BEOGRAD, Preduzetnici pokušavaju javnosti da objasne da se zbog pojedinačnih istupa kontroverznih biznismena cijela poslovna zajednica valja u blatu.
“Znam mnogo dobrih i uspešnih poslovnih priča, ali one se retko nađu na naslovnim stranama novina, jer tiraže prave samo loše vesti. Taj trend se dugo godina neguje”, kaže Mirko Todorović, vlasnik konfekcije Todor iz Vrnjačke banje.
Todorović kaže da svom sinu Vladimiru ne može da objasni da ne treba da ga pogađa tretman koju privrednici imaju u medijima.
Kao nekome ko se školovao u inostranstvu, Vladimiru, koji je sada u porodičnoj firmi zamjenik direktora, prije nekoliko godina bilo je teško da shvati zašto javnost zbog pojedinačne krivice nekog kontroverznog biznismena sve privrednike valja u blatu.
“Njemu je to bilo nezamislivo, jednostavno nije mogao da poveže neke stvari”, kaže Todorović koji sinu nije mogao da objasni zašto se u Srbiji maltene stavlja znak jednakosti između Šekspirove i Šilerove ulice.
Todorović kaže da je “anatema”koja se baca na privrednike eho dešavanja na političkoj sceni u Srbiji. “Ovde bilo koji političar za svog protivnika može da kaže da je lopov i da nekažnjeno prođu i jedan i drugi.
“U situaciji kad država ne osuđuje pojedinačne krivce, javnost žigoše sve. To se samo sa političke scene preslikalo na biznis i celo društvo. To je naša opšta nesreća, jer se na taj način samo zabavlja javnost, a krivci prolaze nekažnjeno”, objašnjava Todorović koliko je težak kamen koji svi nose oko vrata.
Jedan tridesetogodišnji privrednik, poznati proizvođač hrane, takođe priznaje da mu ne prija kad čuje da su svi biznismeni tajkuni, a sve privatizacije prljave i nepoštene.
“Ali, molim vas, nemojte moje ime da spominjete u istom tekstu sa Canetom. To ovde može pogrešno da se shvati. Čim vam se slika pojavi zajedno sa nekim kontroverznim biznismenom, tekst niko ne čita, jer ste već žigosani”, zamolio je naš sagovornik, što opet govori o lošem imidžu preduzetnika u Srbiji.
Inače, riječ „tajkun” porjeklom je iz japanskog jezika i znači veliki gospodar, komandant ili princ. U Srbiju je došla iz Hrvatske i uglavnom ima pogrdno značenje jer se tajkunom smatra onaj koji je na nelegalan način stekao bogatstvo.
Radomir Živanić, vlasnik kompanije „Verano”, koji vrlo rijetko razgovara sa novinarima, jednom prilikom rekao je za „Politiku” da medije izbjegava jer je čovjek kao muva. „I čoveka i muvu možeš da ubiješ novinama”, rekao je tada. I tada je priznao da ga pogađa tretman koji privrednici imaju u javnosti.
“Država treba jasno da odvoji kriminalce od biznismena da ne bismo svi bili satanizovani. Ta linija mora jasno da se postavi. Država mora da podrži one koji se bave ozbiljnim biznisom, a kazni kriminalce. Činjenica je da se privatno vlasništvo u Srbiji satanizuje. Mislim da one koji grade, ulažu i zapošljavaju ljude treba podržati, a ne pljuvati”, kaže Radomir Živanić.
On smatra da nije dobro to što smo kao pojedinci često zavidni i ljubomorni, ne samo kada je riječ o poslovnoj zajednici, već i šire gledano.
“Tako danas možemo da čujemo kako svi pljuju Anu Ivanović, jer nije među prvima na svetu. Bez obzira na to što ti koji je kritikuju nikada nisu uzeli reket u ruke, možda se nikada nisu ni oznojili. Isto to radimo i kad Novak Đoković izgubi”, podsjeća Živanić.
Sa njim se slaže i Toplica Spasojević, vlasnik ITM-a, koji kao član poslovnog kluba „Privrednik” pokušava da ubjedi javnost da Šekspirova ulica nije Šilerova i da nisu svi biznismeni kriminalci.
“Zbog pojedinaca svi smo anatemisani, ali se nadam da će u budućnosti biti sve manje takvih iskakanja kontroverznih biznismena i da ćemo se jednom otarasiti te hipoteke”, kaže Spasojević.
Kao provokacija je u jednoj velikoj ovdašnjoj privatnoj kompaniji shvaćeno pitanje da li vlasnik može da prokomentariše koliko mu štete u poslovanju nanose kontroverzni biznismeni. Osoba zadužena za odnose sa javnošću mislila je da se iza ovakvog pitanja krije novinarska zadnja namjera.
“Na osnovu čega nas povezujete sa Canetom Subotićem. Kao pi-ar svom šefu ću da sugerišem da ne odgovori na to pitanje”, ljutita je bila naša sagovornica.
Nikola Pavičić, direktor „Sintelona” iz Bačke Palanke, kaže da ovakav stav govori o ugledu koji poslovna zajednica ima u društvu.
“Bez obzira na to što sam oguglao na činjenicu da su svi privrednici tajkuni, žalosno je i nema smisla da se zbog pojedinaca ceo biznis sektor smatra prljavim. Tako se danas misli da je u svaku privatizaciju ušao prljav novac, da je prodaja svih preduzeća bila nepoštena, došli smo do te krajnosti. Deprimira me takvo sumnjičenje ljudi. Moja firma od toga nema nikakve štete, ali kad se u Srbiji povede priča o tome kako treba preispitati sve privatizacije normalno je da su strani investitori zabrinuti, jer im je to signal da ne postoji pravna sigurnost. To je najveći problem “, smatra Pavičić. Politika