BANJALUKA, SARAJEVO – Više od 11.000 polovnih automobila uvezeno je u prvih osam mjeseci ove godine u odnosu na isti period lani, a iz auto-salona ističu da je i kod njih došlo do porasta prodaje polovnjaka u odnosu na prošlu godinu.
U Upravi za indirektno oporezivanje (UIO) BiH rekli su da je vrijednost uvezenih automobila do kraja avgusta iznosila 683.747.717,43 KM.
Do kraja avgusta ove godine uvezena su 46.954 automobila, dok ih je u istom periodu 2022. godine uvezeno 34.313.
“U prvih osam mjeseci ove godine uvezeno je 40.299 polovnih automobila i 6.655 novih, dok je u istom periodu lani uvezeno 28.467 polovnih i 5.846 novih automobila”, istakli su u Upravi.
Kako su naveli, najskuplji četvorotočkaš koji je uvezen u BiH u prvih osam mjeseci ove godine vrijedio je 504.329,15 KM, dok su dažbine za taj automobil iznosile 85.768,26 KM, a riječ je mercedesu benz maybach s 680 4 matic.
Prema podacima kojima raspolaže UIO, vrijednost i broj uvezenih automobila su varirali iz godine u godinu pa je tako najviše automobila uvezeno 2018. godine – 76.357, a najmanje 2020. godine – 40.963.
Haris Muratović, brand manager MOON (Porsche BH), kazao je za “Nezavisne novine” da povećan uvoz automobila govori da ih je neko naručio, a samim tim i kupio.
“Dostupniji su automobili nego prošle godine i samim tim došlo je do povećanog uvoza novih auta. A kada je u pitanju tržište polovnih vozila povećan je uvoz zbog nedostatka novih automobila u prethodnim godinama jer je bilo zastoja u proizvodnji, ljudi su više kupovali vozila u inostranstvu”, rekao je Muratović.
Ističe da sigurno i sama turistička sezona, kao i sam rast bruto dohotka, podiže standard u BiH, što se, kako kaže Muratović, reflektuje na želju potencijalnih klijenata da lakše dođu do svog automobila.
Iz Auto-salona “KIA centar” Sarajevo kažu da je prodaja automobila u ovom salonu značajno porasla.
“Kod nas je prodaja porasla u odnosu na prošlu godinu. Čini mi se da se u BiH iz godine u godinu uvozi sve više automobila”, kazali su iz ovog salona i dodali da su njihovi klijenti uglavnom stalni kupci.
Igor Gavran, ekonomski analitičar, ističe da ga ne čudi podatak da je veći rast uvoza polovnih vozila u odnosu na nova.
“Razvijenije zemlje prelaze na električna vozila i polovni automobili s tradicionalnim motorima se sve teže tamo mogu uopšte prodati, a domaći kupci su slabije platežne moći i nova vozila su im manje dostupna”, kazao je Gavran za “Nezavisne novine”.
Pojasnio je da je ipak došlo i do rasta prodaje novih vozila, što bi se dijelom moglo objasniti nižim kamatnim stopama u BiH u odnosu na stopu inflacije u prethodnom periodu.
“Ali i zbog relativno povoljnijih uslova nabavke. Ipak, teško je dati potpuno objašnjenje bez strukture i tipova vozila, odnosno razumijevanja ima li i koliko među njima privrednih u odnosu na isključivo privatna”, zaključio je Gavran. Nezavisne novine