Close Menu
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    • ANALIZE
    • EKSKLUZIVNO
    • INTERVJU
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    • ENERGETIKA
    • FINANSIJE
    • TRŽIŠTE KAPITALA
    • TRGOVINA
    • TURIZAM
  • TECH
  • SVIJET
    • ZANIMLJIVOSTI
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
Donacije
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    1. ANALIZE
    2. EKSKLUZIVNO
    3. INTERVJU
    4. Vidi sve

    Simbioza na djelu: Stanivuković i SNSD poklonili milionski vrijedno gradsko zemljište

    7. Augusta 2024. — 13:00

    Ekonomisti: Republici Srpskoj prijeti finansijska katastrofa

    6. Juna 2024. — 14:10

    Za Radukića ministri u Vladi Srpske rade savršeno

    20. Maja 2024. — 13:56

    Srbija ubrzano isisava energente iz BiH

    29. Decembra 2023. — 14:05

    Ekskluzivno: CAPITAL otkriva imena uhapšenih carinika

    16. Decembra 2024. — 10:47

    Saznajemo: Uskoro optužnica protiv Đoke Ekvatora

    28. Juna 2024. — 13:46

    Ekskluzivno: Optuženi u aferi „korona ugovori“ priznaje krivicu

    19. Juna 2024. — 10:43

    Nakon „Alumine“, Pavlović preuzima i „Boksit“

    16. Maja 2024. — 12:15

    Tanić za CAPITAL: Na domaćem tržištu više ne možemo kupiti ni cijevi za grijanje

    21. Marta 2025. — 20:10

    Kako je Širbegović od posuđenih 1.500 KM došao do milionskog profita

    14. Marta 2025. — 19:55

    Smailbegović: Odnos države i poslodavaca zasniva se na poznanstvima

    7. Marta 2025. — 20:00

    Mujanić: BiH ima zaliha domaćeg mesa samo za tri dana

    21. Februara 2025. — 20:05

    „Šume Srpske“ u minusu šest miliona maraka

    11. Jula 2025. — 16:38

    BiH na uvoz mlijeka potrošila 267 miliona KM

    11. Jula 2025. — 14:56

    “Autoprevoz” prodao 34 dunuma zemljišta

    11. Jula 2025. — 14:12

    Brat Novaka Đokovića ugasio firmu u Banjaluci

    11. Jula 2025. — 09:48
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    1. ENERGETIKA
    2. FINANSIJE
    3. TRŽIŠTE KAPITALA
    4. TRGOVINA
    5. TURIZAM
    6. Vidi sve

    “Elektroprivreda BiH” mora da kupi 400.000 tona uglja

    8. Jula 2025. — 10:43

    Cijena sirove nafte oko 67 dolara po barelu nakon odluke OPEK-a

    8. Jula 2025. — 08:59

    Potrošnja i proizvodnja uglja u Evropskoj uniji na istorijskom minimumu

    4. Jula 2025. — 13:22

    Kakve su šanse za napredovanje ekonomije u BiH?

    2. Jula 2025. — 15:18

    „Šume Srpske“ u minusu šest miliona maraka

    11. Jula 2025. — 16:38

    Neto devizne rezerve Srbije povećane

    11. Jula 2025. — 14:52

    Koliko duguje BiH, a koliko zemlje u regionu, ko je najveći dužnik?

