BEOGRAD, Nova Vlada Srbije konačno je krenula u „obračun“ sa ogromnim brojem državnih agencija, direkcija i fondova, koji su iz državne kase crpili godišnje najmanje 10 milijardi dinara, i to uglavnom na astronomske plate zaposlenih.
Kako „Novosti“ saznaju, upravo u ponedjeljak je u najveći broj ovih agencija stigao upitnik kojim se traži da navedu tačan broj zaposlenih i iznose plata i da vladi odmah pošalju odgovor. Ovo ne važi jedino za nezavisna i regulatorna tijela.
Naime, kako nam je objašnjeno u Nemanjinoj, državne agencije su dosad funkcionisale tako što su dostavljale vladi finansijske planove, koje je ona odobravala, da bi potom od Trezora potraživali ukupnu sumu koja im je odobrena, bez specifikacije troškova. S druge strane, ministarstva imaju obavezu da Trezoru dostave tačan spisak koliko novca ide za svaku platu.
Pošto se zaposleni u agencijama i direkcijama ne vode kao državni službenici, njihove zarade dosad nisu bile ograničene. Tako se dešavalo da, na primjer, vozač u nekom ministarstvu prima mjesečno 25.000, a njegov kolega u agenciji 60.000, ili sekretarica u ministarstvu 26.000, a u agencijama 70.000 – 80.0000. Zaposleni u agencijama koji razvrstavaju i arhiviraju pristigle dopise imaju, recimo, istu platu kao načelnici u ministarstvima – oko 60.000.
Direktorska primanja u većini agencija višestruko premašuju platu predsjednika države ili premijera. U svega tri tijela koverte čelnih ljudi su „tanje“ od 100.000 dinara, a u više od 100 njih cifre dostižu pola miliona.
Prema podacima dostavljenim skupštinskom Administrativnom odboru, lani su među najvećim platama bila primanja prvih ljudi Agencije za kontrolu letenja (467.000 dinara), Agencije za privatizaciju (285.000 dinara), Agencije za osiguranje depozita (283.000), a preko 200.000 imali su i direktori Agencije za privredne registre i Agencije za energetiku…
Zbog svega ovoga ministar Dinkić je nedavno najavio da će direktorske „koverte“ u državnim agencijama i fondovima biti limitirane na maksimalno 190.000 dinara. Sljedeći korak je ukidanje bespotrebnih i dupliranih tijela. Prema posljednjim podacima Unije poslodavaca, Srbija ima najmanje 131 agenciju.
– Pošto smo uključeni u radnu grupu koja sarađuje s Ministarstvom finansija na uvođenju reda u haos javnih finansija, znamo da se trenutno radi na ograničenju taksi i naknada, na kojima je većina agencija „parazitski“ živjela – kaže Dragoljub Rajić iz Unije.
On objašnjava da je između 2001. i 2008. bilo samo 12 agencija, a od prije četiri godine broj je premašio 130.
– Ova tijela su imala sopstvene račune na koje su uplaćivane naknade, i koje niko nije kontrolisao. Odatle su prvo isplaćivane plate i troškovi, pa tek onda uplaćivane pare u budžet. Bilo je i nenamjenskog trošenja novca – kaže Rajić, i dodaje da su njihovi nameti gušili privredu. Agencije su iz budžeta, kaže, godišnje „gutale“ osam do 10 milijardi dinara, a od privrede i duplo više.
Prema Vladimiru Todoriću, direktoru Centra za novu politiku, ovih agencija i direkcija ima 170, a među njima i tako apsurdnih kao što je Agencija za istraživanje pomorskih nesreća. One godišlje dobijaju iz budžeta 850 miliona evra.
Svima isti aršin
Kada Vlada prikupi podatke o tačnom broju ovih tijela, broju zaposlenih i visini plata, ideja je da se propisima uredi da svi budu finansirani iz budžeta po jednakim kriterijumima. Novosti