BANJALUKA, Poskupljenje atesta za ugradnju gasnog uređaja u vozila sa 80 KM na više od 400 KM predstavlja direktan udar na džepove građana od kojih država neće imati koristi, jer će se većina novca sliti u džepove pojedinaca koji su uticali da se takav cjenovnik donese.
Ističe se to u saopštenju novoosnovanog Udruženja “Gas, tehnika i ekologija” u BiH, koje stoga navodi da će svoje prve aktivnosti usmjeriti na izmjenu Pravilnika o sertifikaciji vozila u koji se tiče ugradnje sistema za pogon vozila na alternativna goriva.
Na osnivačkoj sjednici Skupštine Udruženja u Banjaluci ocijenjeno je da je Pravilnik donesen “pri sumnjivim okolnostima, na netransparentan način i da uopšte nije usaglašen s postojećim propisima koji su se primjenjivali u oblasti”.
Dopune Pravilnika o sertifikaciji vozila, koje su stupile na snagu prije mjesec dana, izazvale su gnjev vozača i firmi koje ugrađuju auto-gas, ističući da će drastično poskupljenje sa 80 na 350 KM (sa PDV-om 409,50 KM) odbiti mnoge od zamjene benzinskog pogona četvorotočkaša auto-gasom.
“Pravilnik je u suprotnosti evropskom i svjetskom trendu kojim države potpomažu vlasnike motornih vozila za prelazak na gas kao pogonsko gorivo”, ističe Siniša Savić, predsjednik Upravnog odbora Udruženja “Gas, tehnika i ekologija” u BiH.
On smatra da se u proces sertifikacije ušlo “preko koljena” bez realizovanih preduslova i procedura, što je dovelo do haosa na tržištu, gdje mnoga izabrana ispitna tijela nisu ni tehnički niti kadrovski opremljena za sprovođenje procesa koji im je povjeren od strane administrativnih organa.
U njegove tvrdnje smo se djelimično uvjerili kroz blic telefonsku anketu među servisima za tehnički pregled vozila koji su izabrani za ovlaštena ispitna tijela.
Iako svi u razgovoru sa dozom ponosa ističu da posjeduju licencu, jedni na naša dodatna pitanja priznaju da još nemaju obrasce na kojima bi trebalo da upišu potvrdu o ispravnosti uređaja za auto-gas, drugi, pak, kažu da i dalje “čekaju pojašnjenja nadležnih”, dok treći tvrde da su potpuno osposobljeni za obavljanje povjerenog posla.
Utvrđena cijena, koju je odobrilo Ministarstvo komunikacija i transporta BiH, dijeli se između organizacija za obavljanje administrativnih poslova i ispitnih tijela u omjeru od 45 naprema 55 odsto.
Dva administrativna organa su konzorcijum koji čine “Centar motor” Široki Brijeg, Institut za saobraćaj i komunikacije Sarajevo i “EIB Internationale” Banjaluka, te “Automotive Center – Centar za motorna vozila” Sarajevo. Za ispitna tijela imenovano je sedamdeset firmi (27 u RS, 41 u FBiH i dvije u Brčko distriktu). Izdavanjem tih odobrenja prestale su da važe dozvole za atestiranje koje su pojedini servisi ranijih godina imali od entitetskih ministarstava energetike.
Ministarstvo komunikacija i transporta BiH nije konkretno odgovorilo na pitanje “Nezavisnih” na osnovu kojih parametara je utvrđena cijena ispitivanja ugradnje sistema za auto-gas od 350 KM bez PDV-a, već samo navode da je usvojena “nakon analize prijedloga organizacija s kojima je potpisan ugovor”.
Dodajući da se utvrđena cijena odnosi na jednokratno ispitivanje koje važi trajno, odnosno do promjena, u resornom ministarstvu, ipak, ostavljaju prostor za moguće izmjene cjenovnika.
“Važno je naglasiti da će pravilnik, dopune i cjenik, nakon implementiranja sustava certificiranja, svakako biti predmetom detaljnih analiza, u što ulaze i inicijative za izmjene i dopune istih”, kazao je Igor Pejić, vršilac dužnosti sekretara Ministarstva komunikacija i transporta BiH. Nezavisne novine