ISTOČNO SARAJEVO, Direktor “Centrotransa” Momčilo Sladoje upozorava na nelegalne prevoznike, koji nanose ogromnu materijalnu štetu legalnim autoprevoznicima, a time i BiH.
“Oko 30 odsto prihoda od ukupnog prevoza putnika, odnosno oko 50 miliona KM, završi nelegalnim tokovima u sivoj ekonomiji. O ovome smo skrenuli pažnju svim institucijama na nivou BiH, jer nismo samo mi gubitnici. Gubitnik je i BiH, jer je riječ o sredstvima koja nisu oporezovana”, ističe Sladoje.
Autoprevoznici iz BiH zbog toga su pokrenuli akciju za sprečavanje rada nelegalnim prevoznicima, koji u najvećem broju nisu iz BiH.
Sladoje navodi da ranija upozorenja nisu dala nikakve rezultate, a ovu tvrdnju potkrepljuje činjenicom da do sada nije sankcionisan ni jedan nelegalni prevoz putnika u BiH?!
“Ovaj problem se može iskorijeniti koordinisanom akcijom svih kontrolnih organa u BiH. Prevoznici smatraju da je ovdje preovladalo odsustvo volje”, ističe Sladoje.
Najavljenu blokadu saobraćajnica, kojom su željeli da skrenu pažnju na ovaj problem, autoprevoznici su odgodili zbog protesta u Federaciji BiH, jer nisu željeli da stvaraju dodatne probleme.
Sladoje ističe da je kupovinom autobusa i tri minibusa, koji su stavljeni u funkciju u drugom dijelu prošle godine, “Centrotrans” poboljšao nivo i kvalitet svojih usluga.
Na taj način nije proširen vozni park već su stara i dotrajala vozila zamijenjena novim, tako da i dalje raspolažu sa 26 autobusa i minibusa koji saobraćaju na međunarodnim, međugradskim, a odnedavno i na gradskim i prigradskim linijama.
“Saobraćamo u cijeloj Republici Srpskoj, pokrili smo sva veća mjesta u Srbiji i Crnoj Gori, ljeti imamo dosta sezonskih linija prema moru, pa čak i vanlinijski prevoz prema Hrvatskoj, a nedavno smo otvorili i liniju za Beč”, naglašava Sladoje.
On napominje da zbog prevoznika iz Federacije BiH, koji iz Sarajeva saobraćaju prema većim gradovima Evrope, nemaju potrebu za otvaranjem novih linija u tom pravcu.
Sladoje kaže da u gradskom saobraćaju imaju ogromne neiskorištene rezerve, jer lokalna zajednica nema strategiju razvoja, odnosno jačanja javnog prevoza putnika.
“Strategija razvoja javnog gradskog prevoza, koja bi bila ekonomski, društveno i ekološki opravdana – nije zaživjela. Naši prijedlozi za unapređenje gradskog prevoza nisu podržani, pa imamo situaciju da su ulice prezagušene automobilima, dok su vozila gradskog prevoza prazna”, pojašnjava Sladoje.
On ukazuje na apsurd da je stepen iskorištenosti vozila u gradskom saobraćaju, koji iznosi samo 20 odsto, manji od međugradskog saobraćaja. To je razlog što umjesto autobusa na području Istočnog Sarajeva saobraćaju minibusi i kombibusi.
Sladoje navodi da je poražavajuće da se na području Istočnog Sarajeva mjesečno proda samo pedesetak radničkih karata, te da gradski saobraćaj uglavnom prevozi učenike i manji broj studenata.
“Centrotrans” uredno izvršava sve obaveze prema 75 zaposlenih, podmiruje zakonske obaveze i redovno uplaćuje zakup za korištenje autobuske stanice u Istočnom Sarajevu, kao i dio za njeno investiciono održavanje.
Osim autobuske stanice u Istočnom Sarajevu, koja je poslovala u nultom nivou rentabilnosti, u sastavu “Centrotransa” je i autobuska stanica u Vlasenici sa istim poslovnim rezultatom.
Sladoje kaže da su njihovo loše poslovanje, koje su uzrokovali nelegalni prevoznici, uspjeli da pokriju iz svoje osnovne djelatnosti – prevoz putnika. Srna