    11. Jula 2025. — 11:28

    Spoljni dug Srbije oko 50 milijardi evra

    11. Jula 2025. — 09:01

    Kreis International postao većinski vlasnik banjalučkog Stočara

    10. Jula 2025. — 13:10

    Ko su najveći telekomunikacioni igrači na Balkanu

    4. Jula 2025. — 08:16

    Banjalučka firma isplaćuje dividendu akcionarima

    3. Jula 2025. — 08:16

    Jačanje evra ugrožava napore oko obuzdavanja inflacije

    2. Jula 2025. — 13:07

    BiH na uvoz mlijeka potrošila 267 miliona KM

    11. Jula 2025. — 14:56

    SAD odrezala Srbiji carine od 35 odsto

    8. Jula 2025. — 09:20

    Tramp uvodi carine od 30 odsto na svu robu iz BiH

    8. Jula 2025. — 09:12

    Kada Lidl planira otvaranje prodavnica u BiH

    6. Jula 2025. — 11:10

    Sve više radnika iz BiH odlazi na sezonski rad u Hrvatsku

    5. Jula 2025. — 14:31

    Španija prestigla Japan u BDP-u po stanovniku

    5. Jula 2025. — 11:55

    Srpsku za pet mjeseci posjetilo 186.698 turista

    3. Jula 2025. — 15:16

    Booking ide na sud zbog optužbi na podizanje cijena smještaja

    2. Jula 2025. — 16:58

    Ratari prepušteni berzi i volji mlinara

    11. Jula 2025. — 07:38

    Trampove carine smanjuju izvoz BiH u SAD

    10. Jula 2025. — 15:49

    Polugodišnji izvještaj o poslovanju “Šuma” do 15. jula

    10. Jula 2025. — 15:15

    Predstavljen Centar za odgovorno poslovanje

    10. Jula 2025. — 14:30
  • TECH
  • SVIJET
    1. ZANIMLJIVOSTI
    2. Vidi sve

    Ovo voće košta 160 dolara po komadu

    6. Jula 2025. — 16:18

    Jednostavnim trikom možete značajno uštediti gorivo

    6. Jula 2025. — 09:03

    Direktoru agencije “Apriori” prva nagrada fotografskog takmičenja

    4. Jula 2025. — 14:07

    Gdje su najskuplje nekretnine na svijetu

    24. Juna 2025. — 15:54

    Tržišta zabrinuta zbog novih Trampovih carina

    11. Jula 2025. — 12:51

    Rekordna vrijednost bitkoina

    10. Jula 2025. — 10:00

    Tramp poslao još sedam pisama o carinama

    10. Jula 2025. — 09:00

    Amerika naplatila oko 100 milijardi dolara carina

    9. Jula 2025. — 10:04
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
  • ENERGETIKA
  • TURIZAM
  • TRGOVINA
  • TRŽIŠTE KAPITALA
  • TECH
  • ZANIMLJIVOSTI
  • SVIJET
  • FINANSIJE
  •   VIDEO
  • PROMO
Home » Strategijom i digitalizacijom do ekološkog voznog parka u BiH

Strategijom i digitalizacijom do ekološkog voznog parka u BiH

Marina LjubojevićMarina Ljubojević11. Jula 2022. — 12:522 komentara6 minuta čitanja
uvoz automobila
Foto: Shutterstock

BANJALUKA, SARAJEVO – BiH bi trebala da donese strategiju o elektromobilnosti, da ukine carinu na uvoz automobila iz EU, da stimuliše ekološki prihvatljiva vozila i da destimuliše „krševe“ jer zagađuju okolinu, smatraju automobilski stručnjaci i ekolozi.

uvoz automobila
Foto: Shutterstock

Digitalizacija i brža obrada dokumentacije, naročito pri registraciji vozila je nešto što BiH treba da „prepiše“ od zemalja Evropske unije, a sve kako bi se poboljšalo poslovanje i praktičnost u automobilskoj oblasti.

 „Trebali bismo imati mogućnost da digitalizujemo sve te procese od samog slanja papirologije do uvoza u BiH da se služimo internacionalnim aplikacijama, odnosno veb-baziranim aplikacijama koje omogućavaju provjeru vjerodostojnosti papirologije za određeni automobil“, rekao je za CAPITAL predsjednik Udruženja ovlaštenih zastupnika i trgovaca automobilima pri Privrednoj komori FBiH Haris Muratović.

Ubrzati administraciju

Unutar domaćih ministarstava unutrašnjih poslova trebalo bi da se pojednostavi procedura registracije automobila, apeluje Muratović, pritom konkretno misleći na digitalizaciju procesa.

 „Kada je u pitanju carinska evidencija automobila, takođe bi trebalo MUP-ovima omogućiti korištenje tzv. ASYCUDA (automatizovani sistem za obradu carinskih podataka) koji bi mogli elektronski da provjeravaju carinske isprave i ostale dokumentacije“, rekao je Muratović.

Prema njegovim riječima, pravna lica koja se bave uvozom i prodajom automobila treba da imaju mogućnost da elektonski pristupaju bazama podataka i da automatski MUP dobije pristup tim aplikacijama.

Zato bi taj administrativni proces trebalo pojednostaviti i ubrzati.

Zaštititi kupce uvezenih auta

Zatim, prema riječima Muratovića, trebalo bi zaštititi domaće tržište od navale automobila koji nemaju vjerodostojnu istoriju.

„Dakle, da uspostavimo proces provjere automobila po pitanju vjerodostojnosti kilometraže, stanja automobila i tako dalje, jer su ogromne štete uzrokovane kupcima tih automobila“, rekao je Muratović.

Prema analizama koje su rađene u EU svakom trećem automobilu je vraćena kilometraža, a procjenjuje se da su te štete preko 10 milijardi evra godišnje.

