VARŠAVA, Poljska privreda ovu godinu završava, prema najnovijim prognozama, sa rastom od četiri odsto, i sljedeće će izbjeći recesiju.
Međutim, sedam od deset Poljaka krizu već osjeća u svom novčaniku, ili se sprema da počne da smanjuje izdatke iz kućnog budžeta.
“U dnevnoj kupovini štedi već dvije trećine potrošača. Ne samo da odustaju od kupovine određenih roba, već traže i jeftiniju zamjenu za druge”, kazao je za Djenjik Gazeta Filip Janjicki iz agencije Vižen Sikret Klajent.
Ta agencija je istražujući potrošačke navike 2.500 anketiranih Poljaka došla i do iznenađujućeg saznanja da, iako su makroekonomski pokazatelji Poljske sjajni u odnosu na prosjek Evropske unije, čak sedam od deset Poljaka već je počelo da u strahu od krize štedi, ili se sprema da to učini.
Prva na udaru štednje je kupovina novog namještaja, od čega je odustalo već 69 anketiranih, zatim bijele tehnike koju će kupovati tek kada prođe kriza 67 odsto Poljaka, 57 odsto anketiranih se odriče izlazaka u restoran ili bar.
Sljedeće na čemu Poljaci počinju da štede jeste kultura. Pedeset odsto Poljaka će odustajanjem od knjiga, novina, CD-a, i bioskopa pokušati da popravi stanje porodičnog budžeta.
Jedna trećina anketiranih štedi na benzinu, a među Poljakinjama, trećina rjeđe odlazi u kupovinu.
Svega osam odsto Poljaka, međutim, počinje da štedi na hrani, a i kada to čine radije će prvo tragati za jeftinijim zamjenama za konkretnu namirnicu nego se baš odreći hrane.
Kriza je prema toj anketi pogodila najviše žitelje malih gradova do 100.000 stanovnika i najsiromašnije, a trećina Poljaka tvrdi da se ne sprema da štedi, jer jednostavno više nemaju na čemu. Beta