BEOGRAD, Kada krajem juna Naftna industrija Srbije prestane da proizvodi olovni benzin, vlasnici automobila starijih od 25 godina možda neće imati gdje da sipaju gorivo. Zaliha ove vrste derivata biće neko vrijeme, a iz NIS obećavaju da će obezbjediti aditive za one koji voze stare četvorotočkaše.
Jedna od opcija je da se na pumpama prodaje bezolovni benzin sa već sipanim aditivima koji će pomagati “život” starih motora. Vjerovatnije je da će se prodavati odvojeno bezolovni i da će vozači sami, uz određeno uputstvo sipati.
Pojedini stručnjaci tvrde da nema opasnosti da bezolovni benzin pretjerano haba ventile pri normalnom režimu rada i da svi motori mogu uspješno koristiti bezolovni benzin. Ipak, ima i drugačijih mišljenja.
– Kod nekih tipova motora, posebno starijeg tipa, tokom dužeg rada i pri velikom broju obrtaja motora, može doći do većeg habanja ležišta ventila – objasnio nam je jedan od beogradskih mehaničara.
– Rješenje bi moglo da bude prepravka motora.
Neke zemlje su, kao zamjenu za klasične benzine, izabrale opciju uvođenja bezolovnog benzina koji u sebi ima aditive za zaštitu sjedišta ventila. S godinama, ipak, broj starih automobila se smanjuje i istovremeno i potreba za gorivom sa olovom.
Prema ranijim procjenama, prosječna starost automobila u Srbiji je oko 15 godina, a prošle godine je bilo registrovanih 1,6 miliona vozila. Kod komšija u Hrvatskoj prosječna starost je oko 10 godina, dok najmlađi vozni park imaju Britanci.
Tehnički pregled
Novim zakonom o bezbjednosti u saobraćaju propisano je i da će sva vozila starija od 15 godina morati dva puta godišnje da prođu tehnički pregled.
Pravilnik kojim se detaljnije reguliše ova materija nije još usvojen, a očekuje se da počne da važi tokom 2011. godine.
Novina je i da će cijenu tehničkog pregleda formirati uredbom Vlada Srbije, a pominjala se cifra od 4.000 do 4.500 dinara. Novosti