„I kod nas su takvi trendovi da skoro svako treće auto otprilike ima lažnu kilometražu“, upozorava Muratović.

 

Naš sagovornik ističe da bi trebalo u BiH stimulisati nabavku ekološki prihvatljivih automobila, a početi destimulisati nabavku starih „krševa“ koji se uvoze i koji su tehnički neispravni.

On vjeruje da bi to pomoglo i nivou bezbjednosti na putevima.

Po uzoru na Evropsku uniju, Muratović kaže da bi u BiH trebalo ubrzati proces registracije automobila.

„Trebalo bi omogućiti tehničkim pregledima da mogu vršiti produženje registracije da se ne čeka tako dugo ponovna registracija. U Njemačkoj to rade čak prodavci automobila“, podsjeća naš sagovornik.

Nepostojanje strategije kamen spoticanja

Osim što spora birokratija u BiH koči poslovanje, ona je prepreka i za unapređenje i promociju ekološki prihvatljivih automobila.

Udruženje za elektromobilnost ima nekoliko tačaka za koje se zalaže, a koje su neophodne da bi BiH imala značajniji razvoj elektromobilnosti.

Sekretarka Udruženja za elektromobilnost pri Privrednoj komori FBiH Anela Karahasan kaže da je prva tačka izmjena i dopuna zakonske regulative.

Prema njezinim riječima zakonska regulativa u BiH se ne raspoznaje i tek je počela na osnovu inicijativa ovog udruženja da se razmatra njeno uvođenje u zakonsku legislativu.

„Zato nam je potrebna prije svega strategija, jer EU ima na svom nivou definisanu strategiju, odnosno strategiju koja se tiče dekarbonizacije do 2050. godine, a koja podrazumjeva elektromobilnost“, rekla je Karahasan.

Ona ističe da u BiH potrebne strategije još uvijek nema, pa zato BiH uopšte nije koristila ni koristila sredstva iz Fondova EU, a koja se tiču razvoja elektromobilnosti.

„Udruženje za elekromobilnost je bilo u jedom projektu koji smo htjeli da povučemo iz evropskih fondova, ali upravo jer nismo imali strategiju elektromobilnosti bili smo odbijeni“, kaže naša sagovornica.

To znači da je prvi kamen spoticanja pri aplikaciji upravo nepostojanje strategije.

„Oni traže na osnovu čega nam mogu dodijeliti finansijska sredstva i uvijek tu traže neko zakonsko uporište. Zakonsko uporište mi nismo imali ni na entitetskom, a kamoli na državnom nivou“, zaključila je Karahasan.

Ekolozi: Vlast ne koristi fondove EU

Ekolozi se takođe slažu da država ne radi dovoljno kada je pitanju zaštita životne sredine od štetnog uticaja automobilskih gasova.

Predsjednik Udruženja Novi val iz Blagaja Adnan Đuliman kaže da se broj automobila u BiH rapidno povećao i da oni gradovi koji se nalaze u kotlinama imaju ogroman problem jer izduvni gasovi utiču na zdravlje na tom području.

„Ono što treba uraditi jeste subvencionisanje električnih i hibridnih vozila. Gradovi trebaju malo više početi razmišljati o alternativnim prevoznim sredstvima kao što je bicikl“, rekao je Đuliman za CAPITAL.

On ističe da postoje ogromni fondovi Evropske unije za koje zemlje zapadnog Balkana mogu aplicirati i povući određena finansijska sredstva.

„Međutim, ja ne vidim da su institucije vlasti nekako okrenute u tom pravcu“, kaže Đuliman.

On je mišljenja da tu treba tražiti šansu i da bi BiH u predpristupnim procesu mogla povući ogromna finansijska sredstva iz tih fondova.

Podsjetio je da Evropska unija generalno unazad pet-šest godina ulaže ogromna sredstva u obnovljive izvore energije.

Inače kada je u pitanju subvencionisanje ekološki prihvatljivih automobila, Vlada Federacije BiH usvojila je nedavno subvencije u iznosu od milion KM za kupovinu električnih i hibridnih vozila.

Međutim, u Republici Srpskoj zasad budžetom nisu planirane subvencije niti povlastice za kupovinu ovakvih automobila.

Prema podacima Uprave za indirektno oporezivanje (UIO) BiH uvoz električnih automobila u BiH je tokom ove godine povećan u odnosu na isti period prošle godine.

Naime, tokom prva četiri mjeseca ove godine u BiH je uvezeno 12 električnih automobila, dok je u istom periodu prošle godine došlo svega njih šest.

