BANJALUKA, SARAJEVO – Prevoznici u drumskom teretnom saobraćaju bezuspješno pokušavaju riješiti problem složenih carinskih procedura zbog kojih danima čekaju na graničnim prelazima BiH.
Tvrde da na razumijevanje nadležnih nisu naišli, zbog čega sele kompanije iz zemlje, a vozači odustaju od posla.
Prevoznici u drumskom teretnom saobraćaju 12 godina ukazuju na složene procedure koje su vezane za prelaz granice, izvoz ili uvoz robe, zbog kojih čekaju po dva ili tri dana, a kao razlog navode neadekvatan rad Uprave za indirektno oporezivanje BiH (UIOBiH).
Na papire se u EU čeka deset minuta, a u BiH i po tri dana
“Problemi s kojima se susrećemo na carinskim terminalima i graničnim prijelazima u BiH vi ne možete vidjeti nigdje u Evropi. Bilo gdje da uđete u fabriku u Evropskoj uniji, uz utovar robe za deset minuta dobijate neophodne papire za odlazak na krajnju destinaciju. Problemi nastaju kada dolazite u BiH”, kaže predsjednik Udruženja prevoznika za unutrašnji i međunarodni transport RS Nikola Grbić.
Na najfrekvetnijim graničnim prelazima, odnosno Gradiška, Rača, Izačić i Brod, gdje se nerijetko bilježe velike gužve, vozači s robom u kamionima čekaju i po dva, odnosno tri dana. Grbić navodi da je ovo presudan faktor za mnoge vozače koji napuštaju BiH, odlazeći na rad u zemlje Evropske unije.
“U protekle tri godine BiH je napustilo više od 5.000 profesionalnih vozača, a više od 1.300 prijevozničkih firmi izvršilo je preregistraciju u Sloveniji i ostalim evropskim zemljama. Postojao je prijedlog da BiH sa Srbijom, Sjevernom Makedonijom i Albanijom uđe u takozvani mali Šengen, koji bi olakšao prenos robe i putnika, uz manje čekanje na graničnim prelazima i carinskim terminalima, međutim naša vlast taj postupak je propustila”, navodi Grbić.
Zbog procedura na graničnim prelazima i carinskim terminalima privreda ima i velike novčane gubitke. Zbog cijele situacije i Grbić je dio svoje firme preregistrovao u Sloveniji.
“Ministarstvo komunikacija i prometa BiH, Savjet ministra BiH pa na neki način i UIOBiH prolongirali su tri ili četiri roka za ulazak u pojednostavljeni postupak carinskih procedura na carinskim terminalima i graničnim prelazima. Zadnji datum je bio 1. april ove godine, ali vidimo da se to nije obistinilo jer prevoznici i danas čekaju na carinskim terminalima po nekoliko dana”, nastavlja Grbić.
Bez odgovora nadležnih
On kaže da ne postoji državna institucija kojoj prevoznici iz cijele BiH nisu uputili dopis za rješavanje ove situacije, međutim, konkretni potezi nisu napravljeni.
“Nijedan odgovor nismo dobili, doslovno su nas saslušali i sve se završavalo na tome, a rješenje problema je vrlo jednostavno. Potrebno je da radnici UIOBiH konačno adekvatno počnu raditi svoj posao te da angažman nadležnih inspektora koji su vezani za carinjenje bude značajniji, jer njima radno vrijeme nije isto kao i carini, što je nevjerovatno”, tvrdi Grbić.
Pored ovog problema, prijevoznici rade u vrlo teškim uslovima izazvanih inflacijom, nekontrolisanim divljanjem cijena nafte i naftnih derivata, zbog čega su nedavno održali protestno okupljanje u Banjaluci.
S druge strane, ni zaposlenici UIO BiH nisu zadovoljni uslovima u kojima rade, zbog čega su početkom aprila započeli višednevni štrajk upozorenja.
Kroz ovu zakonsku mogućnost, tražili su višu platu, odnosno da im osnovica za obračun bude u iznosu iz 2008. godine, a u štrajk su tada krenuli jer Savjet ministara BiH nije imao razumijevanja za njihove zahtjeve. Klix
2 komentara
Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]
Koliko treba biti pametan i ubrzati postupak carinjenja.Pošaljite ove naše uhljebe u neku stranu državu na obuku, par dana i priča završena.Ili da ode premijer jedan, na neku granicu i vidi, za koliko stranci to završavaju i naloži isti rok našim uhljebima
Prepale se gazde da će morati plaćati radnike pošteno i da će se saznati šta voze u kamionima. Drugo, nepismene gazde ne žele da rade pošteno, jer su tako navikli na rodnoj grudi. Razvijeni svijet je konačno odlučio da tim neartikulisanim amebama u bmw-u dokaže da su suvišni na betonu – sve dok se na njemu ponašaju kao u šatoru. Školuj se pa postani gazda, ili budi radnik – nema treće.