BANJALUKA, Sindikati “Željeznica RS” (ŽRS) će insistirati da se u predstojećoj sistematizaciji radnih mjesta propišu sigurni socijalni programi za zbrinjavanje viška zaposlenih u tom javnom preduzeću.
Zlatko Marin, predsjednik Samostalnog sindikata saobraćajno-transportne djelatnosti ŽRS, je komentarišući izjavu generalnog direktora preduzeća Dragana Savanovića da je prijedlogom sistematizacije utvrđen višak od najmanje 440 zaposlenih, kazao da oni taj dokument još nisu vidjeli.
“Mi nismo dobili taj prijedlog sistematizacije i ne znamo na kojim radnim mjestima je proglašen taj višak, da bismo mogli iznijeti svoj decidan stav. U svakom slučaju, ono što nas interesuje je socijalni program za zbrinjavanje viška, kao i da vidimo prijedlog novog kolektivnog ugovora”, kazao je Marin.
On je potvrdio da će to biti i teme današnjeg sastanka pet sindikalnih organizacija ŽRS koji će se održati u Banjaluci bez prisustva čelnika Samostalnog sindikata mašinovođa i Sindikata radnika infrastrukture ŽRS iz Doboja.
Savanović je prošle sedmice kazao da je predviđeno da u ŽRS ostane zaposleno 3.078 od postojećih 3.520 radnika. Tehnološki višak će, prema njegovim riječima, svoj status riješiti kroz socijalni program zbrinjavanja i penzionisanje, dok bi jedan dio prekobrojnih trebao biti prebačen u povezane firme koje ŽRS planiraju osnovati.
Marin kaže da je osnivanje novih firmi “priča koja dugo traje, a bez konkretne realizacije”.
“Očekujemo da generalni direktor ŽRS uskoro zakaže sastanak sa sindikatima kako bismo otklonili nedoumice i raspravili sva otvorena pitanja”, istakao je Marin.
U Samostalnom sindikatu mašinovođa smatraju da će utvrđivanje viška radne snage na postojeći način samo služiti za “obračun Uprave ŽRS s nepodobnim radnicima”.
“U preduzeću ne postoji plan poslovanja i obima prevoza na osnovu kojeg je iskazana potrebna radna snaga. Ako plan poslovanja nije usvojen, onda nisu postojali ni adekvatni kriterijumi za određivanje potrebne radne snage. Zbog toga se samo po sebi postavlja pitanja da li se sprema obračun s nepodobnima, odnosno radnicima koji smiju da ukažu na negativnosti u željezničkom sistemu”, kazao je Simo Cvjetković, predsjednik Samostalnog sindikata mašinovođa ŽRS.
Kao dodatni razlog za takve sumnje, navodi to što je Uprava prijedlog sistematizacije sačinila bez konsultacija sa sindikatima, a što je, kaže, predviđeno i Zakonom o radu i ranije potpisanim sporazumom.
Čelnici ostalih sindikalnih organizacija u ŽRS bili su nedostupni za komentar ili su bili na godišnjem odmoru.
ŽRS su dugo opterećene ogromnim finansijskih gubicima koji premašuju 170 miliona KM i obavezama koje dostižu 160 miliona KM, od čega na naplatu ove godine stiže 7,5 miliona KM. Kao jedan od ključnih problema izdvaja se prekomjerno zapošljavanje radnika, na čije plate i naknade se potroši velika većina prihoda preduzeća. Nezavisne novine