Close Menu
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    • ANALIZE
    • EKSKLUZIVNO
    • INTERVJU
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    • ENERGETIKA
    • FINANSIJE
    • TRŽIŠTE KAPITALA
    • TRGOVINA
    • TURIZAM
  • TECH
  • SVIJET
    • ZANIMLJIVOSTI
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
Donacije
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    1. ANALIZE
    2. EKSKLUZIVNO
    3. INTERVJU
    4. Vidi sve

    Hoće li BiH kupovati ruski gas iz treće ruke

    22. Oktobra 2025. — 14:57

    Novi porez u RS: Udar na sivu ekonomiju ili na investitore?

    15. Septembra 2025. — 15:41

    Reciklaža baterija kao biznis budućnosti

    10. Augusta 2025. — 15:00

    Simbioza na djelu: Stanivuković i SNSD poklonili milionski vrijedno gradsko zemljište

    7. Augusta 2024. — 13:00

    Skandal: Bivši načelnik Dubice prodavao ERS-u ukradenu struju

    11. Decembra 2025. — 11:59

    Ekskluzivno: Gordan Pavlović kupio Fabriku duvana Banjaluka

    26. Novembra 2025. — 16:54

    Ekskluzivno: Vlada Srpske nudi Serdarovu 242 miliona KM

    22. Augusta 2025. — 16:22

    Ekskluzivno: CAPITAL otkriva imena uhapšenih carinika

    16. Decembra 2024. — 10:47

    Kazne za zloupotrebu ličnih podataka u BiH do 40 miliona KM (VIDEO)

    3. Novembra 2025. — 13:29

    Srpska vraća Rufiju 41 milion KM za zemljište na Jahorini

    30. Oktobra 2025. — 18:20

    Tanić za CAPITAL: Na domaćem tržištu više ne možemo kupiti ni cijevi za grijanje

    21. Marta 2025. — 20:10

    Kako je Širbegović od posuđenih 1.500 KM došao do milionskog profita

    14. Marta 2025. — 19:55

    Vlada pomaže OC “Jahorina“ sa još deset miliona maraka

    26. Decembra 2025. — 15:33

    Šef poslanika Ujedinjene Srpske završio isti fakultet kao i Nikolina Šljivić

    26. Decembra 2025. — 15:09

    Zatraženo poskupljenje gradskog prevoza u Banjaluci

    26. Decembra 2025. — 15:03

    „Pošte“ ulažu 17 miliona KM u novi objekat i informacioni sistem

    26. Decembra 2025. — 13:27
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    1. ENERGETIKA
    2. FINANSIJE
    3. TRŽIŠTE KAPITALA
    4. TRGOVINA
    5. TURIZAM
    6. Vidi sve

    Rusi pregovaraju sa mađarskim MOL-om o prodaji NIS-a

    25. Decembra 2025. — 15:29

    Kako bi američki gas stizao u BiH i Banjaluku: Ovo su detalji

    25. Decembra 2025. — 13:39

    OFAK produžio rok NIS-u

    25. Decembra 2025. — 07:41

    RiTE Gacko ide u trodnevni zastoj

    24. Decembra 2025. — 16:00

    Promet na Banjalučkoj berzi 67.000 KM

    26. Decembra 2025. — 14:17

    Potrošačka korpa i dalje veća od polovine prosječne plate

    26. Decembra 2025. — 08:33

    ERS dokapitalizovao RiTE „Ugljevik“ zbog duga prema Slovencima

    24. Decembra 2025. — 12:42

    BiH dobija nove novčanice

    24. Decembra 2025. — 09:56

    Na Banjalučkoj berzi promet veći od miliona maraka

    16. Decembra 2025. — 16:30

    Vlada se na berzi zadužila 66 miliona KM, iduće sedmice planira još 20

    15. Decembra 2025. — 15:16

    Akcije “Potkozarja” prodate za 4,2 miliona KM

    3. Decembra 2025. — 12:34

    Na dobošu akcije u 53 preduzeća iz Srpske

    30. Novembra 2025. — 08:02

    Pojeftinilo gorivo u Republici Srpskoj

    15. Decembra 2025. — 14:23

    Prosječna plata ne pokriva ni pola potrošačke korpe

    15. Decembra 2025. — 12:11

    Hoće li kafa pojeftiniti

    10. Decembra 2025. — 10:05

    Srdić: Građani nasjeli na marketinške trikove trgovaca

    6. Decembra 2025. — 14:31

    Republiku Srpsku tokom deset mjeseci ove godine posjetilo 442.353 turista

    26. Decembra 2025. — 10:33

    Znate li koji je grad najskuplji turistički centar na svijetu

    20. Decembra 2025. — 16:44

    Ryanair širi mrežu u Hrvatskoj, smanjuje letove u regionu

    18. Decembra 2025. — 11:53

    Koliko turističkih vaučera je iskorišteno u Republici Srpskoj, kad nas očekuju novi

