BEOGRAD, Moskva nema ništa protiv da se odustane od izgradnje pruge Valjevo – Loznica, potvrđeno je „Novostima“ u glavnom gradu Rusije.
Projekat, koji će se finansirati iz ruskog kredita, može da se zamjeni, ako je Srbiji važnija pruga na dionici Stara Pazova – Novi Sad, gdje će se obnoviti postojeći i izgraditi drugi kolosjek kako bi vozovi mogli da razviju brzinu do 160 kilometara na sat. Novac, dakle, neće biti problem, ali projekta nema. Kako saznaju „Novosti“ samo za izradu glavnog projekta za dionicu Stara Pazova – Novi Sad potrebno je bar godinu dana.
U Beograd u subotu stiže predstavnik ruskih željeznica, koji je u stalnom kontaktu sa svojim Ministarstvom finansija. To će biti prilika da se još jednom raspravi kako će se definitivno potrošiti 800 miliona dolara ruskog kredita.
Kako saznajemo od srpskih diplomata iz pregovaračkog tima, koji su u kontaktu sa ruskim partnerima, Srbija će moći da promjeni projekat. Ipak, će morati da poštuje formulu po kojoj je kredit ugovoren – da u realizaciji projekta budu uključene ruske kompanije. „Novostima“ je rečeno da je ruskim partnerima važno da u Srbiji niko ne dovodi u pitanje to što će se iz kredita kupiti šine od Rusa, kao i sve ono što se u Srbiji ne proizvodi. Materijali, koji se mogu nabaviti u Srbiji, a za koje se transport iz Rusije ne bi isplatio, koristiće se kao domaći proizvod kako je odavno dogovoreno.
Firma ćerka „Ruskih državnih željeznica“ koja će voditi posao u Srbiji, uopšte ne insistira na izgradnji pruge Valjevo – Loznica u dužini od 68 kilometara za šta je bilo planirano 276 miliona evra, što je „Novostima“ potvrđeno i u „Željeznicama Srbije“. Novac, dakle, može da se potroši na modernizaciju pruge koja je u ovom trenutku važnija za Srbiju. Jedino što će Srbija morati da plati Rusiji je onaj dio troškova koji su imali vezano za prugu Valjevo – Loznica, a o kojoj je sumi riječ još nije poznato.
Kad je nedavno u Moskvi ministar Mlađan Dinkić potpisivao ugovor o ruskom kreditu za željeznice u delegaciji je bio i Dragoljub Simonović, generalni direktor „Željeznica Srbije“. Simonović i još dva člana delegacije bili su gosti ruskih željeznica, pa su razgovarali i o realizaciji kredita. Zbog toga su ruski partneri već znali da u Beogradu namjeravaju da odustanu od projekta gradnje nove jednokolosječne elektrifikovane pruge Valjevo – Loznica.
360 miliona evra za 40 kilometara
Kako saznajemo, procjenjena vrijednost radova na obnovi postojećeg (kao da se gradi novi) i izgradnji drugog kolosjeka na pruzi Stara Pazova – Novi Sad je oko 360 miliona evra. Riječ je o dionici od oko 40 kilometara za koju je urađen idejni projekat, ali još nije prošao reviziju. Glavni projekat tek treba da se radi, kao i eksproprijacija. Novosti