KRAGUJEVAC – Predsjednik Samostalnog sindikata fabrike Fiat Chrysler automobili Srbija Saša Đorđević potvrdio je da je dio nove opreme za proizvodnju električnih automobila stigao u kragujevačku fabriku, piše RTS.
Đorđević kaže da je u toku je instaliranje opreme. Za početak na njoj bi trebalo da se proizvode dijelovi automobila za Stelantisovu fabriku u Slovačkoj.
Đorđević očekuje da će još jedan kontigent opreme stići tokom sljedeće godine, kako bi se bilo spremno za proizvodnju novog električnog automobila u Kragujevacu, kako je ranije najvaljivano, tokom 2024. godine.
Stelantis grupa, čiji je dio Fiat Chrysler automobili, i Vlada Srbije aprila ove godine postigli su sporazum o finansiranju električnog automobila koji će se proizvoditi u Kragujevcu.
Fiat je u kragujevačkoj fabrici prisutan gotovo deset godina, a proizvodi model 500L, čija prodaja je obustavljena na brojnim tržištima.
Zbog pripreme fabrike za prelazak na proizvodnju električnih automobila brojni radnici su dobili otkaz ili su, da bi sačuvali radna mjesta, upućeni na rad u Fijatovu fabriku u Slovačkoj.
Država Srbija je, prema televiziji N1, od 2012. godine preduzeću Fiat automobili Srbiji dala više od pola milijarde evra, a za cio projekat Fiata milijardu.
Država i Fiat su 2008. godine osnovali zajedničko preduzeće Fiat automobili Srbija. Vlasništvo države u preduzeću je 33 odsto, a Fiata 67 odsto. Država je kao osnivački kapital unijela 100 miliona eura, a Fiat 200 miliona evra.
Od sklapanja ugovora država je za taj projekat dala 50 miliona evra za ekološko čišćenje i sanaciju, 75 miliona za rekultivaciju zemljišta, 50 miliona u stvarima i zgradama na dan osnivanja zajedničkog preduzeća, 50 miliona u novcu na dan osnivanja, 50 miliona bespovratne pomoći i 2,5 miliona za eksperta za zaštitu okoline, ukupno 277,5 miliona evra.
Prema zvaničnim podacima država Srbija potrošila još 137 miliona evra za socijalna davanja, 81,78 miliona za subvencije kamata, zapošljavanje i druge podsticaje, 36 miliona za podsticaje, zamjenu krova, obuke radnika i ekološka davanja, što je ukupno oko 532 miliona evra.
Država se obavezala da će platiti i subvencije za dobavljače dijelova koje italijanski partner bude dostavio.
Na osnovu ugovora sa dobavljačima država je za njih izdvojila 92,2 miliona evra, ali tu nije kraj jer će se potrošiti još 300 miliona jer je država sa Gradom Kragujevcom finansirala modernizaciju infrastrukture i zaštitu životne sredine, izgradnju trafo stanica, poboljšanje vodovodne i gasne mreže, pa ukupno izdvojena sredstava iznose 924,5 miliona evra.
Ni ovdje nije kraj državnim ulaganjima u taj posao jer je kao subvenciju za kupovinu Fiat Punta država izdvojila najmanje 12,5 miliona evra, za kupovinu Fiata 500L, subvencija je iznosila 3.000 evra po prodatom vozilu, ali tačan broj prodatih vozila nije poznat.
Sadašnja vlast u sličnom tonu nastavila je saradnju sa Fiatom.
Vlada Ane Brnabić je ove godine investiciju Fiata za proizvodnju električnog automobila podržala sa 48 miliona evra, pa bi, ukoliko posao do kraja bude realizovan, konačni iznos do sada poznatih davanja bio najmanje oko 985 miliona evra.
Agencije