Close Menu
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    • ANALIZE
    • EKSKLUZIVNO
    • INTERVJU
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    • ENERGETIKA
    • FINANSIJE
    • TRŽIŠTE KAPITALA
    • TRGOVINA
    • TURIZAM
  • TECH
  • SVIJET
    • ZANIMLJIVOSTI
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
Donacije
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    1. ANALIZE
    2. EKSKLUZIVNO
    3. INTERVJU
    4. Vidi sve

    Hoće li BiH kupovati ruski gas iz treće ruke

    22. Oktobra 2025. — 14:57

    Novi porez u RS: Udar na sivu ekonomiju ili na investitore?

    15. Septembra 2025. — 15:41

    Reciklaža baterija kao biznis budućnosti

    10. Augusta 2025. — 15:00

    Simbioza na djelu: Stanivuković i SNSD poklonili milionski vrijedno gradsko zemljište

    7. Augusta 2024. — 13:00

    Ekskluzivno: Gordan Pavlović kupio Fabriku duvana Banjaluka

    26. Novembra 2025. — 16:54

    Ekskluzivno: Vlada Srpske nudi Serdarovu 242 miliona KM

    22. Augusta 2025. — 16:22

    Ekskluzivno: CAPITAL otkriva imena uhapšenih carinika

    16. Decembra 2024. — 10:47

    Saznajemo: Uskoro optužnica protiv Đoke Ekvatora

    28. Juna 2024. — 13:46

    Kazne za zloupotrebu ličnih podataka u BiH do 40 miliona KM (VIDEO)

    3. Novembra 2025. — 13:29

    Srpska vraća Rufiju 41 milion KM za zemljište na Jahorini

    30. Oktobra 2025. — 18:20

    Tanić za CAPITAL: Na domaćem tržištu više ne možemo kupiti ni cijevi za grijanje

    21. Marta 2025. — 20:10

    Kako je Širbegović od posuđenih 1.500 KM došao do milionskog profita

    14. Marta 2025. — 19:55

    Stručnjaci i lokalne vlasti protiv hitnih izmjena Zakona o uređenju prostora

    5. Decembra 2025. — 16:55

    Nastavlja se rat banaka i UIO

    5. Decembra 2025. — 15:43

    Trivić: Cijena struje za privredu raste za 20 posto

    5. Decembra 2025. — 14:20

    Crveni mulj iz „Alumine“ guta zvornička sela (FOTO/VIDEO)

    5. Decembra 2025. — 13:31
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    1. ENERGETIKA
    2. FINANSIJE
    3. TRŽIŠTE KAPITALA
    4. TRGOVINA
    5. TURIZAM
    6. Vidi sve

    Nova odluka OFAC-a: Lukoilu produžena licenca

    5. Decembra 2025. — 09:02

    Bajatović: Stečaj NIS-a loša opcija

    4. Decembra 2025. — 11:47

    Đokić: Izvjesno poskupljenje struje u Srpskoj

    3. Decembra 2025. — 15:57

    Gorivo u Srbiji najskuplje u regionu

    2. Decembra 2025. — 08:17

    Na Banjalučkoj berzi prebijeno više od 200 miliona KM

    4. Decembra 2025. — 09:26

    PURS: Za 11 mjeseci prikupljeno 324 miliona KM više nego prošle godine

    3. Decembra 2025. — 14:36

    Diversifikacija ključni princip za upravljanje rizicima

    3. Decembra 2025. — 13:00

    Akcije “Potkozarja” prodate za 4,2 miliona KM

    3. Decembra 2025. — 12:34

    Akcije “Potkozarja” prodate za 4,2 miliona KM

    3. Decembra 2025. — 12:34

    Na dobošu akcije u 53 preduzeća iz Srpske

    30. Novembra 2025. — 08:02

    Uzrok rebalansa budžeta promjene u prihodima i prioriretima u rashodima

    25. Novembra 2025. — 15:03

    Promet na Banjalučkoj berzi 52.749 KM

    4. Novembra 2025. — 15:32

    Više od trećine uvoza BiH dolazi iz zemalja bivše Jugoslavije

    5. Decembra 2025. — 11:35

    Evropa ubrzano prelazi na mobilna plaćanja

    5. Decembra 2025. — 11:11

    Kupci u FBiH za crni petak potrošili 263 miliona KM

    2. Decembra 2025. — 12:10

    Lažni “crni petak”: Čak 96 posto prodavnica u FBiH napravilo prekršaj

    1. Decembra 2025. — 14:16

    Ski sezona na Jahorini počinje danas uz besplatno skijanje

    2. Decembra 2025. — 09:45

    Italija očekuje 14,4 miliona stranih turista tokom zime

    26. Novembra 2025. — 15:00

    Cijene kvadrata u Budvi i do sedam hiljada evra

    13. Novembra 2025. — 09:01

    Za devet mjeseci BiH posjetilo 1,53 miliona turista

    8. Novembra 2025. — 08:03

    “Gas-Petrol” preuzeo većinski udio u “Potkozarju”

