SARAJEVO, BiH kao i ostale zemlje zapadnog Balkana posjeduju veliki privredni potencijal, ali on nije dovoljno marketinški predstavljen zemljama EU, izjavio je danas u Sarajevu njemački ekspert iz oblasti međunarodne trgovine Hato Brener.
“Firme u inostranstvu ne znaju da je u zemljama zapadnog Balkana jeftina radna snaga, dobro obrazovana, a takođe imaju dobre firme i organizacije komora, odnosno imaju dobru infrastrukturu”, rekao je Brener na seminaru pod nazivom “Distribucija i marketing” u Sarajevu.
On je naglasio da privredni subjekti iz BiH, ukoliko žele da se predstave firmama iz EU, moraju imati dobar nastup na internetu, i to na jeziku zemlje kojoj se žele predstaviti, te učestvovati na međunarodnim sajmovima, odnosno moraju pokazati da postoje.
Brener je naveo da zapadne zemlje nemaju povjerenja u privredne subjekte koji dolaze sa zapadnog Balkana, jer su u nedoumici da li u tim zemljama, iz kojih dolaze, funkcioniše politički sistem, privreda, te da li funkcionišu preduzeća.
Kada je riječ o distribuciji proizvoda iz BiH u Njemačku, on je istakao da bi firme iz BiH trebalo da imaju svoje distributere u ovoj zapadnoj zemlji, odnosne agente koji će biti prepoznatljivi.
Direktor Instituta za edukaciju Spoljnotrgovinske komore BiH Duljko Hasić rekao je da je ovaj seminar od velikog značaja za privredne subjekte u BiH, jer im omogućava profesionalno osposobljavanje i edukovanje, sa akcentom na strateške pripreme privrednih subjekata u oblasti međunarodnog poslovanja.
On je naglasio da je cilj seminara da se unaprijede izvozne performanse, te podigne konkurentska sposobnost izvoznika iz BiH, te dodao da predstavnici privrednih subjekata iz BiH imaju mogućnost da se upoznaju o primjeni standarda i normi međunarodnog poslovanja, kao i načinima poslovne aktivnosti sa zemljama sa kojima BiH ima najveći obim spoljnotrgovinske saradnje.
“Institut je i ranije organizovao niz seminara, prvenstveno one koji se odnose na načine prodaje, dostribucije, međunarodnih kupoprodajnih ugovora, međunarodne arbitraže, uključujići formiranje kalkulacije izvozne cijene”, rekao je Hasić novinarima.
Hasić je naveo da će sutra biti održan seminar pod nazivom “Kako poslovati sa Njemačkom”, na kom bi trebalo da budu prezentovani svi modaliteti koji se odnose na uslove, standarde, odgovarajuće pripreme koje je neophodno uraditi, do registracije firmi u ovoj zapadnoj zemlji.
“Ovo je još jedan iskorak kako bi BiH smaljila trgovinski deficit, odnosno povećali pokrivenost uvoza izvozom, ne samo sa Njemačkom, već i sa ostalim zemljama EU”, rekao je Hasić.
On je najavio da će Komora u narednom periodu organizovati specijalističke seminare, s akcentom na povlačenje sredstava iz fondova EU, jer su mala i srednja preduzeća iz BiH, povukli samo sedam odsto od ukupne sume, za period 2008-2014. godina. Srna