ANTVERPEN, Vodeći svjetski proizvođači dijamanata odlučili su na vanrednom međunarodnom skupu u Antverpenu u Belgiji da smanje proizvodnju i sprovedu široku reklamnu kampanju u SAD radi podsticanja prodaje.
Na skupu najvećih proizvođača neobrađenih dijamanata, brušača i juvelira u ponedeljak su učestvovali i svjetski lider – južnoafrički “De Birs” (Beers) i najveći ruski proizvođač dijamanata “Alrosa”, kao i predstavnici Indije, Izraela, Ujedinjenih Arapskih Emirata i Kine.
Glavna tema susreta bila je podrška profitabilnoj konjunkturi poslova s dijamantima, pred predstojeće božićne praznike koji tradicionalno učestvuju s najmanje 40 odsto u ukupnoj svjetskoj godišnjoj prodaji juvelirskih proizvoda s brilijantima.
Stručnjaci već izražavaju bojazan da bi prodaja iduće godine mogla opasti 15 odsto u Sjevernoj Americi, 10 odsto u Evropi i pet procenata u Japanu, prenela je agencija Prajm-Taš.
“Situacija na tržištima je izuzetno nepovoljna, nalazimo se u jeku globalne ekonomske krize”, ukazao je direktor Svjetskog centra za dijamante u Antverpenu Fredi Hanard.
“Više nemamo tržište za plasman, nema gotovine, nema tražnje i, što je još gore, nema uvjerenja u oporavak”, objasnio je Hanard.
Pad prodaje juvelirskih proizvoda s brilijantima znači i smanjenje tražnje dijamantskih sirovina za približno 35 odsto u idućoj godini.
Očekuje se da vrijednost prodaje neobrađenih dijamanata ove godine dostigne 14,5 milijardi dolara.
Indija je na mjesec dana prekinula uvoz neobrađenih dijamanata, zbog čega je ugroženo 800.000 radnih mjesta.
Najveći proizvođač dijamanata u Rusiji, kompanija “Alrosa”, saopštila je da je u devet mjeseci ove godine zabilježila pad neto profita od 62,3 odsto u odnosu na isti period prošle godine, na 3,543 milijarde rubalja (129,393 miliona dolara).
“Alrosa” izvozi bezmalo 70 odsto dijamantske sirovine, dok brilijante gotovo u potpunosti prodaje na inostranim tržištima, najviše u SAD i Belgiji.