BEOGRAD – Srbija godinama kuburi sa nedostatkom profesionalnih vozača, a taj manjak prema sadašnjim procjenama iznosi oko 12.000, kaže generalni direktor Udruženja drumskog saobraćaja Srbijatransport Goran Aleksić i dodaje da mnogo više fale vozači autobusa nego vozači kamiona.
Problemi sa nedostatkom profesionalnih vozača su krenuli prije više od deset godina, odnosno sa ukidanjem obaveznog služenja vojnog roka, jer je ranije upravo u vojsci produkovan veoma veliki broj vozača.
„Takođe je podignuta starosna granice za pristup profesiji posebno kada je riječ o vozačima autobusa jer kod nas vozački ispit za vožnju autobusa može da se polaže tek sa 24 godine, a u nekim zemljama je to moguće već sa 18 godina“, ističe on.
Navodi da je do manjka vozača došlo i zbog demografske slike u Srbiji odnosno starenja stanovništva i smanjenja populacije a sve to u situaciji kada se u zemlji otvaraju fabrike i transportne usluge su sve traženije.
Prema njegovim riječima, nedostatak ove radne snage podstaknut je zakonskim odredbama kojima se ograničava radno vrijeme vožaca što je od 2015. godine još više povećalo potrebe za vozačima.
„Imamo veliku fluktuaciju zaposlenih i situaciju da nedostatak radne snage ne dozvoljava dobru selekciju pa je zbog toga i kvalitet usluge značajno pao. Na to upozoravamo godinama i nešto bi konačno moralo da se preduzme“, smatra Aleksić.
Objašnjavajući zašto i pored dobrih plata ljudi nerado idu u vozače kaže da tome između ostalog doprinosi i to što nije lako odnosno što mnogo košta da se postane profesionalni vozač.
„Neophodno je izdvojiti veliku sumu novca da se obavi obuka i položi ispit, a kasnije vozači svake godine moraju da idu na jednodnevnu obuku koja takođe puno košta“, kaže on. Tanjug