NOVI SAD , Na tržištu nekretnina sve je izraženija potražnja za placevima. Sudeći po novinskim oglasima, osim za izgradnju kuća i stambenih zgrada za kolektivno stanovanje, placevi se traže za izgradnju raznih poslovnih objekata kao što su: benzinske pumpe, restorani, sportske hale… Posebno se traže placevi uz autoputeve, gdje kupac obično planira da razvije biznis.
Oni koji unaprijed misle, već danas kupuju placeve na mestima gde je u planu izgradnja saobraćajnica. Tada će ga privesti nameni ili preprodati mnogo skuplje.
Kupci koji traže slobodne lokacije oko Novog Sada za izgradnju poslovnih objekata očekuju da će se povećati saobraćaj nakon izgradnje novosadske obilaznice i druge trake autoputa od glavnog vojvođanskog grada do Subotice, a samim tim i broj potencijalnih klijenata. Međutim, prodavci placeva uz autoput podigli su cijenu čim je pukla priča o izgradnji autoputa. U novosadskom Zavodu za izgradnju grada potvrđuju da su se prvi investitori javili čim su čuli za izgradnju ovih značajnih saobraćajnica, što je višestruko poskupilo zemljišta.
Privatno zemljište preko kog prolazi budući autoput otkupljuje se, shodno Zakonu o eksproprijaciji, i njegovi vlasnici ne mogu naročito da utiču na cijenu, ali zato mogu da traže koliko ih volja za placeve pored autoputa. Iako cijena eksproprisanog zemljišta zavisi od procjene sudskog veštaka i poreske uprave, ona zavisi i od tržišta, a, tako formirana, baza je za cijenu preostalih parcela pored puta, što znači da se ove dve cijene prepliću i utiču jedna na drugu.
U Ministarstvu za infrastrukturu kažu da su u razgovorima s nadležnim poreskim organima u lokalnim samoupravama dobili iskustvene podatke o ceni u do sada sprovedenim eksproprijacijama, koja se kreće oko 5.000 evra po hektaru za zemljište koje nije vezano za izgradnju autoputa Horgoš – Požega. To znači da se za zemljište koje se nalazi na trasi budućeg autoputa Horgoš – Novi Sad i Beograd – Požega može očekivati više, s obzirom na to da se radi o transevropskom saobraćajnom Koridoru 10, a za ono pored autoputa još više. Stvarna vrijednost za parcele preko kojih ide autoput znaće se tek posle pravosnažnosti svih podnjetih prijedloga rješenja, pa vlasnici i ne žure da prodaju ono pored, čekaju da vide koliko će dobiti za ovo trasirano. Vlasnici zemljišta preko kojeg prolazi budući autoput ne mogu uticati na povećanje cijene utvrđene od sudskog veštaka i poreske uprave, osim što je mogu osporavati u žalbenom postupku, ali zato mogu više tražiti od ostalih kupaca koji namjeravaju da na tom terenu uz autoput razviju sopstveni biznis.
U agencijama za promet nekretnina potvrđuju veliku potražnju placeva uz autoputeve. Direktor novosadske agencije Info nekretnine Dragan Đorđević objašnjava za naš list da su najtraženiji placevi u blizini benzinske pumpe “Avia” na putu od Novog Sada prema Beogradu, gde se već grade ili su izgrađeni servisi kao što je “Opel”, BMV, “Stojanov”… Zemljište se traži sve do Kaćke petlje, a najčešća cijena za kavdratni metar je oko 100 evra, što znači da ar placa (100 kvadrata) košta 10.000 evra. Za ozbiljan biznis trebalo bi oko 10 ari (20 puta 50 metara), za šta prodavci mogu da dobiju 100.000 evra.
Đorđević kaže da se traže placevi i na drugim lokacijama, takođe za pokretanje biznisa. Prema Rumenki su mnogo jeftiniji i mogu da se kupe od 15 do 40 evra za kvadratni metar, a obično se traže za poljoprivredne hale. Sagovornik objašnjava da je ovo popularna lokacija zato što su jeftine komunalije, samo pet evra po kvadratnom metru, što je primamljivo za investitore. On kaže da je veliko zanimanje vladalo i za placeve prema Futogu, ali gotovo da ih više nema u ponudi. Za jedan preostali traži se 200 evra po kvadratu, a plac ima 11.000 kvadratnih metara.
Ista je situacija i u drugim mjestima u kojima se prodaje zemljište uz saobraćajnice ili gde se planira njihova izgradnja, jer se tako stvaraju uslovi za razvoj poslovanja i poboljšanje uslova življenja. Osim oko Novosadskog autoputa, poskupjeli su placevi i oko Ibarske magistrale i u Surčinu. Poslje izgradnje infrastrukture vrijednost nekretnina je i petostruko povećana. Cijena placa zavisi od toga da li je do livade došla voda i kanalizacija, te da li je reč o poljoprivrednom ili građevinskom zemljištu, šumi, voćnjaku ili rasadniku. Sve u svemu, što je saobraćajnica višeg ranga, to je bolja prilika za svakoga kome se zemljište našlo uz put. Dnevnik