SARAJEVO, Grafička industrija u BiH zabilježila je u prošloj godini rast izvoza od oko 17 odsto u odnosu na 2012. godinu, zahvaljujući, između ostalog, i dobro koordinisanom radu unutar Spoljnotrgovinske komore BiH, rekao je danas u Sarajevu predsjednik Asocijacije grafičke i papirne industrije Spoljnotrgovinske komore BiH Anto Bilić.
“Najviše su se izvozili udžbenici, kancelarijski materijal i oprema, i to u zemlje EU, što govori da je opravdano ulagati u grafičku industriju”, rekao je Bilić uoči početka seminara “Kako unaprijediti poslovanje i kvalitet usluga u grafičkoj industriji”.
On je naveo da Asocijacija grafičara pokušava da kvalitet proizvodnje i grafičkih proizvoda poboljša saradnjom nauke i školskog sistema, kao i unapređenjem proizvodnih kapaciteta i usvajanjem standarda na tržištu EU.
“Nedovoljna uvezanost resursa koji postoje u BiH, kao i nedostatak kvalitetnog upravljanja u privredi radi sertifikacije i podizanja kvaliteta proizvoda koče brži razvoj ove privredne grane u BiH”, rekao je Bilić.
Prema njegovim riječima, BiH obiluje resursima za celulozu, a ima i izvrsne hidro i energetske potencijale, tako da se sasvim ozbiljno može razmišljati o ulaganju u tvornice za papir ili postrojenja za reciklažu.
Profesor Ekonomskog fakulteta u Sarajevu Almir Peštek održao je predavanje o temi “Menadžment i marketing u upravljanju i vođenju kompanija”.
“Marketing je definitivno potreban svim sektorima privrede, pa tako i grafičkoj industriji, i usko je povezan sa procesom strateškog planiranja”, rekao je Peštek.
On je istakao da ne treba zaboraviti ni potrebu inovacija u proizvodnom procesu, kao i inovaciju samih proizvoda, pri čemu je marketing sredstvo koje može da pomogne u tome, posebno u prepoznavanju potreba kupaca. Srna