TOKIO, Prve koncept-verzije automobila budućnosti, ultra-efikasni hibridi, električna vozila nulte emisije štetnih gasova i čak jedan skuter koji se pokreće na vodonik, obilježili su početak Sajma automobila u Tokiju koji je danas otvoren za predstavnike medija i stručnjake u kongresnom centru Makuhari Messe u blizini japanske prijestolnice.
Sajam je otvoren u trenutku najveće krize automobilske industrije od Drugog svjetskog rata, ali bi mogao ostati upamćen kao zavještanje da se konačno pojavi taj dugo očekivani “automobil snova”, praktičan, pouzdan i potpuno ekološki prilagođen, prenijela je agencija Kyodo.
Duboku krizu najbolje potvrđuje podatak da se smotra održava praktično bez ijednog velikog inostranog proizvođača automobila, nisu se pojavili ni domaće kompanije koje izrađuju velike kamione, a posjetioci neće naići ni na ranije uobičajen glamur i sjaj koji je pratio najveće svjetske auto salone.
Na ovogodišnjem 41. sajmu automobila u Tokiju, koji će zvanično biti otvoren za širu publiku u subotu, moći će da se vidi 19 svjetskih premijera, u odnosu na 37 u 2007, na duplo manjem izložbenom prostoru.
Učestvuje rekordno mali broj kompanija, 108, uključujući samo tri izlagača iz inostranstva – “Alipinu” iz Njemačke, kao i grupaciju “Lotus” i “Caterham automobili” iz Britanije.
Izostali su svi auto-giganti iz SAD i Europe, koji su se opredijelili za sajmove automobila u Chini, u Shanghaju i Pekingu, gdje je tržište gladno automobila.
Tokijski skup, koji tradicionalno važi za jedan od pet najvećih u svijetu, okrenut je ove godine električnim vozilima niske emisije štetnih gasova, koji do sada nisu uspjeli da privuku pažnju kupaca zbog skupoće, nedostatka infrastrukture i ograničenih mogućnosti kretanja.
Japanski “Nissan” je prvi put pokazao kompletan električni automobil, porodični sedan “Leaf”. Kompanija namjerava da to vozilo lansira u Japanu, SAD i Evropi krajem 2010. godine i da se u masovnu proizvodnju u svijetu krene od 2012. godine.
Predsjednik “Nissana” Carlos Ghosn izjavio je da će “leaf” (list) donijeti novi talas u autoindustriju, kao prvi prihvatljiv (što se cijene tiće) električni automobil.
To vozilo pokreće litijum-jonska baterija, ima srednju veličinu, petoro vrata i u njemu se udobno možže voziti pet odraslih osoba. Da bi zadovoljio stvarne potrebe vozača, autonomija kretanja je veća od 160 kilometara.
Ovaj model, koji najavljuje novo doba bez zagađivanja okoline, prikazuje “Nissanovu” viziju radikalno preobražene budućnosti i vrhunac je nekoliko desetina godina ulaganja i istraživanja, ističu analitičari.
“Nissan” izlazi i sa konceptom električnog vozila sa dva sjedišta “land glider”, koji podsjeća na motocikl i može da se okreće pod uglom od 17 stepeni.
“Počela je trka za nultom emisijom štetnih gasova,” istakao je Gon. Rivalske kompanije, kao što su “Toyota” i “Honda”, koje doživljavaju pravi “bum” potražnje za njihovim hibridima “prius”, odnosno “insight”, takođe se spremaju da uđu na tržište električnih automobila, istovremeno šireći liniju hibridnih modela.
“Toyota” izlaže tri koncepta vozila i novi sportski automobil TF109 F1, medju kojima i prvu verziju FT-86, koji je rezultat zajedničke saradnje sa takođe japanskim proizvodjačem “Subaru”.
Ta kompanija, koja planira da lansira električno vozilo u 2012. godini, pokazala je svoj kompletno električni auto dug 2,7 metara FT-EV II, koji je mnogo kompaktniji od ultra malog auta “IQ”.
Proizvodjači vide ogromnu šansu za razvoj novih poslovnih mogućnosti vezanih za električna vozila, kao i u izradi baterija koje se mogu dopunjavati, ocjenjuju stručnjaci. Japanski automobilski lobi očekuje da će se prodaja novih vozila srozati ove finansijske godine na najniži nivo u poslednje 32 godine, zbog recesije izazvane padom potražnje.
Ali, subvencije i smanjivanje poreza na hibride i druga vozila manjeg zagađenja mogu da pomognu oživljavanju prodaje i da podstaknu auto-kuće da ulože više napora u izradu “zelenih” četvorotočkaša.
Japanske firme su na sajmu koji će trajati do 4. novembra upozorile i na štetne posljedice jakog jena u odnosu na dolar, naglašavajući da će biti skoro nemoguće izvoziti u Sjevernu Ameriku ako vrijednost američke valute bude dalje padala, dok analičari dodaju da će se morati pronaći nova tržišta izvan SAD, kako bi se zadržao isti nivo proizvodnje u zemlji.