Podsjećamo, Evropski parlament je početkom 2021. godine, u prijedlogu rezolucije o podsticajima za kupovinu električnih automobila radi smanjenja emisija CO2, pozvao Komisiju da ukine PDV na električne automobile u Uniji sve dok njihov tržišni udio ne dosegne najmanje 30 odsto svih automobila te da predvidi subvencije EU za kupovinu električnih automobila.

Odbor Evropskog parlamenta za zaštitu okoline predložio je da se do 2030. godine emisije CO2 iz novih automobila smanje za 45 odsto, odnosno za 20 odsto do 2025. godine.

BiH je potpisivanjem Sofijske deklaracije opredijeljena da sa Evropskom unijom radi na postizanju cilja za ugljenični neutralni kontinent do 2050. godine, uvođenjem stroge klimatske politike, te reformom energetskog i transportnog sektora.

EU regulative unaprijedile bezbjednost saobraćaja u BiH

Kada govorimo o bezbjednosti saobraćaja na putevima u BiH regulative koje je BiH usklađivala sa EU u ovoj oblasti od 2007. godine naovamo značajno su uznapredovale, smatra predsjednik Udruženja za unapređenje bezbjednosti saobraćaja Republike Srpske Milenko Jaćimović.

Kad je u pitanju priznavanje vozačkih dozvola, on kaže da je većina stvari usklađena između BiH i EU.

„Problem što su samo vozačke dozvole za kategorije A i B priznate u Evropskoj uniji i Americi, a ostale nisu“, kaže Jaćimović dodajući da je to problem statusa BiH.

CAPITAL: Ratko Bogosavac

Preuzimanje dijelova teksta ili teksta u cjelini je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.capital.ba
automobili bih carina
Podijeli: Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Copy Link Email
Prethodni članakPrnjavor naplatio kompletan dug od „Lutrije RS“
Sljedeći članak Akcije Twitera pale zbog Maskovog odustajanja od kupovine

Povezani članci

Capital teme 01 minuta čitanja

Uskoro gledajte video serijal: Kineski put – Pojas oko Bosne i Hercegovine

2 komentara

Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu info@capital.ba

  1. Razum 12. Jula 2022. 11:27

    Sve ovo je samo lupetanje.

    Ako je drzavi stalo do elokogije ali i ekonomije mogli su forsirati vozila na plin.

    Porezi i akcize neka budu isti za plin i ostala goriva. Cijena plina je priblizno 50% niza od cijene ostalih goriva i maloprodajna kao i nabavna.

    Uvesti drasticne ekoloske namete pri uvozu vozila na dizel i time forsirati uvoz benzinaca, recimo ekoloska taksa od 3000km. Uvesti subvenciju od 700km za ugradnju plina.

    Rezultat toga bi bio da prosjecan polovni benzinac iz uvoza kostao 50% cijene dizelasa. Uz subvenicu od 700 km, ugradnja lpg uredjaja bi kostala zanemarivo.

    Prihodi puteva bi ostali na istom nivou jer su porezi na plin i ostala goriva isti, samo bi ih ubirali na plinu umjesto na dizelu.

    Vazduh bi bio cistiji. Vozaci bi se vozili za manje novca. Manje novca bi odlazilo iz drzave jer je nabavna cijena plina duplo manja od nabavne cijene benzina i dizela.

    Odgovori
  2. Goran 12. Jula 2022. 17:02

    Stvarno vjeruješ da dizel zagađuje više od benzinca? Ne smiješ vjerovati svemu šta pročitaš. Prvi troši 5 l/100km, a drugi skoro duplo, ali je ipak zdraviji?

    Odgovori
Ostavi komentar Otkaži

NE PROPUSTITE
Capital teme

„Šume Srpske“ u minusu šest miliona maraka

11. Jula 2025. — 16:3803 minute čitanja

Blaško Kaurin potvrdio da će prvo polugodište završiti u minusu

BiH na uvoz mlijeka potrošila 267 miliona KM

11. Jula 2025. — 14:56

“Autoprevoz” prodao 34 dunuma zemljišta

11. Jula 2025. — 14:12

Brat Novaka Đokovića ugasio firmu u Banjaluci

11. Jula 2025. — 09:48

Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH, Journalism Trust Inicijative i Reporters Shields Network.

Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
  • Uređivačka politika
  • O nama
  • Impressum
  • Kontakt
  • Marketing
  • Piši za Capital
  • ENERGETIKA RS
  • SLOBODNO
Copyright © 2025 Capital.ba - ISSN 2744-225X. Sva prava rezervisana.
Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH.

Unesite iznad pojam sa pretragu i pritisnite Enter za pretragu. Pritisnite Esc ili X da otkažete.

Obavijesti