BANJALUKA – Privrednici i rukovodioci različitih ustanova moraće u roku od šest mjeseci da objekte u kojima posluju i rad prilagode novom Pravilniku o sanitarno – tehničkim i higijenskim uslovima.
Pravilnik o sanitarno – tehničkim i higijenskim uslovima za javne površine i poslovne objekte stupa na snagu sutra, a donesen je na osnovu Zakona o zaštiti stanovništva od zaraznih bolesti.
Što se tiče poslovnih objekata, pravilnik se odnosi na objekte u kojim se obavlja zdravstvena djelatnost i proizvodnja i promet lijekova i medicinskih sredstava, vaspitno – obrazovne ustanove, ustanove socijalne zaštite, ustanove učeničkog i studentskog standarda, objekte za proizvodnju i promet hrane i predmeta opšte upotrebe, objekte za snabdjevanje vodom za piće, bazene za kupanje i na kupališta, salone za njegu i uljepšavanje, ugostiteljske i turističke objekte, sportsko – rekreativne objekte, objekte i sredstva javnog saobraćaja.
Rukovodstvo poslovnih objekata moraće da donese Plan održavanja higijene objekta, odnosno da precizira ko će, kada, gdje, kojim sredstvima i na koji način da čisti, pere i dezinfikuje poslovni objekat, te ko vrši nadzor nad sprovođenjem tih mjera.
Moraće da navedu i preciziraju i obavljanje periodičnih aktivnosti kao što su krečenje, čišćenje ventilacije, sprovođenje deratizacije i druge aktivnosti.
Moraće da se evidentira i tačna količina sredstava koja se upotrebljavaju za čišćenje, odnosno dezinfekciju.
Pored zaštite od ulaska domaćih životinja i glodara u poslovni objekat, rukovodstvo je dužno da obezbijedi zaštitu prostorija od ulaska insekata.
Vaspitno – obrazovne ustanove, ustanove za smještaj učenika i studenata, objekti za proizvodnju i promet predmeta opšte upotrebe, saloni za njegu i uljepšavanje, objekti kulture, za sport i rekreaciju i objekti u javnom saobraćaju pored vodosnabdjevanja, kanalizacione mreže, ventilacije prostora, treba da imaju i obezbijeđen pristup licima s invaliditetom, telefonsku liniju, komlet za prvu pomoć…
Pravilnikom je detaljno propisano kako treba da izgledaju sanitarni čvorovi i čime sve treba da budu opremljeni. Između ostalog podovi i zidovi sanitarnog čvora moraju da budu od keramike ili drugog vodootpornog materijala „svijetle boje“.
Propisano je i kako se čuvaju sredstva za čišenje, prikuplja i odlaže otpad, kakve temperature treba da budu u poslovnom objektu…
Posebnim poglavljima definisani su uslovi koje moraju ispuniti bazeni za kupanje, saloni za njegu i uljepšavanje, javni toaleti i sredstva javnog saobraćaja.
Između ostalog, u salonima za uljepšavanje, korisnici usluga moraće da jednokratnim podmetačima za stolice i ležajeve budu zaštićeni od prenošenja uzročnika zaraznih bolesti. Radnici u salonima moraće da imaju uniforme „u boji koja ne prikriva nečistoću“.
Uz ovaj Pravilnik sve ustanove moraće da ispune i uslove propisane drugim aktima pojedinačno za djelatnosti koje obavljaju.
Poslovni objekti u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovog Pravilnika treba da usklade sanitarno – tehničke uslove sa istim.
Član Skupštinu Unije udruženja poslodavaca Republike Srpske i predsjednik Udruženja poslodavaca poljoprivrede i prehrambene industrije RS Saša Trivić kaže za portal CAPITAL da je navedenim Pravilnikom dosta stvari poboljšano u odnosu na prethodni pravilnik.
“U prethodnom periodu je bilo dosta nedoumica koje su pravile probleme u primjeni. Jedina mana je u tome što se traži objezbjeđenje pristupa licima s invaliditetom, i to u periodu od šest mjeseci. Za dio objekata je to nemoguće, ali je naravno poželjna opcija”, istakao je Trivić.
CAPITAL: Svjetlana Šurlan