    5. Decembra 2025. — 12:28

    Nova odluka OFAC-a: Lukoilu produžena licenca

    5. Decembra 2025. — 09:02

    Arsenić upozorava: Podrška mljekarima ključna za opstanak

    5. Decembra 2025. — 08:16

    Bajatović: Stečaj NIS-a loša opcija

    4. Decembra 2025. — 11:47
  • TECH
  • SVIJET
    1. ZANIMLJIVOSTI
    2. Vidi sve

    Kraj streaming ratova: Netflix preuzima Warner Bros. Discovery i HBO Max

    5. Decembra 2025. — 14:48

    Kako je pijani rakun postao kralj marketinga

    5. Decembra 2025. — 10:19

    Prve mobilne brodske apoteke u Hrvatskoj počele s radom

    4. Decembra 2025. — 13:44

    Novogodišnji honorari muzičkih zvijezda i do 150.000 evra

    30. Novembra 2025. — 15:34

    Kraj streaming ratova: Netflix preuzima Warner Bros. Discovery i HBO Max

    5. Decembra 2025. — 14:48

    Evropsko tužilaštvo podiglo optužnice protiv 29 osoba iz Hrvatske

    5. Decembra 2025. — 09:53

    Banke povećavaju kupovinu zlata

    4. Decembra 2025. — 08:17

    EU odlučila: Do 2027. prekid uvoza ruskog gasa

    3. Decembra 2025. — 10:15
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
  • ENERGETIKA
  • TURIZAM
  • TRGOVINA
  • TRŽIŠTE KAPITALA
  • TECH
  • ZANIMLJIVOSTI
  • SVIJET
  • FINANSIJE
  •   VIDEO
  • PROMO
Home » Pravobranilaštvo RS nije dalo saglasnost za autoput Banjaluka – Prijedor

Pravobranilaštvo RS nije dalo saglasnost za autoput Banjaluka – Prijedor

Svjetlana ŠurlanSvjetlana Šurlan1. Oktobra 2018. — 14:034 komentara5 minuta čitanja

BANJALUKA – Vlada Republike Srpske dodijelila je danas koncesiju kineskoj kompaniji „Šandong“ za izgradnju autoputa Banjaluka – Prijedor, iako nije dobila saglasnost Pravobranilaštva RS za taj projekat.

Kineska Međunarodna kooperacija za ekonomsku i tehnološku saradnju pri Šandong haj-spid grupaciji trebalo bi da gradi pomenuti autoput od 42 kilometra, ukupne vrijednosti 297 miliona evra.

Ministar saobraćaja i veza Republike Srpske Neđo Trninić potpisao je 7. jula u Sofiji sa kineskim partnerima Protokol o okončanju pregovaračkog postupka u vezi izgradnje autoputa Banjaluka – Prijedor.

Dogovoreni koncesioni ugovor trebalo je da dobije saglasnosti Pravobranilaštva i Komisije za koncesije RS, te Vlade RS.

„Pravobranilaštvo do sada nije dalo saglasnost za taj projekat“, rekao je izvor portala CAPITAL u Vladi RS.

U Pravobranilaštvu RS nisu odgovarali na naše pozive, a Trninić je potpisivanje koncesionog ugovora sa Kinezima najavio za srijedu.

I pored toga, Vlada je odlučila da prihvati Ugovor o koncesiji iako za njega još nije pribavila sve potrebne saglasnosti. Izdavanjem Rješenja o dodjeli koncesije i davanjem ovlaštenja ministru saobraćaja da potpiše koncesioni Ugovor, Vlada je prejudicirala kakav će odgovor dobiti iz Pravobranilaštva.

Iz Ministarstva saobraćaja i veza RS su danas na pitanja CAPITAL-a i zvanično potvrdili da Pravobranilaštvo još nije dalo saglasnost.

„Vlada je donijela danas Rješenje kojim ovlašćuje ministra saobraćaja i veza Republike Srpske kao potpisnika predmetnog ugovora, uz prethodno pribavljeno mišljenje Pravobranilaštva RS, koje je u izradi“, rekli su u Ministarstvu i dodali da je Komisija za koncesije dala saglasnost na Ugovor.

