BEOGRAD, Ne može se reći da je ulazak ljudi iz “Napreda” u UO “Energoprojekta” imao za prevashodni cilj i preuzimanje ovog građevinskog giganta, jer je “Napred” i dalje vlasnik samo 3,2 odsto njegovog kapitala.
Teško je ocijeniti i da li se u “Energoprojekt” ušlo da bi izdejstvovala povoljnija pozicija za “Napred”, ali je evidentno da “Napred” nikada nije imao bolje rezultate do u kriznoj 2009. godini.
Ovo beogradsko građevinsko preduzeće objavilo je rekordnu dobit u istoriji kompanije u visini od 1,16 milijardi dinara. To je 2,7 puta bolji rezultat nego u 2008. i gotovo sedam puta bolji nego u ranijoj godini. Poslovni prihodi “Napreda” dostigli su 3,96 milijardi dinara, što je rast od 20 odsto u odnosu na 2008. godinu.
Drugim riječima, iz ovakve dobiti “Napred” se može otplatiti za manje od godinu i po dana. Jer na ovonedeljnoj berzanskoj cijeni njegove akcije od 3.800 dinara, “Napred” je vrijedeo tek 1,3 milijarde dinara.
Zanimljivo je i da se “Energoprojekt”, inače, građevinski gigant koji i ove godine ugovara milionske poslove po svijetu, istovremeno ne može pohvaliti rezultatima. Prošle godine njegova neto dobit od 469 miliona dinara, pala je za četiri odsto za godinu dana. Dobit “Napreda” bila je veća od njegove 2,5 puta.
Uprkos fantastičnim rezulatatima “Napreda”, akcija ove kompanije nije značajnije skočila, niti privukla investitore. “To može da se tumači na dva načina. Jedan je da ulagači ne vjeruju u ovu hartiju, a drugi je strah od netransparentnosti. Akcija je doduše skočila sa 3.000 na 3.800 dinara, ali bez značajnije tražnje i prometa, jer se u posljednjih mjesec dana trgovalo sa svega stotinak dionica”, kaže naš sagovornik, poznavalac Beogradske berze.
Neku vrstu “preduzetničke” ili “menadžerske” vještine “Napred” je pokazao i u februaru 2006. godine kada su kupili desetak odsto akcija građevinske firme “Ratko Mitrović”. Kupovina je obavljena preko “Utma komerca” koji je danas vlasnik 64 odsto “Napreda”. Kako se spekulisalo, ovakav potez, bio je dovoljan da se “Ratku Mitroviću” koji je tada prilično dobro radio na dobrim lokacijama, da na znanje da pored sebe ima snažnog konkurenta. Blic