo” je tvrdio da njegov novi hibrid “pežo prolog” emituje svega 109 grama ugljen dioksida po kilometru što je daleko ispod standarda od 160 grama po kilometru za novija vozila.
“Nisan” je izbacio koncept električnog vozila “nuVu”, “Mercedes” najavio električni auto “smart for tu EV” za tržište Evrope do kraja ove decenije, a “Tojota” svoji novi “plag in prijus” sa direktnim napajanjem struje na električnu mrežu.