MOSKVA, Premijeri Rusije i Italije Vladimir Putin i Silvio Berluskoni žele da ubrzaju izgradnju gasovoda Južni tok, i to tako da bude izgrađen ranije nego Sjeverni tok, piše današnji moskovski dnevnik Komersant.
List navodi da je, međutim, ekonomska i finansijska razrada projekta Južni tok “za sada bliska nuli”.
Komersant podsjeća da su Berluskoni i Putin juče razgovarali u Sankt Peterburgu, i da su se video-mostom povezali sa predsjednikom turske vlade Redžepom Erdoganom. Turski premijer je obećao da će doći u Moskvu i usaglasiti “sve korake” za realizaciju Južnog toka i Plavog toka, dodaje dnevnik.
“Silvio našim kompanijama daje veoma složen zadatak, kaže da Južni tok treba da bude izgrađen brže nego Sjeverni, koji ide po dnu Baltičkog mora. To je izazov koji moramo da prihvatimo”, citira list Putinove riječi.
Putin je dodao da se taj zadatak može realizovati jer već postoji iskustvo u izgradnji Plavog toka na teritoriji Turske.
Komersant ocjenjuje da podrška Turske, koja je i učesnik konkurentnog projekta Nabuko, za izgradnju Južnog toka ima za Rusiju prioritetan značaj. List navodi da se, poslije rusko-turskih pregovora, 6. avgusta, Turska složila da ruski partneri izvedu istraživanja u turskoj ekonomskoj zoni u akvatoriji Crnog mora, po procjenjenoj trasi Južnog toka.
Poslije toga, ruska strana je značajno ubrzala rad na projektu, uključujući i pregovore sa drugim zemljama.
Predsjednik Rusije Dmitrij Medvedev je nakon potpisivanja sporazuma sa Srbijom o izgradnji Južnog toka i modernizaciji podzemnog skladišta Banatski dvor, izjavio da želi da Srbija postane veliki regionalni energetski igrač, koji će učestvovati u transportu i raspoređivanju ruskog gasa, navodi Komersant.
List citira i predsjednika Turskog centra za međunarodne odnose Sinana Ogana, koji kaže da je početkom ljeta Nabuko imao više šansi za uspjeh, ali da sada realnije izgleda realizacija Južnog toka.
“Južni tok nema sebi ravnih, ni po razmjerama, ni po troškovima. Gasprom i njegovi partneri treba da izgrade 11,8 hiljada novih gasnih
magistrala, od kojih, više od polovine na teritoriji Rusije”, rekao je za list šef Ist Juropian Gas Analizis (East European Gas Analysis) Mihail Korčemkin.
Po njegovim riječima, troškovi za Južni tok od ruske obale do Italije i Austrije iznosiće oko 30 milijardi dolara, od kojih će polovinu platiti Gasprom. Pored toga, dodao je, on će morati da plati još od 22 do 25 milijardi dolara za gasovod od Bovavenka, (ruska Jamalo-Njenjeckaja autonomna oblast) do Crnog mora.
Moraće da uloži još oko šest milijardi dolara za izgradnju Prikaspijskog gasovoda, tako da će ukupna suma iznositi oko 45 milijardi dolara, što može ozbiljno da utiče na rentabilnost ruskog monopoliste, ocijenio je on.
Konsultant “Finekspertize” Dmitrij Širjaev ukazuje da je za Sjeverni tok dobijena saglasnost samo jedne od pet tranzitnih zemalja, a da u “turskom pravcu, taj faktor nije tako kritičan”.
Po njegovoj ocjeni, zbog novih tržišnih pravila Njemačke, projekat Sjeverni tok postaje neisplativ, jer ne odgovara normama rentabilnosti.
S druge strane, ekonomska i finansijska strana Južnog toka su nerazrađene, a Sjevereni tok treba narednih nedjelja da dobije sredstva od banaka za izgradnju, dodaje taj ekspert.
Za ubrzanje izgradnje Južnog toka neophodno je povećanje potražnje za gas, a po riječima šefa ENI-ja Paola Skaronija, to se u Evropi narednih godina ne predviđa. To, ipak nije omelo šefa Gasproma Alekseja Milera i Skaronija da juče razmotre “plan daljih dejstava, povezanih sa izgradnjom morskog dijela Južnog toka”, navodi list.