– Korisnici budžeta RS imaju vozni park vrijedan 100 miliona KM
– Svako peto službeno vozilo iz uzorka nije korišćeno u mjeri koja bi opravdala njegovo posjedovanje
BANJALUKA, Glavna služba za reviziju javnog sektora RS utvrdila je brojne propuste pri korišćenju službenih automobila u Vladi i njenim institucijama. Revizori su, između ostalog, utvrdili da je korišćenje službenih vozila u neslužbene svrhe ustaljena praksa, a da su broj vozila sa kojima raspolažu i troškovi njihove upotrebe daleko veći nego što bi trebali da budu.
Glavna služba za reviziju javnohg sektora navela je i izvještaju o reviziji učinka, pod nazivom ”Ekonomičnost i efikasnost upotrebe službenih vozila Vlade RS”, da se službena vozila Vlade RS se ne upotrebljavaju na ekonomičan i efikasan način. Revizijom je obuhvaćen period od 2012. do 2015. godine.
Revizija je utvrdila da i institucije Vlade RS nisu sprovodile sistematične analize niti sistemske mjere za smanjenje troškova upotrebe službenih vozila, niti su preduzimale mjere u cilju bolje iskorišćenosti voznog parka.
Troškovi po pređenom kilometru znatno su varirali između institucija, a upotrebu službenih vozila karakteriše visok udio pređenih kilometara u neslužbene svrhe.
„Svako peto službeno vozilo iz uzorka nije korišćeno u mjeri koja bi opravdala njegovo posjedovanje. Procesu zanavljanja voznog parka institucija Vlade RS nisu prethodile sveobuhvatne analize, u smislu stvarnih potreba za nabavkom vozila“, navedeno je u izvještaju.
Revizori su utvrdili da je potrošnja goriva u velikom broju slučajeva bila veća od normirane, a pri tome nisu zabilježili nijedan slučaj da su lica koja su koristila službena vozila nadoknadila štetu onda kada je potrošnja premašivala normiranu.
Utvrdili su i da sistem nadzora nad upotrebom karakterišu brojni nedostaci koji onemogućavaju efikasnu i ekonomičnu upotrebu službenih vozila.
„Nijedna od institucija iz uzorka nije se bavila analizama iskorišćenosti postojećih službenih vozila u cilju smanjenja voznog parka i, posljedično, smanjenja troškova upotrebe službenih vozila. Upravo suprotno, institucije su često i prilikom nabavke novih službenih vozila nastojale da zadrže i stara vozila, za slučaj da im nekada u budućnosti zatrebaju, ne vodeći računa o tome da im ta vozila stvaraju dodatni trošak koji nije bio neophodan“, još jedna je od zamjerki revizora.
Revizija je ustanovila da je u 2014. godini u neslužbene svrhe pređeno najmanje 750.000 kilometara, odnosno 12 odsto od ukupno pređenih kilometara institucija iz uzorka.
„Učešće pređenih kilometara u svrhe prevoza na posao i sa posla po institucijama kreće od četiri odsto do preko 30 odsto, a samo u jednoj instituciji nije identifikovana upotreba službenih vozila u ove svrhe“, ističe se u izvještaju.
Revizori su istakli da je nakon sprovedene revizije opšti zaključak da institucije Vlade povjerene poslove mogu da obavljaju sa manjim brojem službenih vozila, uz manje pređenih kilometara i niže ukupne troškove, ali samo ukoliko dođe do odgovarajućih promjena u sistemu upravljanja voznim parkom, uključujući i sistem nadzora nad upotrebom službenih vozila.
Prema procjeni revizije, moguće uštede kreću se oko jedne četvrtine postojećih troškova.
Ne zna se sa koliko vozila raspolaže javni sektor RS
Istaknuto je i da nije poznato kojim brojem vozila raspolaže javni sektor u RS, kao ni ko sve ima pravo korišćenja i u koje svrhe. Ipak, da je taj broj znatan, kako navode revizori, govori podatak da su na kraju 2014. godine korisnici budžeta RS raspolagali voznim parkom nabavne vrijednosti skoro 100 miliona KM.
Troškovi upotrebe službenih vozila budžetskih korisnika iznosili su oko 38 miliona KM od 2012. do 2014. godine, bez znatnijih odstupanja po godinama.
Vlada RS, takođe, ne raspolaže registrom i tačnim brojem vozila koja su u njenom vlasništvu. Prema podacima iz upitnika Glavne slžbe za reviziju, bez vozila MUP-a Vlada RS je u 2014. godini raspolagala sa 526 vozila, od čega su skoro sva vozila (520) putnička. Pored njih, Vlada RS raspolaže i sa jednim autobusom i pet vozila specijalne namjene (kamioni i mašine za deminiranje).
Prosječna starost službenih vozila Vlade RS je oko devet godina, a više od 60 odsto voznog parka čine vozila mlađa od prosjeka. U voznom parku institucija Vlade RS najzastupljenija su vozila stara sedam godina.
Nabavna vrijednost vozila kojima je raspolagala Vlada RS u 2014. godini je iznosila najmanje 23,5 miliona KM sa vozilima MUP-a, dok je bez vozila MUP-a nabavna vrijednost voznog parka Vlade RS iznosila najmanje 14 miliona KM.
„Troškovi korišćenja službenih vozila Vlade RS od 2012. do 2014. godine iznosili su oko 14 miliona KM, odnosno nešto manje od pet miliona KM godišnje. Za razliku od troškova korišćenja službenih vozila svih budžetskih korisnika, troškovi vladinih institucija imaju trend rasta“, navedeno je u izvještaju.
Revizori su naveli da Republika Srpska nije ni zakonski uredila oblast nabavke i upotrebe službenih vozila. Vlada RS je zaključkom iz 2005. godine obavezala institucije Vlade da donesu pojedinačne pravilnike, kojima će regulisati uslove i način upotrebe vozila u službene svrhe, u skladu sa predloženim oglednim pravilnikom. Međutim, ti akti su ostavili široka ovlašćenja institucijama da same odrede potrebe za službenim vozilima u institucijama Vlade RS, dok ostatak javnog sektora nije bio obavezan da postupa po odredbama ovih propisa.
CAPITAL: Marina Čigoja
3 komentara
Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]
Kakvo bahaćenje, koga briga za nezaposlenost, bitno da se foteljaši ne žuljaju u jeftinim vozilima…
Nije ni čudo što ljudi odoše. Samo me zanima od čega će živjeti državni aparat kad sva normalna radna snaga napusti ovu zagnojenu ranu od države.
Da ih nisu kupili servisirali i tankali parama iz banke srpske
Prodajte vozni park pa vratite pare ljudima,treba vam blokirati racun dok ne izmirite i vratite sve sto ste od naroda ukrali i oteli preko noci
Fuj bagro jedna,dabogda sve nasli pred sobom,
U moje vreme osamdesetih godina bilo je sramotno uzeti studentski
kredit ako iz svoje kuće studiras pa taman i da vozaris po tri puta dnevno do grada! A danas do fakulteta deca “zasluznih gradjana” dolaze sluzbenim vozilima!