BANJALUKA, Novoimenovani glavni revizor javnog sektora Republike Srpske Duško Šnjegota ističe da je planom revizije za narednu godinu, koji je prethodno rukovodstvo sačinilo i uputilo nadležnom skupštinskom odboru, predviđena 51 revizija rada institucija.
On ocjenjuje da će revizija ići normalnim tokom i da finansijska sredstva neće uticati na njen kvalitet, te da u narednom periodu Glavna služba treba da pokuša da djeluje preventivno.
Šnjegota objašnjava da budžetski zahtjev, koji je uputila Glavna služba za reviziju, obuhvata sredstva od 3,73 miliona KM, od čega bi 3,5 miliona trebalo da budu sredstva iz republičkog budžeta, a ostalo prenesena sredstva koje Glavna služba može da koristi prema odluci skupštinskog Odbora za reviziju.
„U nacrtu budžeta ta sredstva su manja i trenutno iznose tri miliona, ali sve ispod okvira od 3,5 miliona predstavlja teškoću. Ostaje da vidimo šta će biti konačan okvir za narednu godinu, ali siguran sam da nijednog trenutka nećemo dovesti u pitanje finansiranje Glavne službe“, rekao je Šnjegota.
Prema njegovim riječima, primopredaja dužnosti revizora proces je koji će teći do kraja godine, s obzirom na to da je Zakon o reviziji javnog sektora u određenoj mjeri neprecizan u smislu prelaska iz jednog u drugi status, odnosno razrješenja dužnosti prethodnog revizora i postavljanja novog.
„Imamo situaciju da je odluka o imenovanju glavnog revizora i njegovog zamjenika stupila na snagu 16. novembra, dok sedmogodišnji mandat glavnog revizora i zamjenika ističe 21. decembra, tako da imamo period koji se preklapa.
Sa druge strane, Zakon definiše obavezu da se novi glavni revizor i zamjenik izaberu najmanje 60 dana prije isteka mandata prethodnog, tako da imamo određeni period za zajednički rad i dobra je okolnost da između mene i prethodnog glavnog revizora Boška Čeka nema nikakvih problema“, rekao je Šnjegota.
Komentarišući skupštinsku raspravu o njegovom izboru, Šnjegota je rekao da sa formalno-pravne strane nema nikakvog sukoba interesa, jer član 6 Zakona o reviziji javnog sektora propisuje određena ograničenja za nekoga ko se već nalazi na funkciji javnog revizora u pogledu onog što ne može da radi.
On je precizirao da se ta ograničenja u ovom slučaju svode na njegova ovlaštenja u pogledu revizije izvještaja Ministarstva finansija, ali da, istovremeno, zakon daje jasnu mogućnost prenosa određenih ovlaštenja na zamjenika glavnog revizora ili nekog drugog.
„S druge strane, ovdje je riječ o reviziji finansijskih izvještaja Ministarstva finansija kao budžetske jedinice, a ne reviziji svega za šta je Ministarstvo nadležno, što daje drugačiju sliku.
Ako to ministarstvo posmatramo kao i svakog drugog budžetskog potrošača, to je kap vode u ukupnom budžetu Republike i kakav god je stav o finansijskim izvještajima jednog ministarstva, to nije sporno za sve što se u toku godine uradi u okviru revizije“, istakao je Šnjegota.
Govoreći o reviziji javnih preduzeća, Šnjegota je naveo da u planu rada koji je dostavljen skupštinskom Odboru za reviziju ona nije planirana, te da ovakve revizije nisu rađene kao redovne, što je najvećim dijelom rezultat činjenice da su kapaciteti Glavne službe relativno ograničeni.
„Mi imamo sistematizovana radna mjesta i odjeljenje koje bi se bavilo revizijom javnih preduzeća, ali nemamo dovoljan broj izvršilaca, jer bilo koja revizija u tom smisu podrazumijeva adekvatnu organizaciju posla kod postojećih ljudi da bi se oni u određenom vremenskom periodu posvetili tim revizijama, a ne onima koje su planirane“, rekao je Šnjegota.
On je naveo da se u narednom periodu, osim redovnih godišnjih planova, treba razmišljati i o aktivnostima dugoročnijeg karaktera, koje bi trebalo da budu u funkciji jačanja glavne službe, među kojima su edukacija mlađih radnika o novim standardima, dok starijim i iskusnijim treba omogućiti da budu u toku sa svim što se dešava.
„To načelno nisu novi standardi, ali je činjenica da generalno u BiH oni nisu u potpunosti primijenjeni, jer se oni relativno brzo mijenjaju, tako da, s jedne strane, postoji pitanje blagovremenog i adekvatnog prevoda, a, s druge strane, treba uzeti u obzir činjenicu da su to ogromni dokumenti“, rekao je Šnjegota.
Prema njegovim riječima, potrebno je vidjeti na koji način racionalnije koristiti vrijeme ljudi koji već rade, a, s druge strane, utvrditi način proširenja kapaciteta, što je složeno pitanje i zbog teške ekonomske situacije.
„Do sada nismo imali prevod INTOSAI standarda koji se i po zakonu koriste kao osnova za reviziju, a, osim toga, tu je pitanje kontinuirane edukacije zaposlenih. Ono što mi je u ovom momentu samo djelimično poznato jeste procjena realnih kapaciteta koje imamo, s obzirom na to da Glavna služba trenutno ima ukupno 57 zaposlenih, a zahtjevi pred njom su daleko veći“, rekao je Šnjegota.
On ocjenjuje da je rad revizora specifičan, zbog čega se ne može očekivati da će u svakom trenutku imati razumijevanje za stavove koje iznesu u javnost, ali da polemike koje se o revizorskim izvještajima realno mogu očekivati, ne treba označavati kao pritisak na službu za reviziju.
„Ne vjerujem u mogućnost da postoje pritisci u pravom smislu riječi. Revizija je složen proces, mora postojati korektan odnos prema javnosti, možda se mora uložiti više napora u narednom periodu da se pojasni šta jeste, a šta nije revizija, odnosno šta se može očekivati od Glavne službe u okviru mandata koji ima, a šta su zahtjevi koji idu u drugom pravcu“, naglasio je Šnjegota.
On je dodao da u narednom periodu Zakon o reviziji javnog sektora treba prilagoditi novim činjenicama, jer je donesen prije sedam godina, kada su karakteristike sistema koji se revidira bile drugačije.
„Upravo je u proceduri i prijedlog novog Zakona o budžetskom sistemu koji je, smatram, mnogo bolji u odnosu na važeći, koji je donesen 2003. godine i trpio mnoge izmjene“, rekao je Šnjegota.
Govoreći o propustima u radu institucija, Šnjegota je istakao da u narednom periodu treba uložiti dosta napora da se pokuša djelovati preventivno.
„Kad se problem desi i vi kao revizor nakon godinu dana ukažete na njega, to je mnogo manji doprinos nego kada godinu ranije kao revizori prepoznamo da postoje mogućnosti njegovog nastanka i ukazati na vrijeme da rizik postoji“, rekao je Šnjegota. Srna