MOSKVA, Francuska kompanija “Reno” uložiće do 2020. oko 500 miliona evra u proizvodne projekte u Moskvi, Toljatiju, Iževsku – ekspanzija na rusko tržište pomaže automobilskim koncernima Starog svijeta da prežive teška vremena.
Interesovanje stranaca za Rusiju lako je objašnjivo: dugotrajna ekonomska kriza u zoni evra pretvara se u sužavanje osnovnih tržišta. Između ostalog i automobilskog.
Prema rezultatima iz 2012. godine, prodaja putničkih automobila u Evropi pala je skoro za osam odsto, a prodaja konkretno “renoa” za više od 22 odsto!
Rusija u tom kontekstu djeluje kao prava oaza. Prema podacima Asocijacije evropskog biznisa, rusko tržište putničkih i lakih komercijalnih automobila prošle godine je “skočilo” za čak 11 odsto.
“Reno” je već uložio u ruske projekte više od 1,4 milijarde evra. Otvaranje pogona za sklapanje sa niskim stepenom lokalizacije za sada ne dovodi do predaje tehnologija. Kina, koja je takođe računala na strane investitore, djelovala je mnogo strože, primoravajući partnere da igraju prema njenim pravilima.
U Kini je bio odabran mnogo stroži model. Tamo ne samo da su bile uvedene ograničavajuće takse, pri tome mnogo više nego u Rusiji, već i zapadne proizvođače do danas primoravaju da stupaju u mješovita preduzeća i predaju kineskoj strani sve tehnologije, sve planove, sve marketinške proračune i slično.
To Kina čini namjerno računajući na kolosalno tržište, jer tržište Kine je broj 1 u svijetu.
Gigantski potencijal kineskog tržišta navodi strance ne samo da se mire sa drakonskim uslovima, već i da zatvaraju oči pred tim da lokalne kompanije, ne traživši dozvolu, pozajmljuju tehnologije i kopiraju modele.
Rusija ne može da učini nešto tako. Svaki pokušaj protekcionizma izaziva burna reagovanja Zapada.
Visoki stepen lokalizacije biće onda kada se u Rusiji bude proizvodilo više automobila. Sasvim je jasno od koje granice – 10 hiljada vozila godišnje – pojedine dijelove postaje povoljnije proizvoditi u samoj Rusiji, a ne dovoziti.
Što se više automobila bude proizvodilo, to će se više dijelova proizvoditi u Rusiji. Biće izgrađene nove fabrike ili modernizovane postojeće.
Ovakve šeme namjeravaju da se pridržavaju ruske vlasti. Režim industrijskog sklapanja, koji su one utvrdile, obavezuje investitora da pravi prozvodnju kapaciteta najmanje 300 hiljada vozila godišnje – navodi “Glas Rusije”.