BEOGRAD, Poslije više od deset godina, iz Kragujevca će ovog ljeta, preko „Luke Bar“, u svijet krenuti novi „fijat 500 l“.
Ugovor sa „Željeznicom Srbije“, o prevozu dijelova kao i gotovih automobila trebalo bi da bude potpisan do kraja februara, a najkasnije 8. marta.
Načelno, „Željeznice Srbije“ i „Fijat“ već su postigli dogovor o dinamici prevoza do kraja 2013. U ovoj i narednoj godini biće transportovano ukupno 186.400 automobila. Prema riječima Milovana Markovića, generalnog direktora „Željeznica Srbije“, partneru je predočen cjenovnik na koji nema primjedbi.
– To je cjenovnik, koji se utvrđuje na godišnjem nivou i važi za sve naše klijente – kaže Marković – Ne bi bilo korektno da prije potpisivanja ugovora izlazimo u javnost sa konkretnim ciframa, ali u svakom slučaju ovo je za nas veliki i veoma značajan posao. Osim prevoza automobila ka Baru i dijelova koje će srpske željeznice preuzimati u Šidu, sa „Fijatom“ pregovaramo i o usluzi koja nije uobičajena za „Željeznice Srbije“. Naime,trebalo bi da preuzmemo i sve poslove na industrijskim kolosjecima unutar fabričkih pogona, jer nam je „Fijat“ ponudio da im pružimo cjelokupnu logističku podršku. To bi bio poseban ugovor koji podrazumijeva i remont tih industrijskih kolosjeka. Inače, zasada je dogovoren prevoz gotovih automobila do Bara, ali postoji mogućnost da posao proširimo preko Šida i ka Poljskoj, Njemačkoj, Francuskoj.
Prema dogovorenoj dinamici „Željeznice Srbije“ bi već krajem ovog mjeseca u Šidu trebalo da preuzmu prvu kompoziciju sa dijelovima koji će se ka Kragujevcu dopremati iz Italije. U početku to će biti jedan do dva voza nedjeljno, a postepeno će se taj broj povećavati kada se proizvodnja zahukta. Svaka kompozicija imaće po 200 automobila, a do kraja godine saobraćaće 132 voza sa ukupno 26.400 automobila.
U 2013. svake nedjelje iz Kragujevca ka Baru biće po 14 teretnih vozova i jedan voz koji će iz Kragujevca saobraćati ka Subotici. Plan za sljedeću godinu je 160.000 automobila.
– Razgovarali smo sa kolegama u „Željeznici Crne Gore“ koja je takođe spremna za ovaj projekat, kao i „Luka Bar“ – navodi Marković.
Dijelovi
U Srbiji će se, prema tvrdnjama Aleksandra Ljubića, člana Upravnog odbora „FAS“, proizvoditi oko 80 odsto dijelova za novi automobil. „Fijatovi“ komponentaši, smješteni u Grošnici, će proizvoditi sjedišta, sklopove, vješanja, kablove… Početkom 2014. iz će Kragujevca krenuti dijelovi za cijelu grupaciju „Fijat“, pa će tako naše fabrike za Italijane proizvoditi ukupno oko pet odsto dijelova.
Posao vijeka
Svojevremeno je preko „Luke Bar“ za tržište SAD izvezeno, u takozvanom „poslu vijeka“ 140.000 „jugića“. Posljednji kontingent je izvezen 1991. Već od 2013. za tržište Sjeverne i Južne Amerike preko luke na južnom Jadranu biće izvezeno oko 30 odsto proizvoda kragujevačke fabrike. Novosti