BRISEL, Prodaja novih automobila u Evropskoj uniji porasla je u martu za 10,8 procenata u odnosu na prethodni mjesec, što predstavlja najveći mjesečni skok u posljednjih nekoliko godina.
Snažan oporavak zabilježen je i u prva tri mjeseca ove godine zahvaljujući ponovo oživljenoj potražnji na četiri najveća tržišta, izuzev u Njemačkoj. U prvom ovogodišnjem kvartalu prodaja automobila je porasla za 9,2 odsto u odnosu na isti prošlogodišnji period.
Prema podacima Udruženja evropskih proizvođača automobila (ACEA), tokom prošlog mjeseca prodaja automobila je skočila na 1,64 miliona, nadmašivši učinak iz marta 2008. godine. Asocijacija je objavila da je u prva tri mjeseca 2010. godine prodato 3,67 miliona novih automobila.
Uprkos dobrim rezultatima, analitičari i direktori velikih automobilskih kompanija upozoravaju da sat otkucava i za obim prodaje giganata kao što je njemački “Volkswagen”. Proizvođači luksuznih automobila, kao što je njemački BMW, očekuju postepeni oporavak potražnje u narednih nekoliko mjeseci, ali upozoravaju da će dalji rast prodaje biti ograničen nakon što do kraja godine prestanu subvencije koje su obezbjeđivale pojedine vlade da bi podstakle prodaju. Posljedice povlačenja državnih subvencija već je iskusila Njemačka, čije je auto-tržište u martu smanjeno za čak 26,6 procenata u odnosu na isti prošlogodišnji mjesec. Do sunovrata je došlo poslije ukidanja povoljne nabavke automobila po sistemu “keš za krš” u septembru prošle godine.
Sa druge strane, špansko tržište je zabilježilo skok od 63 odsto, a visok procenat rasta posljedica je niske baze za poređenje iz 2009. godine. Bez obzira na to domaći proizvođač “Seat”, jedna od filijala njemačkog “Volkswagena”, nije uspio da značajnije poveća prodaju ni uz pomoć subvencija i stao je na osam procenata, prenose agencije.
Za to vrijeme rumunska “Dacia”, koja posluje u okviru francuske grupacije “Renault”, obezbijedila je rast prodaje od 61 odsto zahvaljujući visokoj potražnji za njenim “spartanskim” automobilima kao što je sandero sa petoro vrata. Na taj način rumunski proizvođač se skoro primakao tržišnom udjelu “Seata” na evropskom tržištu s oko 2,1 procenata u martu. S ekspanzijom su nastavili i južnokorejski proizvođači “Hyundaji” i KIA, a pad prodaje zabilježila je japanska “Toyota”, što se tumači kao direktna posljedica opoziva miliona vozila zbog tehničkih problema. I preostale japanske kompanije “Honda” i “Suzuki” takođe su imale loš mjesec i zabilježile snažan pad prodaje. Čast Japanaca spasio je “Nissan”, koji posluje pod krovom “Renaulta”, ostvarivši rast prodaje od 42 odsto. Vodeći francuski proizvođači “Renault” i “Peugeot-Citroen” nastavili su da bilježe dobre rezultate zahvaljujući domaćim prednostima i stimulativnim mjerama koje su doprinijele da martovska prodaja u Francuskoj poraste za 18 odsto u odnosu na isti lanjski mjesec.
Tržišno učešće proizvođača u martu
• 2010. 2009.
• “Volkwagen” 19,7 20,1
• “Peugeot-Citroen” 13,1 12,1
• “Ford” 11,8 11
• “Renault Group” 10 8,3
• FIAT 8,1 9,2
• “General Motors” 8,9 9,4
• BMW 5 4,9
• “Toyota” 4,2 5,4
• “Daimler” 4,3 4,6
• “Nissan” 2,6 2
• “Hyundai” 2,8 2,5
Uspon “Forda” na krilima fijeste
Američki “Ford” prodao je u martu najviše automobila i kamiona na tržištu čak 19 zemalja EU. “Ford” je na taj način postao lider u zemljama EU sa 192.500 isporučenih vozila, što je za 16,1 odsto više nego minule godine. “Fordova” prodaja nadmašila je isporuke čitave industrije koje su porasle za 11,5 odsto, a američka kompanija je povećala udio na evropskom tržištu na 10,4 odsto.
Najviše je prodavan model ford fijesta, manji kompaktni automobil, koji u ukupnim isporukama učestvuje sa 35 odsto. U martu je “Ford” prodao 68.000 fijesti – 28,6 odsto više nego u istom periodu 2009. godine.
U prva tri mjeseca ove godine “Ford” je povećao prodaju za 9,1 odsto u 19 od 27 zemalja EU i postao drugi najprodavaniji brend u Evropi.