    15. Decembra 2025. — 08:58

    Savjet ministara BiH u ponedjeljak o suspenziji carinskih stopa

    26. Decembra 2025. — 11:13

    Rusi pregovaraju sa mađarskim MOL-om o prodaji NIS-a

    25. Decembra 2025. — 15:29

    Kako bi američki gas stizao u BiH i Banjaluku: Ovo su detalji

    25. Decembra 2025. — 13:39

    OFAK produžio rok NIS-u

    25. Decembra 2025. — 07:41
  • TECH
  • SVIJET
    1. ZANIMLJIVOSTI
    2. Vidi sve

    Kina testirala voz brzine 800 km/h

    26. Decembra 2025. — 14:00

    Na hiljade neželjenih božićnih poklona se prodaje na internetu

    26. Decembra 2025. — 12:15

    Singapur i dalje ima najmoćniji pasoš

    24. Decembra 2025. — 10:45

    U Estoniji će robot određivati poreske dugove

    22. Decembra 2025. — 12:40

    Dolar u padu: Očekuje ga najgora godina od 2017.

    26. Decembra 2025. — 09:03

    Dolar u padu: Očekuje ga najgora godina od 2017.

    25. Decembra 2025. — 09:45

    Zašto cijene bakra rastu?

    25. Decembra 2025. — 08:59

    Američka ekonomija porasla najjače u dvije godine

    24. Decembra 2025. — 11:27
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
  • ENERGETIKA
  • TURIZAM
  • TRGOVINA
  • TRŽIŠTE KAPITALA
  • TECH
  • ZANIMLJIVOSTI
  • SVIJET
  • FINANSIJE
  •   VIDEO
  • PROMO
Home » Svaka treća marka od akciza za puteve potrošena za krpljenje budžeta

Svaka treća marka od akciza za puteve potrošena za krpljenje budžeta

Dragana EremijaDragana Eremija4. Septembra 2018. — 11:26Nema komentara8 minuta čitanja

BANJA LUKA/SARAJEVO/BRČKO, Za tri godine vozači u Bosni i Hercegovini uplatili su 637 miliona maraka na ime putarine za održavanje puteva, ali je manje od 445 miliona zaista potrošeno u tu svrhu.

Analiza koju je uradio Transparency international u BiH pokazala je da u periodu od 2015 do 2017 godine 191,7 miliona nije doznačeno putarskim preduzećima. Po toj računici, gotovo svaka treća marka od putarina za održavanje puteva potrošena je za krpljenje budžeta i vraćanje ino dugova, iako je u Zakonu o akcizama jasno definisano da se radi o namjenskom novcu.

Vozači u Bosni i Hercegovini na svaku litru goriva plaćaju jednu akcizu čiju namjenu određuju entitetske vlade i dvije putarine čiju je namjenu zakon već definisao – jednu za održavanje i izgradnju puteva i drugu za izgradnju autoputeva. Bez obzira na odredbe zakona, u praksi namjenskih 0,15 KM za puteve u analiziranom periodu nije završavalo na računima putarskih preduzeća što jasno pokazuju zvanični dokumenti entitetskih Vlada, a razlika između onog što se prikupilo i onog što se uložilo u puteve drastično se povećavala iz godine u godinu.

Sredstva od putarine za puteve, Uprava za indirektno oporezivanje BiH zajedno sa svim drugim prihodima od PDV-a, carina i akciza doznačava entitetima na jedinstvene račune, a zbog specifičnog načina preraspodjele između entiteta, lokalnih zajednica i putarskih preduzeća, pare koje odlaze za puteve su neuporedivo manje. Prvi razlog je rast ino duga, a drugi taj što se nisu ostvarila predviđanja da će putarska preduzeća zbog razvoja privrede i rasta prihoda od PDV-a dobiti i više nego što im pripada. Zapravo, desilo se potpuno obrnuto.

Federacija BiH

U Federaciji BiH, entitetska i kantonalne direkcije za ceste na svoje račune ne dobijaju 0,15 KM nego 3,9 % onoga što ostane od ukupnih prihoda od indirektnih poreza, kada se vrati spoljni dug Vlade FBiH. Tako je definisano Zakonom o pripadnosti prihoda u FBiH, a razlika između prikupljenih sredstava na ime putarine i 3,9 % onoga što je ostalo 2017. godine i uloženo u puteve iznosila je 51,2 miliona maraka. Toliko su putarska preduzeća u Federaciji BiH oštećena zbog većih rata za otplatu Ino duga ovog entiteta. Radi se o dugu koji direktno pada na teret budžeta FBiH, ali zbog specifičnosti samog zakona opštine, gradovi, kantoni i direkcije za ceste snose dio tereta. Ipak, najviše trpi putarina koja predstavlja namjenski prihod direkcija za ceste, a one zbog sve većeg učešća u otplati duga FBiH imaju sve više problema sa otplatom vlastitih dugova. To je bio jedan od osnovnih razloga za najnovije povećanje putarina, pa će vozači u tu svrhu morati odvajati dodatnih 0,05 KM.

