BERLIN, Kamatne stope na štednju u Njemačkoj su niske, nezaposlenost se smanjuje, cijene nafte padaju, povećanje plata je veće od inflacije, a ekonomski analitičari konstatuju da su se potrošači u toj zemlji konačno probudili i da će se trend povećane kupovine zadržati tokom godine.
Njemački potrošači su ođednom počeli da se grabe za sportske košulje Adidasa i elektroniku maloprodajnog lanca Media-Saturn.
Prodaja novih kuhinja porasla je za 10 odsto ove godine, navode podaci njemačkog proizvođača Hekera (Haecker).
Markus Sander, šef marketinga te kompanije, koja ima više od 1.200 zaposlenih kaže da se Nijemci sada razmeću, kupujući kuhinje visoke tehnologije, koje često koštaju više nego kola, zato što su krediti postali jeftini, a štednja zbog niskih kamata neprivlačna, prenosi Rojters.
“Prije pet godina udarne vijesti na naslovnim stranama bile su o nezaposlenosti, ali sada možete da čitate o porastu zaposlenosti, tako da su ljudi manje zabrinuti u troše mnogo više na namještaj i kuhinje”, kaže on.
U restoranu “Fišers Fric” (Fisćers Fritz), gdje većina jela košta do 90 evra, promet je veći za 10 odsto nego prošle godine. Glavni kuvar Kristijan Lohse (Head chef) kaže da gosti sada naručuju delikatese kao što je pastrmka sa kavijarom, a ne kobasice, kao ranije.
Prema njegovom mišljenju, Nijemci se sad osjećaju finansijski bezbjedno, što pokazuje povećana potrošnja i nagli porast broja restorana. Štedljivost je i dalje cijenjena nacionalna osobina i Nijemci su prošle godine uštedjeli 9,2 odsto svojih prihoda, što je po svjetskim mjerilima visoka cifra, ali za Njemačku je najniži nivo od 2000. godine.
Mnogi znakovi ukazuju da bi potrošnja mogla da se dodatno poveća ove godine, što je dobra vijest za zemlje širom evrozone, koje se žale da ih Nijemci sputavaju zbog male potrošnje.
Nezaposlenost u Njemačkoj sada iznosi 6,5 odsto i najniža je od ujedinjenja 1990. godine. Radnici su uspjeli da ispregovaraju najveći porast zarada u posljednje dvije decenije, a dramatičan pad cijene energenata je takođe ostavio više novca u džepovima.
Potrošnja domaćinstava je u 2014. godini najviše je doprinijela rastu najveće evropske ekonomije, u posljednje tri godine. Zajedno sa oporavkom investicija, premašila je legendarni njemački izvoz kao pokretač rasta, navode analitičari.
“Potrošaci su sada u odličnom raspoloženju, skoro euforičnom“, navodi stručnjak za tržišna istraživanja Rolf Buerkl iz agencije GfK.
Nijemci su spremniji da kupuju, nego u bilo kom trenutku od 2006. godine.
Vlada očekuje da ce pivredni rast ove godine iznositi 1,5 odsto, ali drugi to ocjenjuju kao potcjenjivanje. Osiguranje Alijans je svoja očekivanja rasta podiglo na 2,1 odsto sa 1,6, imajući u vidu da je Njemačka motor pokretač u široj evrozoni.
Predsjednik Bundesbanke Jens Veidman je opisao pad svjetske cijene energenata kao mali stimulativni paket ekonomskih mjera, koji oslobađa gotovinu potrošača, koju mogu da troše na druge stvari. Tanjug