– ŽRS podnijele Svjetskoj banci zahtjev za isplatu prve tranše
– Dobijenim novcem biće izmirena duogavanja prema PURS i radnicima
– Marin: Sistematizacija nije napravljena po stvarnim potrebama, nedostaje nam ljudi na nekim pozicijama
BANJALUKA – „Željeznice Republike Srpske“ još nisu dobile pozajmicu Svjetske banke RS, a direktor ovog javnog preduzeća Dragan Savanović kaže da očekuje da će prva tranša, u iznosu 20 miliona evra, biti odobrena do kraja mjeseca te da će tim novcem izmiriti dugove prema Poreskoj upravi RS i radnicima.
Savanović je rekao da je procedura u vezi sa ratifikacijom sporazuma o zajmu završena i da uskoro očekuje novac.
„U petak smo, putem Ministarstva finansija i trezora BiH, podnijeli zahtjev Svjetskoj banci za povlačenje prve trašne i očekujemo da će taj novac do kraja mjeseca biti raspoloživ. Prva tranša iznosi 20 miliona evra, a postoji mogućnost da se ona poveća na 26 miliona, ali to zavisi od ocjene Svjetske banke da li smo ispunili određene kriterijume. Po našem mišljenju jesmo, ali vidjećemo kakava će biti njihova konačna odluka. Očekujemo najmanje 20 miliona evra, a moguće je i 26 miliona“, rekao je Savanović za portal CAPITAL.
Objasnio je da će ovim novcem biti izmirene obaveze za poreze i doprinose koje iznose nešto više od 30 miliona KM, a zatim i isplaćena dugovanja prema radnicima od kojih će prvi biti oni koji imaju namjanja potraživanja.
„Na taj način ćemo izmiriti sve obaveze prema Poreskoj upravi i fondovima. Što se tiče radnika, imamo obavezu da do kraja godine broj zaposlenih smanjimo na 2.500, a trenutno ih imamo 2.540“, kazao je Savanović.
Predsjednik Samostalnog sindikata saobraćajno-transportne djelatnosti Zlatko Marin navodi da ŽRS još nisu počele da isplaćuju dugovanja i otpremnine radnicima i da se rokovi za to konstantno produžavaju.
„Restrukturiranje još nije zaživjelo. Najavljeno je da će se krenuti sa tim kada stigne kredit, ali zasad još nema ništa. Proceduru je preuzela Svjetska banka i Ministarstvo finansija i trezora BiH“, istakao je Marin.
On je naglasio da radnici nisu zadovoljni najavljenom reorganizacijom, jer se smanjuje broj radnika koji su im potrebni, a administracija ostaje.
„Reorganizacija se ne odvija onako kako smo mi tražili. Sistematizacija nije napravljena po stvarnim potrebama. Bio je dozvoljen dobrovoljni odlazak i najviše je otišlo ljudi koji su i nama potrebni – skretničari, otpravnici, varioci, mašinovođe. Sada smo u situaciji da nam nedostaje tih ljudi, ostvarujemo prekovremene sate i imamo problem sa obezbjeđivanjem smjena“, kazao je Marin.
S druge strane, Savanović ne dijeli mišljenje sindikata i kaže da ima plan za slučaj nedostatka radne snage.
„Nedostatak radnika koji se pojavi će biti popunjavan uz saglasnost nadležnog ministarstva iz drugih firmi i sa biroa, ali prije toga će biti ponuđena prekvalifikacija“, kazao je on.
U okviru projekta restrukturiranja ŽRS sa Svjetskom bankom je dogovoren kredit od 51,3 miliona evra. Kredit je namjenjen za izmirenje dugova prema radnicima i Poreskoj upravi, za otpremnine za smanjenje broja zaposlenih i za organizaciono restrukturiranje.
Planom finansijskog i operativnog restrukturiranja „Željeznica RS“ predviđeno je da u procesu restrukturiranja Vlada RS sva potraživanja prema tom preduzeću konvertuje u kapital, da kreditom Svjetske banke plate dugove radnicima i Poreskoj upravi RS i da redovno dobijaju grant od 25 miliona KM godišnje. Iz ŽRS su tražili i da ostane aktuelna uprava ŽRS i naveli da ne mogu otplaćivati kredite i da pozitivno poslovanje planiraju tek za tri godine, o čemu je CAPITAL pisao u tekstu Plan Uprave ŽRS: Ostavite nam fotelje i dajte pare iz Budžeta RS!
CAPITAL: Marina Čigoja