NJUJORK, Američka kompanija “Terafugija” predstavila je javnosti na Međunarodnom sajmu automobila u Njujorku prototip automobila koji će moći i da leti i da vozi.
“To je prvi automobil na svijetu koji je ispunio standarde Savezne administracije za avijaciju /FAA/ i Nacionalne uprave za drumski saobraćaj /NHTSA/”, rekao je Klif Alen, potpredsjednik odjeljenja prodaje firme “Terafugija”.
On je dodao da je riječ o prvom “uličnom avionu”.
Poznato pod nazivom “tranzicija” ovo višestruko vozilo ima dva sjedišta, četiri točka i krila koja se mogu uvlačiti.
Očekuje se da će vozilo biti dostupno naredne godine i koštati 279.000 dolara.
Ovo vozilo trenutno ima eksperimentalni sertifikat od FAA, što znači da kompanija ima dozvolu leta u vazdušnom prostoru SAD u svrhu testiranja.
Kompanija se nada da će vremenom dobiti dozvolu kao za laki avion.
Ovo hibridno vozilo prošlog mjeseca imalo je probni let na međunarodnom aerodromu u Platsburgu u blizini Montreala u Kanadi.
Jedan penzionisani pilot američkih avio-snaga dobrovoljno se javio da prvi pilotira ovom letjelicom-vozilom.
“Tranzicija” je letjela osam minuta na visini od 462 metra.
Samjuel Švugart, inženjer “Terafugije”, rekao je da ima dosta izazova koje treba riješiti, odnosno prilagoditi putničko drumsko vozilo letjelici.
“Bili smo radoznali kako će `tranzicija` da poleti. Za razliku od normalnog aviona ovo vozilo ne može se osloniti na zadnje točkove u momentu polijetanja, jer je dizajniran kao automobil za ulicu”, rekao je Švugart.
Inženjeri, takođe, smatraju da avion-vozilo mora imati dodatno ubrzanje prilikom polijetanja, kako bi mogao da se odvoji od ulice.
“Možete otići na regularnu benzinsku stanicu da naspete gorivo”, rekao je Švugart, dodajući da je kapacitet rezervoara 87 litara goriva, odnosno premijuma 91-oktanskog goriva. On je dodao da letjelica troši 6,7 litara na 100 kilometara na putu i 8,41 litar na 100 kilometara u vazduhu.
Vozilo ima krila koja se mogu uvlačiti i može da stane u običnu garažu, ali mu je potrebna pista od 520 metara za polijetanje.
Kompanija tvrdi da ni to neće biti problem jer u SAD postoji 5.000 državnih aerodroma i 5.000 privatnih.
“Terafugija” procjenjuje da je potrebno samo pola časa do polijetanja, a tu su i aplikacije kao što je “Forflajt” koji vam kaže gdje je najbliži aerodrom, bez obzira da li je vozilo u vazduhu ili na putu.
Sa dometom od 1.035 kilometara sa punim rezervoarom vozilo teorijski može da leti i u inostranstvo, ali za sada ima dozvolu samo za SAD.