Iz Vlade RS je saopšteno da je „Vlada Republike Srpske donijela danas Rješenje o dodjeli koncesije za izgradnju autoputa Banja Luka – Prijedor“.

„Privrednom društvu China Shandong International Economic & Technical Cooperation Group Ltd of Shandong Hi-Speed Group Co., Ltd („Šandong“) dodjeljuje se koncesija za izgradnju autoputa Banja Luka – Prijedor i daje saglasnost na prijedlog Ugovora o koncesiji za autoput Banja Luka – Prijedor – Novi Grad (prva faza Banja Luka – Prijedor)“, saopšteno je iz Vlade.

Koncesija se dodjeljuje se na period od 33 godine, uključujući i period izgradnje. Koncesionar se obavezuje na uredno plaćanje koncesione naknade, koja se sastoji od jednokratne naknade od 4.466.600 evra i godišnje naknade od pet odsto od prihoda ostvarenih obavljanjem koncesione djelatnosti, odnosno od iznosa prikupljene putarine.

Umjesto garancije Srpska Kinezima plaća naknadu

„Koncesionar, društvo registrovano u Republici Srpskoj i osnovano od strane “Šandonga”, će projektovati, izgraditi, upravljati, održavati i finansirati izgradnju autoputa Banja Luka – Prijedor, te tokom perioda upravljanja i održavanja Republika Srpska će plaćati koncesionaru godišnju naknadu za raspoloživost autoputa“, ističe se u saopštenju i dodaje da je konačni kapitalni trošak po kilometru sedam miliona evra i da se nalazi na donjem pragu srednjeg obima u poređenju sa sličnim projektima u Evropi.

Podsjećamo, ministar Trninić i direktor „Autoputeva RS“ Dušan Topić, na konferenciji za medije, održanoj u julu nakon samita „16 plus jedan“, su rekli da ugovor predviđa garanciju Republike Srpske u smislu broja vozila od kojih će biti naplaćena putarina.

Topić je objasnio da u početku, prvih pet – šest godina, broj vozila neće biti dovoljan da izmiri obaveze prema Kinezima, ali da će kasnije biti više nego dovoljan.

“Tako da u prvih pet – šest godina treba da obezbijedimo servisiranje tih obaveza. Smatramo da to neće biti problem. Riječ je o investiciji 297 miliona evra, čime bi na godišnjem nivou naša obeveza bila da vratimo nešto više od 30 miliona evra, s tim da je pretpostavka da će u početku naplata putarine pokrivati 50 odsto tog iznosa”, napomenuo je tada Topić.

Današnjim saopštenjem iz Vlade ne spominje se garancija za potreban broj vozila, odnosno garancija iznosa koji će biti prikupljen naplatom putarine, već da će „Republika Srpska plaćati koncesionaru godišnju naknadu za raspoloživost autoputa“.

Ranija analiza portala CAPITAL pokazala je da bi građani Republike Srpske mogli ostati bez stotina miliona maraka jer je Vlada RS bez analize o prometu vozila garantovala kineskoj kompaniji da će na autoputu godišnje prikupiti 60 miliona KM putarine, a sve manje od toga biće plaćeno iz Budžeta RS.

Posljednje brojanje vozila na dionici Banjaluka – Prijedor urađeno je 2015. godine i u najboljem slučaju ne može obezbijediti potreban novac za otplatu, a i praksa sa već izgrađenih autoputeva potvrđuje to, objavili smo u tekstu „Bacanje miliona na autoput Banjaluka – Prijedor bez analize o prometu“.

Kinezi će na kraju za uloženih oko 300 miliona evra, autoput naplatiti oko 900 miliona evra.

Predviđa li koncesija obavezu države?

Ekonomista Zoran Pavlović tvrdi da princip koncesije ne podrazumijeva obavezu države da namiruje nedostajuće prihode koncesionara.

„Ako se radi o takvom obliku ugovora, onda se može govoriti samo o javno – privatnom partnerstvu. Ne može se govoriti o koncesiji koja ima obavezu Budžeta RS da namiri nedostajuća sredstva. Koncesija je pravo korištenja javnog dobra, ali to pravo ne podrazumijeva obavezu davaoca koncesije da participira u izmirenju ulaganja koncesionara“, istakao je Pavlović.

S druge strane predsjednik Komisije za koncesije RS Radenko Đurica rekao je da je sve po zakonu.

