BEOGRAD, Ni stabilan kurs dolara i evra, ni gotovo nepromjenjena cijena barela nafte, koja od početka mjeseca nije prešla 75 dolara, izgleda nisu dovoljno dobar razlog da gorivo na pumpama prestane da poskupljuje. Iako je riječ o zanemarljivom prošlonedeljnom rastu maloprodajnih cijena od 11 do 30 para po litru, realno gledano razloga ni za toliku korekciju nema.
Tim prije što je u prethodne dvije nedjelje gorivo, s istim ovim kursom dolara i evra, stabilnim dinarom i cijenom barela nafte, poskupilo oko dva dinara u zavisnosti od vrste derivata.
Umjesto prošlonedjeljnog objašnjenja da je razlog skoka cijene u maloprodaji to što je ponuda bila manja od tražnje, sada se kao opravdanje navodi izuzetno nizak vodostaj Dunava, koji otežava i usporava transport derivata iz uvoza.
Barže, kaže Tomislav Mićović, generalni sekretar Udruženja naftnih kompanija Srbije, mogu da se pune do polovine ukupne zapremine, a ponekad i manje. Troškovi transporta uvoznog goriva su zbog toga uvećani, ali se za sada ne očekuje da će ovaj problem izazvati bilo kakav poremećaj u snabdevanju.
Šta će biti s cijenom narednih dana zavisiće, dakle, najviše od vodostaja, ali ono što je izvjesno jeste da globalna potražnja nafte takođe raste, ali ne tako brzo kao snabdevanje. Mićović naglašava da će se sve promene troškova, koje utiču na poslovanje na nacionalnom i globalnom planu, odraziti na cijene goriva onoliko brzo i u onoj mjeri, u kojoj je razvijena tržišna konkurencija.
– Pod troškovima se podrazumevaju svi ulazni troškovi, od cene sirove nafte do raznih državnih taksi. Na uređenom tržištu, uticaj konkurencije oseti se i kada troškovi poslovanja rastu i kada se smanjuju i uvek ide u prilog potrošačima. Na takvom tržištu opstaju samo naftne kompanije koje racionalno posluju i koje su u stanju da izdrža nadmetanje, koje naravno mora biti zasnovano isključivo na tržišnim principima, a ne na bilo kakvom vidu protekcionizma, ili kriminala – kaže on.
Upoređujući cijenu goriva, kod nas i u regionu, vozači i dalje plaćaju najskuplji evrodizel u Srbiji, skoro 44 dinara skuplje nego u Makedoniji, dok je benzin na domaćim pumpama skupi 25 dinara. Kada je reč o ceni auto-gasa najjeftiniji je u Albaniji – 60,18 dinara, a kod nas je 77,91 odnosno skoro 18 dinara skuplji.
Ukupna fiskalna zahvatanja po svakoj litri benzina iznose 54 odsto, evrodizela 52,8, a TNG 48,8, što znači da od 154,29 dinara koliko košta benzin državi ostaje 83,26, od litre evrodizela 86,32 dinara, a od auto-gasa 38 dinara. Politika