BEOGRAD, Putevi Srbije povukli su od 2001. do sada 12 kredita u iznosu od 646 miliona evra i 105 miliona dolara za razvoj putne mreže u zemlji, navodi se u informaciji pres službe Puteva Srbije dostavljenoj Tanjugu.
Problem oko nerealizovanih infrastrukturnih projekta je jedna od vodećih tema u rekonstrukciji vlade. Ministar finansija i privrede Mlađan Dinkić je ranije upozorio da se uzimaju novi krediti, a stari gomilaju, i da je u posljednjih šest godina od 4,5 milijarde evra za razne projekte povučeno svega dvije trećine, i da je država zbog toga plaćala penale po kamati od 0,5 odsto
Putevi Srbije su na listi preduzeća (Željeznice Srbije, Elektroprivreda, Elektromreža, Koridori Srbije….) koje imaju povoljne kredite od međunarodnih finansijera a ne koriste ih u potpunosti.
Kašnjenja u realizaciji kredita, objašnjavaju u Putevima Srbije, bilo je jedino kod povlačenja kredita Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD) u iznosu od 80 miliona evra, koji je odobren 2007. godine.
Riječ je o kreditu namenjenom izgradnji obilaznice oko Beograda, obnovi Kružnog puta (R – 251) i autoputa E-75 na prolasku kroz Beograd.
Kašnjenja je, navode, bilo zbog čekanja na ratifikaciju ugovora o kreditu od 2007 – 2008. godine, raseljavanja Roma ispod mosta Gazela i usklađivanja radova na mostu Gazela i autoputu kroz Beograd.
Realizacija je bila usporena i zbog donošenja novog Zakona o eksproprijaciji 2009. godine i proglasavanje javnog interesa za obilaznicu od Batajnice do Dobanovaca, eksproprijacije na toj dionici i obezbjeđivanja novca za to, kao i zbog pripreme tendera 2010. za izbor najboljeg ponuđača, tako da su radovi počeli tek 2011. godine.
Vlada Srbije je, takođe, u tom periodu ograničila povlačenja sredstava zbog budžetskog deficita na nivou cijele države, navodi se u informaciji.
Na tom projektu su ostvarene uštede sredstava, na osnovu nižih cijena u odnosu na predviđene, pa će se razlika utrošiti tokom ove godine na novim projektima.
Putevi Srbije su povukli kredit Evropske investicione banke (EIB) od 37 miliona evra za hitnu sanaciju saobraćaja (2001), EIB kredit za rehabilitaciju postojećih puteva od 95 miliona evra (2002), kredit EBRD za dogradnju Koridora 10 od 76 miliona evra (2002) i EIB kredit od 120 miliona evra za projekat Evropskih puteva B (2004).
Od Svjetske banke povučen je kredit od 55 miliona dolara za projekat rehabilitaciju saobraćaja (2004) i za isti projekat još 50 miliona dolara (2007).
EBRD je dao i 72 miliona evra za Projekat za autoput Beograd – Novi Sad i most Beška (2005).
Putevi Srbije su uzeli EIB kredit od 33 miliona evra za Projekat rehabilitacije puteva i mostova – B2 (2007) i još 33 miliona iste godine za most Gazela.
EIB je dao i kredit od 60 miliona evra za nastavak gradnje obilaznice oko Beograda (2007) i još 40 miliona evra za Sektor B obilaznice (2010).
“Trošak angažovanja sredstava ne plaćamo, jer ih u periodu od avgusta 2011. do juna 2012. godine nismo povukli budući da nam je tako naredilo Ministarstvo finansija”, navodi se u informaciji iz pres službe Puteva Srbije dostavljenoj Tanjugu. (Tanjug)