BANJALUKA, Porodična preduzeća, koja čine više od 97 odsto privatnih preduzeća u Republici Srpskoj, predstavljaju jedini mogući generator novog zapošljavanja, zbog čega država treba da promoviše preduzetništvo kao pozitivnu aktivnost, rečeno je na poslovnom forumu u Banjaluci.
Poslovni forum “Porodične firme – stub razvoja ekonomije Republike Srpske” okupio je oko 150 članova.
Autor projekta “Porodične firme – stub razvoja Republike Srpske” Dragan Močević rekao je da, prema svjetskim pokazateljima, više od 70 odsto ovakvih privrednih društava ne preživi transfer u drugu generaciju, zbog čega su i pred njihovim vlasnicima u Srpskoj veliki izazovi, među kojima su transfer generacija i angažovanje vanjskih menadžera.
“Naša preduzeća još su većinom društva sa ograničenom odgovornošću, a prema definiciji EU svaka kompanija u kojoj 25 odsto vlasništva pripada jednoj porodici spada u kategoriju porodičnih. Prema tom kriterijumu, više od 97 odsto privatnih preduzeća u Republici Srpskoj spadaju u ovu kategoriju”, rekao je Močević.
Prema njegovim riječima, iako transfer generacija predstavlja izazov za vlasnike, većina njih kao problem navodi visoke fiskalne i parafiskalne namete, te razne administrativne teškoće.
“Zadatak države nije da pomaže porodične firme, nego da samo stvori povoljan poslovni ambijent. Država treba da zna nešto o ovome, a naši rukvodioci da se edukuju o ovoj temi”, rekao je Močević.
Predsjednik “Komtrejd” grupacije Veselin Jevrosimović izrazio je očekivanje da će institucije vlasti nakon ovog foruma imati više sluha ne samo za unapređenje porodičnog biznisa, već i za unapređenje informacionih tehnologija bez kojih nema ekonomskog razvoja.
On je dodao da prostor bivše Jugoslavije dosta zaostaje za evropskim i svjetskim informatičkim tržištem.
Prema njegovim riječima, “Komtrejd” grupacija zapošljava programere sa teritorije cijele bivše Jugoslavije, a za ovom profesijom trenutno je mnogo veća svjetska potreba nego što ih zaista ima.
Vlasnik “Kolor pres” grupe Robert Čoban kaže da se jedino neprekidnim mijenjanjem proizvoda i strategije može opstati na tržištu.
“Imamo oko 300 zaposlenih u regionu, 70 magazina, 10 portala i oko 50 konferencija godišnje, a ne izdajemo dnevne novine i ne bavimo se televizijom, što je možda i jedan od razloga prolaska kroz krizu, za razliku od mnogih koji su se bavili medijima, a pred krizu ušli u poslove sa nekretninama i turizmom”, rekao je Čoban.
Marko Knežević iz kompanije “Knežević entering” kao osnovni problem svakog porodičnog preduzeća navodi loš poslovni ambijent i težak pristup sredstvima likvidnosti.
“Svi novi zakoni za pomoć privredi dobrodošli su pod uslovom da nisu deklarativni nego da rade na rasterećenju privrede”, rekao je Knežević.
Forum “Porodične firme – stub razvoja ekonomije Republike Srpske” organizuje Centar za edukaciju “Pro eduka”.