PARIZ, Švajcarska godišnje u svoju željeznicu ulaže 500 evra po stanovniku, što je dovodi na vrh liste evropskih zemalja po investicijama u tom sektoru, pokazuje istraživanje Boston konsalting grupe (BCG) o modelima subvencionisanja željeznice u Evropi.
S prosječnih 220 evra po stanovniku godišnje koje izdvaja iz budžeta, Francuska je među državama s najvećim subvencijama za željeznički sistem, piše francuski list Figaro.
I jedna i druga suma daleko premašuje izdvajanja Velike Britanije ili Holandije, na primjer, koje godišnje za tu namjenu potroše oko 130 evra po stanovniku, dok Portugal, ili Poljska, izdvajaju svega oko 100 evra u prosjeku po stanovniku, navodi se u drugoj studiji ove konsultantske kompanije o performansama željezničkog sistema Starog kontinenta.
U najnovijoj studiji BCG je želio da ukaže na vezu između iznosa budžetskih sredstava koje države namijenjuju željezničkoj mreži i operaterima, i njihovih performansi.
Uopšteno govoreći, zemlja koja izdvaja više sredstava iz budžeta za svoju željeznicu, imaće bolje performanse, međutim, te subvencije, neophodne za održavanje kvaliteta, bezbijednosti i efikasnosti javnih željeznica, nisu uvijek najbolje iskorišćene, naglašava se u studiji.
Iz BCG-a podsjećaju da su uoči donošenja željezničke reforme u Francuskoj, (započete 2013, usvojene u avgustu 2014) bili upitani da istraže uticaj eventualne liberalizacije željeznice na njenu efikasnost, i zaključak je bio da taj uticaj nije odlučujući.
To ne znači da ne treba pokušati sa otvaranjem tržišta u sektoru željezničkog saobraćaja, ali pitanje javnog finansiranja ipak ima presudan uticaj na kvalitet željezničkog sistema, smatraju stručnjaci BCG-a. Tanjug