BANJALUKA, Ponude na raspisani tender za izvođača radova na poslovima remonta 64 kilometra pruge na potezu od Srpske Kostajnice do Jošavke već su pristigle “Željeznicama RS”, a o tome ko će preuzeti ovaj posao odlučiće Evropska banka za obnovu i razvoj i Evropska investiciona banka.
Ovaj posao trebalo bi da košta 62,4 miliona evra, a za remont već postoje odobrena kreditna sredstva ovih dviju banaka. Osim toga, urađeni su i glavni projekti za ovaj posao.
– Realno je očekivati da ozbiljniji radovi na remontu započnu početkom iduće godine. Obzirom da je starost elemenata gornjeg stroja pruge na ovoj dionici preko 30 godina, ovim projektom obezbijediće se poboljšanje kvaliteta usluga u pogledu bezbjednosti željezničkog saobraćaja – kaže generalni direktor preduzeća, Petko Stanojević, i dodaje da će na ovaj način biti omogućeno odvijanje žaljezničkog saobraćaja s mogućim projektovanim brzinama na postojećoj trasi od 80 kilometara na čas i 100 kilometara na čas.
U okviru ovog remonta biće osigurane četiri stanice, i to Rudanka, Stanovi, Dragalovci i Ukrina, kao i četiri stanična putna prelaza. To će, kažu u “Željeznicama Srpske”, znatno povećati bezbjednost željezničkog saobraćaja na ovoj dionici i skratiti vrijeme vožnje.
– Planiramo da u okviru odobrenih kreditnih sredstava osiguramo i željezničke stanice Ostružnja i Šnjegotina. Namjera je i da se riješi grijanje skretnica u službenim mjestima Stanari i Prisoje, sistem telekomunikacija na pomenutoj dionici i da se dopune stanični signalno-sigurnosni uređaji u službenim mjestima Koprivna Gornja, Modriča i Šamac – kaže Stanojević.
Na putnim prelazima u nivou ugradiće se novi savremeni gumeni elementi koji obezbjeđuju sigurnu i udobnu vožnju pri prelasku drumskih vozila preko putnog prelaza a istovremeno omogućavaju jednostavnu montažu i demontažu tokom redovnog procesa održavanja pruge.
– Sljedeći značajan projekat jeste i remont na dionici pruge državna granica – Šamac – Doboj. Za ovaj projekat još nisu obezbijeđena finansijska sredstva, ali je od strane EIB i EBRD pokrenuta procedura izrade odgovarajuće projektne dokumentacije. Nakon remonta, vozovi bi na ovoj dionici mogli saobraćati i brzinama od 100 kilometara na čas do 160 – pojasnio je Stanojević.
Na dionici pruge entitetska granica – Caparde – Zvornik predstoji zavarivanje šina i uključivanje kolosjeka u drugi šinski trak. Realizacijom projekta omogućiće se bezbjednije odvijanje teretnog željezničkog saobraćaja, s većim brzinama od trenutne, koja iznosi 50 kilometara na čas.
U narednom perodu “Željeznice” će, u saradnji s resornim ministarstvom, morati uložiti dodatne napore kako bi dobili upotrebnu dozvolu za dionicu pruge Caparde – Zvornik, što prije svega uključuje rješavanje problema tunela Križevići.
Rekonstrukcija voznog parka
U ŽRS u toku je investicija vrijedna 14 miliona maraka za tranzistorizaciju šest lokomotiva serije 441 i pregovori oko nabavke četiri garniture s nagibnom tehnikom, vrijednosti 32 miliona evra, kao i nabavka 300 EAS kola vrijednosti oko deset miliona evra, kaže Stanojević.
Takođe, “Željeznice RS” po pitanju modernizacije i rekonstrukcije voznog parka zatražile su od Investiciono-razvojne banke Republike Srpske oko 71 milion maraka. Važan segment jeste i modernizacija radionica za održavanje mobilnih kapaciteta. Po ovom pitanju ŽRS su aplicirale i prema Investiciono-razvojnoj banci RS u iznosu od oko 16 miliona maraka.