„Sve što podrazumijeva razvoj i prosperitet Republike, Komisija podržava. Sve je u skladu sa Zakonom o koncesijama i studijama koje su nam dostavili“, rekao je Đurica.

Na pitanje da li Zakon o koncesijama dopušta da se stvori obaveza RS da nedostajuća sredstva isplaćuje iz Budžeta, Đurica je rekao: „To je jedna od solucija koje Vlada može donijeti, prema Zakonu o koncesijama je takođe moguće, ali to Vlada na osnovu procjene budžeta može donijeti“.

CAPITAL: Svjetlana Šurlan

Preuzimanje dijelova teksta ili teksta u cjelini je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.capital.ba
autoput banjaluka prijedor izbor izdvajamo koncesija pravobranilastvo rs vazno vlada rs
Podijeli: Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Copy Link Email
Prethodni članakU Federaciji BiH u avgustu više od 146 hiljada turista
Sljedeći članak Dačić na otvaranju dijela auto-puta “9. januar”

Povezani članci

Capital teme 05 minuta čitanja

Stručnjaci i lokalne vlasti protiv hitnih izmjena Zakona o uređenju prostora

Stav 04 minute čitanja

Plan rasta – plan koji pokreće Bosnu i Hercegovinu

4 komentara

Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]

  1. Chilibarda 1. Oktobra 2018. 17:10

    Znaju da gube izbore pa im se žuri.
    Davali su oni koncesije i u puno kriminalnijim postupcima od ovog.
    Kaldera, Comsar, Stanari, …
    Polako….blii se kraj kriminalu i bezakonju….
    Zaigrala mečka i pred njihovom kućom.

    Odgovori
  2. dado 1. Oktobra 2018. 17:39

    Ekonomista Zoran Pavlović – ovaj zapadni placenik jos malo pa ce komentarisati i odlazak na mars jer covjek sve zna naravno dok se dolarima posipa

    Odgovori
  3. Mile Milic 1. Oktobra 2018. 23:37

    Vrlo je opasno davati garanciju broja vozila jer ima slučajeva da onda novi vlasnik podigne cene putarine otera vozila sa autoputa od ovih koji tu moraju proci uzme lepe pare ,ostatak mu dotira drzava a put se ne haba jer je saobracaj mali pa nema troskove.

    Odgovori
  4. Kibitzer 2. Oktobra 2018. 07:51

    Ko danas od rezimlija i zasta zarezuje pravobranilastvo. Oni rade prema zakonitostima novca i brze zarade. Uzmi sve i uzmi odmah. Sutra i tako neces biti na vlast. A onda padas u zaborav, bilo da ostanes na slobodi ili zaglavis u zatvoru. Svi ti funkcioneri koliko do juce bili su obicne fukare. Pas nije imao za sta da ih uhvati. Kad su se dokopali budzetsle dzabane postadose preko noci elita. Kupljene diplome, svalerke, jahte, skupa auta, djeca u Becu i Londonu, kokain, … A narod je jaka kobila. Prvo te bira za vrecu mekinja, a onda ti puni dzepove budzetskim parama…izmisljaju autoputeve tamo gdje nisu rentabilni ni brze ceste. Da bi koncesionari, odnosno politicari koji dodjeljuju koncesije, uzeli provizije na dodjeli koncesija, a jedini gradtelj puteva (Kapo di tuti Kapi) zgrnuo ogromnu zaradu na izgradnji puteva za jednokratnu upotrebu.

    Odgovori
Ostavi komentar Otkaži

NE PROPUSTITE
Capital teme

Stručnjaci i lokalne vlasti protiv hitnih izmjena Zakona o uređenju prostora

5. Decembra 2025. — 16:5505 minuta čitanja

Predložene izmjene Zakona o uređenju prostora i građenju drastično i bez opravdanog razloga centralizuju ključne nadležnosti

Nastavlja se rat banaka i UIO

5. Decembra 2025. — 15:43

Trivić: Cijena struje za privredu raste za 20 posto

5. Decembra 2025. — 14:20

Crveni mulj iz „Alumine“ guta zvornička sela (FOTO/VIDEO)

5. Decembra 2025. — 13:31

Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH, Journalism Trust Inicijative i Reporters Shields Network.

Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
  • Uređivačka politika
  • O nama
  • Impressum
  • Kontakt
  • Marketing
  • Piši za Capital
  • ENERGETIKA RS
  • SLOBODNO
Copyright © 2025 Capital.ba - ISSN 2744-225X. Sva prava rezervisana.
Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH.

Unesite iznad pojam sa pretragu i pritisnite Enter za pretragu. Pritisnite Esc ili X da otkažete.