BANJALUKA, Servisi za ugradnju auto-gasa u RS najavili su podnošenje apelacije Ustavnom sudu BiH za ocjenu ustavnosti i zakonitosti usvojenih dopuna pravilnika Ministarstva transporta i komunikacija BiH o sertifikovanju vozila i cjenovnika usluga u postupku sertifikovanja.
Siniša Savić, vlasnik servisa “Auto Sina” iz Banjaluke, jedan od inicijatora podnošenja apelacije, kazao je da je upitno da li Savjet ministara BiH u tehničkom mandatu može usvajati odluke koje nisu neophodne za funkcionisanje države.
On, takođe, smatra da se pomenuti akti, koji su nedavno objavljeni u “Službenom listu BiH”, ne mogu početi primjenjivati, jer za to, tvrdi, nisu stečeni brojni preduslovi.
“Nisu sačinjeni sva uputstva i procedure neophodne za ispitivanje ugradnje i kontrole sistema za pogon vozila na gas. Postoji mnogo nedorečenosti zbog kojih se ne može krenuti sa primjenom usvojenih propisa”, uvjeren je Savić.
Danijel Kresojević, vlasnik banjalučkog servisa “Gas-sistem”, dovodi u pitanje i nadležnost Ministarstva transporta i komunikacija BiH nad oblasti koja je bila uređena na nivou entiteta i za koju smatra da potpada u resor energetike. On podsjeća da njegova firma zajedno sa još nekoliko servisa i drugih ovlaštenih kuća u RS posjeduje licence Ministarstva industrije, energetike i rudarstva RS za izdavanje atesta za auto-gas uređaje.
“Očekujem od nadležnih da će suočeni s argumentima sami povući sporna akta, a ukoliko to ne urade, uputićemo apelaciju Ustavnom sudu BiH”, istakao je Kresojević.
Usvojenim aktima se, između ostalog, utvrđuje da će vozači ugradnju sistema za pogon putničkih vozila na alternativna goriva (tečni naftni gas, zemni gas i druga) plaćati 409,50 KM sa PDV-om, umjesto dosadašnjih 80 KM. Naknada bi se dijelila između organizacije za obavljanje administrativnih poslova i ispitnih organa u omjeru od 45 naprema 55 odsto.
Vlasnici servisa za auto-gas iz RS proteklih dana su se tome usprotivili strahujući da će drastično poskupljenje odbiti mnoge građane da u automobile ugrade pogon na gas umjesto skupih benzina. Oni ukazuju i da je to u suprotnosti sa evropskom praksom stimulacije alternativnih goriva.
Stoga su inicirali osnivanje asocijacije za gas koja bi okupila sve proizvođače, sertifikacijske firme, servisere, distributere i potrošače tog energenta kako bi zajednički utvrdili buduće pravce u regulisanju te oblasti.
U Ministarstvu transporta i komunikacija BiH, pak, ističu da je regulisanje te oblasti počelo još prije nekoliko godina usvajanjem Zakona o osnivama bezbjednosti saobraćaja na putevima BiH i više predmetnih pravilnika.
U skladu s tim, navode da se nova i polovna vozila koja se uvoze u BiH sa već ugrađenim uređajima za pogon vozila na alternativna goriva podvrgavaju homologaciji, što uključuje i uređaje za pogon vozila na alternativna goriva.
Po okončanju tog postupka, dodaju, ispitno tijelo pregleda stanja uređaja za pogon vozila na alternativna goriva, bilježi potrebne podatke na osnovu kojih stručna institucija izdaje potvrdu kao i za vozila koja su prepravljana u BiH.
U državnom ministarstvu napominju da je pravilnikom predviđeno da organizacije koje posjeduju ovlaštenja po osnovu Uputstva za jednokratno ispitivanje motornih i priključnih vozila nastavljaju svoje aktivnosti do imenovanja ispitnih tijela u skladu s tim pravilnikom. Nezavisne novine