ŠTUTGART, Njemački proizvođači automobila prinuđeni su da radnike pošalju na produžene odmore zbog velike krize u automobilskoj industriji. Puna proizvodnja u koncernu “Dajmler” neće biti uspostavljena sve do kraja marta.
U međuvremenu, Bijela kuća je saopštila da će razmotriti mogućnost korišćenja sredstava iz paketa za spasavanje finansijskih institucija, vrijednog 700 milijardi dolara, kako bi se “spriječio kolaps posrnulih američkih proizvođača automobila” nakon što je u američkom Senatu u četvrtak odbačen plan pomoći u iznosu od 14 milijardi dolara.
“Federalna vlada će možda morati da preduzme mjere za sprečavanje brze propasti tih autokompanija, ali i one, sindikati njihovih radnika i svi ostali akcionari moraju biti spremni na značajne ustupke kako bi se održale”, upozorila je portparol Bijele kuće Dana Perino.
Sa završetkom radne nedelje, 12. decembra, u glavnoj fabrici njemačkog automobilskog koncerna “Dajmler” u Sindelfingenu kod Štutgarta počeli su produženi praznici, koji će trajati do 12. januara, a na koje je fabričko rukovodsrtvo bilo prinuđeno zbog ekonomske krize u automobilskoj industriji.
Međutim, ni po završetku prinudne pauze, puna proizvodnja neće biti uspostavljena sve do kraja marta.
Samo u Sindefingenu, gdje se proizvode prije svega mercedesi A i B klase, riječ je o 20 000 zaposlenih. Oni će do kraja marta raditi samo tri ili četiri dana u nedelji. Poslednji put skraćeno radno vrijeme je bilo uvedeno 1993. godine.
Na posao će, ipak, i dalje redovno dolaziti 10 000 radnika razvojnog odjeljenja, jer i “Mercedes” planira da proizvodi automobile nove generacije sa hibridnim ili električnim motorima.
I u ostalih 13 fabrika koncerna, u kojima radi ukupno 150 000 ljudi, božićni praznici će potrajati tri do četiri sedmice. Zaposleni će za to vrijeme dobijati 90 odsto uobičajene mjesečne plate.
Usljed ekonomske krize koja je najviše zahvatila automobilsku industriju, zbog pada potražnje, i konkurentske firme “BMV” i “Audi” šalju svoje zaposlene na produženi zimski odmor.
Fabrika “BMV”, je u novembru, isto kao njen štutgartski konkurent, prodala za četvrtinu putničkih vozila manje nego u istom mjesecu prošle godine.
Bez skraćenja radnog vremena bavarska firma planira da izdrži do proljeća, ali je ipak poslala svoje zaposlene na prinudni četvoronedjeljni božićni odmor.
“Folksvagen” za sada ne planira skraćenje radnog vremena, ali će njegova ćerka-firma “Škoda auto” u Češkoj ograničiti proizvodnju na četiri radna dana od januara do juna.
Treći član grupacije – proizvođač luksuznih automobila “Audi” se za sada najuspješnije nosi sa krizom.
Ali, i njegove proizvodne linije će stajati pet dana duže nego što je uobičajeno – od 19. decembra do 12. januara.
Prodaja novih automobila u Njemačkoj u novembru je na godišnjem nivou opala za 18 procenata, na 233 800 vozila.
Ove godine će se, prema procjeni njemačkog Saveza automobilske industrije, u zemlji proizvesti 3,1 milion vozila, što bi bilo najmanje od ujedinjenja Njemačke 1990. godine.
Naredna godina će biti još gora, prodaja će, kako se prognozira, pasti na oko 2,9 miliona vozila.