Procenat od 3,9 odsto onoga što ostane dalje se dijeli na način da se 60% raspoređuje kantonalnim direkcijama za ceste, a 40% JP Ceste Federacije BiH. Podaci Uprave za indirektno oporezivanje BiH pokazuju da je proteklih godina zabilježen značajan rast ovih prihoda ali to nije značajnije uticalo na ulaganje u putnu infrastrukturu. Ako se podaci UIO BiH uporede sa zvaničnim podacima Vlade FBiH jasno se vidi da je dio koji su dobile direkcije za ceste ostao skoro isti uprkos rastu prihoda od putarine.

Republika Srpska

Raspodjela ukupnih prihoda od indirektnih poreza u Republici Srpskoj definisana je Zakonom o budžetskom sistemu i to tako da 72% onoga što ostane nakon servisiranja ino duga ide u budžet RS, 24% opštinama i gradovima, a 4% J.P. Putevi RS. Među ukupnim prihodima koji se dijele od indirektnih poreza nalazi se i putarina za puteve ali se razlika između onoga što vozači uplate u tu svrhu i 4% onoga što ostane drastično povećava. Tako je prošle godine u puteve uloženo 26 miliona maraka manje novca. Iznose doznačenih sredstava Javnom preduzeću JP Putevi RS Vlada Republike Srpske redovno novodi u Izvještaju o izvršenju budžeta, a poslednja tri izvještaja pokazuju gotovo istu pojavu.

Zbog sve većih rata za otplatu ino dugova na račune JP Putevi RS liježe sve manji dio novca koji se prikupi na ime namjenske putarine. Podaci Uprave za indirektno oporezivanje BiH pokazuju da su vozači u Republici Srpskoj za tri godine uplatili 207 miliona KM putarine, ali je Vlada RS u puteve uložila 59,8 miliona KM manje.

Svjesni ove pojave strani kreditori su tražili da se novac od putarine za autoputeve izdvaja na poseban podračun UIO BiH, dok novac za puteve godinama služi za krpljenje budžeta. Najnoviji zakon o akcizama na poseban podračun odvojio je samo dodatnih 0,05 KM za puteve, dok će se preostalih 0,15 KM dijeliti kao i do sada.

Tako će JP Putevi RS pored novca sa posebnog podračuna i dalje dobijati 4% prihoda od indirektnih poreza, ali s obzirom na to da će Vlada RS ove godine vratiti rekordnu ratu ino duga, dodatna sredstva od 0,05 KM samo će kompenzovati gubitak koji bi trebalo osjetiti ovo javno preduzeće. Upravo je ovakvo stanje bio jedan od osnovnih razloga za dodatno povećanje putarina jer ovo preduzeće sve teže izmiruje postojeće obaveze.

– JP Putevi RS do sada nisu uspijevali ispuniti obaveze iz ugovora sa EBRD-om koji zbog toga može tražiti momentalnu naplatu potraživanja. Tako se navodi u izvještaju nezavisnog revizora, jer stepen pokrivenosti dugova ne bi smio biti manji od 1,1, a na kraju 2016. godine iznosio je 0,53.

– Pored toga, značajan dio investicionih ulaganja je obustavljen ili usporen radi nedostatka finansijskih sredstava. Ova činjenica ukazuje na postojanje značajne neizvjesnosti koja može da izazove sumnju u sposobnost društva da posluje po načelu stalnosti poslovanja. Rukovodstvo društva smatra da će društvo uz podršku osnivača obezbijediti neophodna sredstva za izmirenje dospjelih obaveza, navodi se u izvještaju nezavisnog revizora.

Brčko Distrikt

Za razliku od entiteta koji su zakonom odredili dio putarine koja će se zaista koristiti za puteve, Brčko Distrikt BiH još nema jasne zakonske propise pa se često dogodi da od putarine niti jedna marka ne bude uložena u puteve.

Republika Srpska i Federacija BiH uzimaju 28% – 29% prihoda od putarine za krpljenje budžetskih rupa, dok Brčko Distrikt 72% prikupljene putarine u posmatranom periodu nije usmjerio nadležnom Javnom preduzeću Putevi Brčko. Bez obzira što je Zakonom o putevima Brčko Distrikta (član 57.) jasno definisano da su pare od naknade za puteve iz maloprodajne cijene goriva prihodi J.P. Putevi Brčko, ovo preduzeće u 2015. godini nije dobilo ni jednu marku.

