VAŠINGTON, Pad cijena računara u SAD i zapadnoj Evropi doprinjeo je povećanju prodaje personalnih kompjutera (PC) u svijetu u drugom tromjesečju za 16 odsto na ukupno 71,9 miliona komada, a najveći prodavac je i nadalje američka kompanija “Hjulit-Pakard” (Hewlett-Packard – HP) s tržišnim udjelom od 18,1 odsto, objavila je istraživačka firma “Gartner”.
Analitičari firme “Gartner” su prvobitno očekivali povećanje prodaje računara za samo 11,2 procenta, a mnogo veći tempo rasta od očekivane pripisuju, uglavnom, visokom rastu prodaje na tržišta zemalja u razvoju, kao što su Kina, Brazil, Indija i Rusija.
Tome je, kako se navodi, doprinjelo i povećanje broja kompjutera u domaćinstvima, naročito prenosivih (laptop) računara, a iznenađuje pozitivan uticaj na rast prodaje imali su i ekonomski potresi na razvijenim tržištima, objavili su svjetski mediji.
Analitičari su prvobitno prognozirali da će isporuke personalnih računara u SAD porasti za manje od dva procenta, zbog krize na hipotekarnom i kreditnom tržištu, koja je, međutim, doprinela pojeftinjenju PC-ja i povećanju njihove prodaje za 4,2 odsto.
Analitičar Mika Kitavaga (Kitawaga), iz američkog istraživačkog kabineta “Gartner”-a, kaže da je do povećanja prodaje došlo, prije svega, zbog uspjeha jeftinih mini računara – EeePC tajvanskog proizvođača “Asus”.
Prenosivi PC su, kako je objasnio Kitavaga, nastavili da podstiču rast tržišta u svim regionima, dok je njihova srednja prodajna cijena u velikoj mjeri opala u poređenju sa stonim računarima, prenjeli su francuski elektronski mediji.
“Gartner” je podsjetio i da je u posljednjih pet godina prodaja PC samo jednom premašila rast od 20 odsto, dok je prodaja prenosivih računara u drugom tromjesečju ove godine zabilježila rast za više od 40 odsto u odnosu na isti period lane.
Zbog tog rasta, Kitavaga očekuje konsolidaciju tržišta računara i nestanak najmanjih aktera na njemu.
Prvo mjesto na svjetskom tržištu računara i dalje zauzima “Hjulit-Pakard” koji je 2006. godine sa te pozicije potisnuo do tada vodeću konkurentsku američku kompaniju “Del” (Dell).
HP je u drugom tromjesečju 2008. prodao 13,02 miliona računara, povećavajući time prodaju za 17,1 odsto u odnosu na isti period lane.
Na drugoj poziciji je “Del” s rastom prodaje od 21,9 odsto na 11,2 miliona računara, čime je tržišni udio ove kompanije u svjetu porastao na 15,6 odsto, sa prošlogodišnjih 14,8 procenata.
Taj rast je, kako smatra “Gartner”, postignut prije svega zahvaljujući novoj strategiji koju je “Del” usvojio prošle godine, a koja podrazumjeva napuštanje modela isključive prodaje proizvoda s udaljenosti i usmjeravanje na indirektnu distribuciju.
Među prvih pet najvećih prodavaca računara i dalje je kinesko “Lenovo”, tajvanski “Ejser” (Acer) i japanska “Tošiba” (Toshiba) koja je, ujedno, ostvarila i najveći rast prodaje i to za 29,2 odsto.
Geografski gledano, najveći rast prodaje PC ostvaruju oblasti EMEA (Evropa, Bliski Istok i Afrika) i Latinska Amerika, s godišnjim rastom od 23,5, odnosno 23,2 procenta.