PRAG, Šef Folksvagenove fabrike “Škoda auto” iz Mlade Boleslave, Bernhard Mejer poslao je pismo zaposlenima da proizvodnja ostaje i dalje na prvom mjestu u Češkoj.
Kako je istakao, prebacivanje u neke druge fabrike koncerna dolazilo bi u obzir samo u slučaju da se povremeno rješavaju problemi prevelike potražnje.”
“Češka i dalje ostaje dom ‘škode’. Češke fabrike i pogoni jesu i ostaće na prvom mjestu. Potražnja je, međutim, tako velika da moramo da provjerimo i druge mogućnosti proširenja naših kapaciteta. U ovom slučaju radilo bi se samo o pokrivanju zagušenja proizvodnje”, napisao je šef Škode u pismu u koje je imala uvid češka agencija ČTK.
Šef Škode nastojao je na taj način da umiri velike bojazni i uznemirenje koje je izazvala vest agencije Rojters da matični koncern Folksvagen namjerava da prenese proizvodnju “škode superb” u Njemačku u tamošnje fabrike čiji kapaciteti nisu popunjeni kao u češkim pogonima, a takođe da spriječi da Škodini modeli budu suvše velika konkurencija ostalim modelima koncerna.
“Oni žele da obezbijede popunjenost kapaciteta njemačkih fabrika. Ne ide im ‘pasat’ a vide da se ‘superb’ prodaje dobro pa bi hteli da ga uzmu”, kazao je šef sindikata u Škodi Jaroslav Povšik i procijenio da bi u tom slučaju u češkoj fabrici u Kvasinama koja proizvodi “superb” bilo ugroženo 2.000 radnih mjesta.
Povšik je u ime sindikata zaprijetio da će češki radnici prestati da rade prekovremeno ako koncern zaista odluči da seli proizvodnju nekog od čeških modela u Njemačku i natjera Škodu da plaće veće iznose za dijelove iz zajedničke platforme koncerna koje ugrađuje u vozila.
“Neki naši radnici imaju slobodan tek svaki trinaesti vikend. Nećemo da radimo na tom modelu da nam poslije oni kažu vi zarađujete, konkurencija ste nam. Radije ću ostaviti ljudima slobodne vikende a ljudi će mi aplaudirati”, kazao je Povšik za Hospodaržske novini.
Škoda Auto iz Mlade Boleslave udvostručila je u posljednje tri godine operativnu dobit na 1,2 milijarde evra za prošlu godinu a marže su porasle za 8,7 odsto, što je Škodu plasiralo na drugo mjesto po profitabilnosti u koncernu.
Porodični spor u koncernu izbio je inače u trenutku kada se sindikati Škode spremaju da traže visoke povišice, inspirisani nedavnim štrajkom Folksvagenovih radnika u Bratislavi koji su se izborili za povišice plata od 14 odsto od naredne godine.
Prema procjenama ekonomista čak i da se proizvodnja nasljednika profitabilnog modela “superb” preseli u Njemačku u Škodi ne bi bilo otpuštanja, jer fabrika ionako ima problem da nađe dovoljno radnika i optuštanja bi eventualno mogla da pogode samo dio stranih radnika na lizing preko agencija a ne stalno zaposlene u Škodi.
Bivši šef Škode Vratislav Kulhanek izjavio je da sadašnji spor nije ništa novo i da je i ranije Folksvagen vodio računa da konkurencija škodinih modela ostalim grupama koncerna ne postane suviše velika.
“Malo ko će, međutim, ubiti kokošku koja nosi zlatna jaja. Posebno Folksvagen kome su u ovom trenutku potrebne pare”, kazao je Kulhanek sinoć češkoj televiziji ČT.
Češki premijer Bohuslav Sobotka, povodom uznemirujućih vijesti da bi Škoda mogla da ostane bez dijela proizvodnje, sastaće se naredne sedmice sa upravom Škode i predstavnicima sindikata. Tanjug