„Iz razloga nepostojanja odluke o pripadnosti naknade za puteve od 0,15 KM kojom bi se utvrdio postupak preusmjeravanja tih prihoda na račune JP Putevi Brčko, Direkcija za finansije nema osnova da izvrši preusmjeravnje tih sredstava“ navodi se u odgovoru koji je na adresu TI BiH-a poslao direktor Direkcije za finansije Brčko Distrikta.

To praktično znači da se sve zavisi od političke volje i posebnih odluka skupštine Brčko Distrikta. U poslednje dvije godine odlukom Skupštine prebačeno je 2.7, odnosno 3.7 miliona KM JP Putevi Brčko dok 2015. nije prebačena ni jedna marka od ukupno 6,8 miliona, koliko je prikupljeno na ime putarine za puteve. Osim zakona o putevima Brčko Distrikt na namjensko trošenje ovih sredstava obavezuje i sporazum sa međunarodnim kreditorima, ali novac ipak ne odlazi nadležnom preduzeću. Finansijski i revizorski izvještaji JP Putevi Brčko koji su dostupni u bazi podataka Transparentno.ba pokazuju da se znatno manje sredstava ulaže u puteve, a na to upozorava u svom izvještaju i nezavisni revozor.

„Preduzeće je u 2016. godini ostvarilo prihode po osnovu putarine od 0,15 KM jednokratno na osnovu odluke skupštine Brčko Distrikta BIH u iznosu od 2.700.000,00 KM. Skrećemo pažnju na odredbu o podršci Ugovora o podršci zajmu zaključenoj između Brčko Distrikta BiH i Evropske banke za obnovu i razvoj, gdje je regulisano da će Brčko Distrikt BiH osigurati da u svakoj fiskalnoj godini prihodi preusmjereni Javnom preduzeću koji se odnose na naknade za puteve (putarina od 0,15 KM na 1 litar goriva) i autoputeve (0,10 KM na promet 1 litre goriva) budu jednaki iznosu prikupljenom od strane BiH na ime Brčko Distrikta BiH“, navodi se u izvještaju nezavisnog revizora.

Kako u Distriktu ne postoji autoput ni preduzeće zaduženo za upravljanje autoputevima, putarina za autoputeve takođe predstavlja prihod JP Putevi Brčko. Ta vrsta prihoda redovno se usmjerava Javnom preduzeću koje tim novcem servisira obaveze i održava postojeću putnu mrežu. Tako paradoksalno, u Brčkom novac za gradnju autoputeva služi za održavanje puteva, dok novac za puteve služi krpljenju budžeta. Bez obzira što ovi prihodi predstavljaju dobru polaznu osnovu za razvoj putne infrastrukture, zbog nedostatka projekata i političke volje da se ovo pitanje uredi ulaganja su izostala. Skupština Brčko Distrikta proteklih godina usmjeravala je prema javnom preduzeću samo onoliko novca koliko je bilo potrebno da se vraćaju dugovi za postojeće projekte, dok je ostatak otišao u javnu potrošnju.

 

TI BiH

 

akcize brcko distrikt fbih krpljenje budžeta putevi rs vazno
Podijeli: Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Copy Link Email
Prethodni članakIranski rial zabilježio novi pad u odnosu na dolar
Sljedeći članak U osam mjeseci prikupljeno 78,3 miliona KM više prihoda

Povezani članci

NOVOSTI 11 minuta čitanja

Direktor “Željeznica” podnio ostavku

Capital teme 12 minute čitanja

Vlada pomaže OC “Jahorina“ sa još deset miliona maraka

Ostavi komentar Otkaži

NE PROPUSTITE
Capital teme

Vlada pomaže OC “Jahorina“ sa još deset miliona maraka

26. Decembra 2025. — 15:3312 minute čitanja

Vlada Republike Srpske je u oktobru ove godine donijela odluku da plati sve kredite OC „Jahorina“ kod komercijalnih banaka

Šef poslanika Ujedinjene Srpske završio isti fakultet kao i Nikolina Šljivić

26. Decembra 2025. — 15:09

Zatraženo poskupljenje gradskog prevoza u Banjaluci

26. Decembra 2025. — 15:03

„Pošte“ ulažu 17 miliona KM u novi objekat i informacioni sistem

26. Decembra 2025. — 13:27

Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH, Journalism Trust Inicijative i Reporters Shields Network.

Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
  • Uređivačka politika
  • O nama
  • Impressum
  • Kontakt
  • Marketing
  • Piši za Capital
  • ENERGETIKA RS
  • SLOBODNO
Copyright © 2025 Capital.ba - ISSN 2744-225X. Sva prava rezervisana.
Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH.

Unesite iznad pojam sa pretragu i pritisnite Enter za pretragu. Pritisnite Esc ili X da otkažete.